سرمایه‏گذاری 44 هزار و 550 میلیارد ریالی چادرملو در یزد

دنیای اقتصاد، یزد، محبوبه مظفری: رئیس دفتر بودجه و گزارشات شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اشاره به چند طرح در حال اجرای شرکت در یزد گفت: از مجموع طرح‌ها‏ی زیربنایی چادرملو، نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی اردکان که دو فاز گازی آن پیش‌تر وارد مدار شده بود، به‏طور کامل به پایان رسیده و واحد حرارتی آن نیز در اردیبهشت امسال شروع به‏کار کرده و به شبکه سراسری برق متصل شده است. بشیر راد افزود: همچنین طرح‌ها‏ی جمع‏آوری و تصفیه فاضلاب شهر اردکان که با سرمایه‏گذاری چادرملو عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۳ شروع شده است، مراحل پایانی خود را سپری می‏کند و انتظار داریم تا پایان سال جاری بهره‏برداری شود.

وی گفت: از طرح‌ها‏ی شرکت، واحد نورد شرکت آهن و فولاد سرمد ابرکوه است که ۶۵درصد از سهام آن متعلق به چادرملو است و با بهره‏برداری از این واحد، زنجیره تولید فولاد در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تکمیل و تولید فولاد از مرحله استخراج سنگ‌آهن در معدن چادرملو و تبدیل به کنسانتره آهن تا تولید گندله و آهن اسفنجی و سپس تولید شمش فولاد و در نهایت نورد و تبدیل به محصولات فولادی در شرکت چادرملو انجام می‏شود.

وی طرح دیگر در حال اجرای شرکت را، افزایش ۶۰۰ هزار تنی ظرفیت تولید گندله‏سازی اردکان اعلام کرد و افزود: طرح افزایش تولید گندله از سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن به چهارمیلیون تن در این واحد صنعتی در حال اجرا است که با پیشرفت ۶۱درصد، در پایان سال جاری به بهره‏برداری می‏رسد. وی هزینه پیش‌بینی شده این طرح‌ها‏ را ۴۴هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال با سهم ارزی ۶۲۹میلیون یورو اعلام کرد که از محل آورده سهامداران در قالب افزایش سرمایه تامین و حدود ۵۸ میلیون یورو اعتبارات ارزی طرح فولاد سرمد ابرکوه از طریق تسهیلات صندوق توسعه ملی تامین شده است.