دنیای اقتصاد، اراک، محمدرضا اکبری اصل: مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی اعلام کرد: در ۶ ماه دوم سال گذشته ۵۰ میلیارد تومان طرح در شهرک‌های صنعتی استان تعریف شد که ۳۰ میلیارد تومان آن تحقق پیدا کرده و تعدادی از آنها تکمیل شده و بقیه در سال جاری اجرا می‌شود.آمره‌ای افزود: برای اجرای طرح‌ها در حال تامین زیر ساخت‌ها هستیم و قراردادهای تامین آب منعقد شده و طراحی خطوط انتقال آن در حال اجرا است. وی صنعت را در تخصیص آب در اولویت دانست.

آمره‌ای با بیان اینکه هدف کیفی‌سازی خدمات در شهرک‌های صنعتی است و توانمندسازی صنایع کوچک وظیفه ما است، افزود: باید صنایع کوچک را به درجه‌ای از رشد برسانیم که بتوانند محصول با کیفیت و قابل رقابت با قیمت تمام شده پایین‌تر تولید کنند. وی اظهار کرد: درخواست واحدها برای دریافت تسهیلات بررسی شده و بیش از ۴۰۰ واحد به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند و امیدواریم تا پایان شهریور این واحدها بتوانند تسهیلات خود را دریافت کنند.

وی آموزش‌های مهارتی برای توانمندسازی واحدها را ضروری دانست و گفت: در سال جاری برای آموزش ۵۰۰۰ نفر ساعت برنامه‌ریزی شده و تاکنون از ۴۶ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکترا حمایت شده و هزینه‌های آنها پرداخت شده و ۳۵ واحد مشاوره صنایع کوچک برای تمام بخش‌ها فعال شده است.وی استفاده از مشاوران را برای واحدها از ابتدای شکل‌گیری ضروری دانست و گفت: به‌منظور توسعه صنایع ۸ خوشه صنعتی در استان شناسایی شده و قابلیت کار روی آن وجود دارد و سه خوشه صنایع ریلی و سنگ و عایق‌ها تاکنون از خوشه‌های موفق بوده‌اند.

وی بخشی از اقدامات سال گذشته این شرکت را تامین آب سه شهرک صنعتی به مقدار ۳۰ لیتر در ثانیه و تامین ۸/ ۳۵ مگاوات برق، گازرسانی به دو شهرک، ایجاد خط تلفن برای سه شهرک و احداث یک ایستگاه آتش‌نشانی و اختصاص ۶ دستگاه ماشین اعلام کرد و گفت: توسعه و تکمیل تصفیه‌خانه‌های آب شهرک‌های صنعتی خمین و دلیجان به پایان رسیده و ۸ طرح استحصال مجدد پساب تصفیه خانه‌ها و بازچرخانی آب در سیستم خودشان در حال اجرا است تا از آن در تامین آب مورد نیاز فضای سبز شهرک‌های صنعتی استفاده کنیم.

وی افزود: اکنون ۱۵۷۰ واحد بهره‌بردار در شهرک‌های استان داریم که ۳۰۲ واحد آن تعطیل هستند و ۱۳۸ واحد بالای ۷۰ درصد تولید دارند و بیش از ۱۰۰۰ واحد بین ۵۰ تا ۷۰ درصد فعال هستند و ۱۰۵ واحد نیز زیر ۵۰ درصد فعالیت دارند.آمره‌ای در پایان گفت: به دستور استاندار مرکزی به دنبال ایجاد یک شهرک صنعتی در ساوه به وسعت یک‌هزار هکتار برای اختصاص به سرمایه‌گذاران خارجی هستیم که شرایط ویژه‌ای خواهد داشت.