کارنامه سرمایه‌گذاری شهری در خرمشهر

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: شهردار خرمشهر با تشریح طرح‌های عمرانی در حال اجرای این نهاد گفت: زمینه مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرح‌های شهرداری به‌ویژه بخش گردشگری فراهم شده است به‌عنوان مثال، دهکده گردشگری شهر با مشارکت بخش خصوصی اجرا می‌شود.محمدعلی دوایی‌فر مشارکت بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری و احداث مجتمع‌های تجاری خرمشهر را یادآور شد و گفت: پارکینگ طبقاتی، کمپ و اقامتگاه تفریحی، نمایشگاه دائمی شهر، مجموعه گردشگری آبی و فضاهای پذیرایی از گردشگران در پارک‌ها از طرح‌های مشارکتی در حال اجرا با بخش خصوصی است.

دوایی‌فر میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در اجرای پارکینگ طبقاتی شهر را ۳۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: کمپ تفریحی خرمشهر با اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال و مجموعه گردشگری آبی نیز با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال به‌زودی با مشارکت بخش خصوصی اجرا می‌شود.وی با بیان اینکه برای احداث هتل ۵ ستاره در خرمشهر نیز با بخش خصوصی خارجی مذاکره شده است، گفت: بخشی از امور مقدماتی و نقشه‌های احداث هتل ۵ ستاره آماده شده و سرمایه‌گذار عراقی به‌زودی احداث آن را آغاز می‌کند.شهردار خرمشهر گفت: در طرح‌های مشارکتی اعلام شده، عوارض و زمین سهم آورده شهرداری و احداث واحدهای تجاری یا اقامتی سهم آورده شریک است.

مراکز گردشگری و توریستی آینده خرمشهر

شهردار خرمشهر در ادامه با تشریح دیگر طرح‌های در حال اجرای شهرداری برای رونق گردشگری افزود: پل عابر پیاده با عنوان «پل دریادلان» روی رودخانه کارون و یادمان ۶ هزار شهید عملیات آزادسازی خرمشهر با رویکرد برقراری ارتباط با منطقه کوتشیخ و خیابان جاسبی طراحی شده است که این طرح‌ها از نظر فرهنگی می‌تواند در موضوعات زیربنایی و فرهنگی شهر تاثیرگذار باشد. دوایی‌فر با بیان اینکه مجوز احداث پل دریادلان از امور آب منطقه جنوب اخذ شده، گفت: این پل با دو باند عبور برای عابر پیاده و باند دوچرخه با طراحی ۲۴۰۰ متر فضای تجاری به‌صورت دو کشتی نمادین در دو طرف ساحل که دکل‌های کشتی پایه‌های اصلی پل یا پایلوت پل در ارتفاع ۲۰ متر از سطح رودخانه است، اجرا می‌شود. وی احداث دهکده گردشگری را از دیگر طرح‌های مشارکتی بخش خصوصی دانست و گفت: دهکده گردشگری در کنار ساحل کارون با وسعت ۱۰ هکتار ساخته می‌شود.

احداث بازارهای میوه و تره بار

شهردار خرمشهر در ادامه احداث ۱۰ بازار میوه و تره‌بار و ۱۰ بازار کالای ملوانی را از برنامه‌های آینده این نهاد اظهار کرد و افزود: ساخت دو بازار میوه و تره‌بار در بلوار پاسداران با ظرفیت ۲۰۰ واحد و بازار امیرکبیر با ظرفیت ۱۶ غرفه بزرگ با پیشرفت ۲۰ تا ۳۰ درصد آغاز شده است.شهردار خرمشهر گفت: علاوه‌بر این یک بازار شب جنب شهرداری روبه‌روی ساحل رودخانه احداث شده و دومین بازار شب در حال آماده‌سازی است.

دوایی‌فر اولویت واگذاری واحدهای تجاری بازارهای یاد شده را دستفروشان دارای مجوز کسب دانست و گفت: افرادی که از قبل مستقر بوده و کارت شناسایی و هیات امنای بازار دارند، در اولویت واگذاری قرار می‌گیرند. وی گفت: افرادی که تاکنون مجوز نداشتند یا فاقد هویت و پرونده در شهرداری هستند، می‌توانند به شهرداری مراجعه کرده و درخواست خود را برای اخذ واحد تجاری اعلام کنند. دوایی‌فر با بیان اینکه تاکنون درخواست‌های زیادی برای واگذاری واحدها داشته‌ایم، گفت: برای دستفروشان فاقد هویت تشکیل پرونده شده و کارت برای آنها صادر می‌شود.

شهردار خرمشهر با اشاره به شرایط واگذاری واحدهای تجاری در بازارهای خرمشهر گفت: به‌منظور آسان شدن فعالیت دستفروشان هر کدام از این واحدها به صورت رهن و اجاره به آنها واگذار می‌شود. دوایی‌فر افزود: احداث بازارها هیچ گونه درآمدی برای شهرداری ندارد و فقط به‌منظور ساماندهی دستفروشان در شهر و ایجاد اشتغال بوده است.

ساماندهی بازار روز خرمشهر در اولویت

شهردار خرمشهر گفت: اگر کسبه بازار و مجموعه مدیریت شهرستان در ساماندهی بازار روز کمک کنند، در پایداری کار دستفروشان موثر واقع می‌شود. دوایی‌فر اولویت‌های دیگر شهرداری برای احداث بازارها را مناطق کوی بهروز، عباره، ورودی پادگان دژ، پیش ساخت و کوتشیخ اعلام کرد و گفت: با توجه به آغاز ساخت دو بازار، پیش‌بینی می‌شود برای تکمیل و واگذاری به دستفروشان ۶ماه به طول انجامد.

تعریض پل آزادی (پل قدیم)

شهردار خرمشهر بازسازی و تعریض پل آزادی به‌منظور بالا بردن ظرفیت ترافیکی و توسعه گردشگری را از دیگر برنامه‌های شهرداری دانست و گفت: پل آزادی به‌دلیل فرسودگی نیاز به بازسازی و تعریض دارد و در این زمینه نیز با سازمان منطقه آزاد اروند مذاکره شد و این سازمان نیز با تامین منابع اجرای طرح موافقت کرد. دوایی‌فر افزود: اکنون طرح تعریض و نقشه‌های پل آزادی آماده شده و به سازمان منطقه آزاد اروند ارائه شده است.

وی میزان اعتبار مورد نیاز برای تعریض پل آزادی را ۳۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: پل آزادی از مهم‌ترین طرح‌های خرمشهر است و اگر منابع برای بازسازی و تعریض این پل تامین شود، مشکل تردد کامیون‌های سنگین که راه دسترسی به شهر آبادان ندارند، رفع می‌شود. دوایی‌فر با بیان اینکه تعریض پل آزادی چند گزینه دارد، گفت: در طراحی تعریض پل آزادی چند گزینه برای زیباسازی و گردشگری دیده شد که می‌تواند در رونق جاذبه‌های گردشگری خرمشهر موثر باشد.a