دنیای اقتصاد، ارومیه، بهاره پورعلی: وزیر انرژی، محیط زیست و دریاهای فرانسه گفت: این کشور آماده همکاری در اجرای روش‌های علمی و به‌روز آبیاری در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به‌منظور کمک به احیای آن است. سگولن رویال در دیدار با استاندار آذربایجان‌غربی در ارومیه افزود: اکنون از برخی از روش‌های قدیمی همچون آبیاری بارانی برای آبیاری اراضی کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه استفاده می‌شود که این روش‌ها تلفات زیادی دارند. وی اضافه کرد: طبق بررسی‌ها در این روش آبیاری به‌ویژه در فصل تابستان و در زمان نامناسب آبیاری، ۸۰ درصد آب آبیاری بخار می‌شود و تنها ۲۰ درصد وارد زمین می‌شود که این میزان به صرفه نیست.

وی اظهار کرد: برای احیای دریاچه ارومیه و افزایش راندمان بخش کشاورزی، اجرای روش‌های نوین و به‌روز آبیاری در این حوضه ضروری است که در زمینه تبیین این روش‌ها، آماده همکاری هستیم. وزیر انرژی، محیط‌زیست و دریاهای فرانسه با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای با رئیس سازمان محیط‌زیست ایران در زمینه‌های مرتبط ادامه داد: می‌توانیم موضوع دریاچه ارومیه را نیز در این قالب پیگیری کنیم. رویال گفت: در کنار برخی کارشناسان، بازدید دیگری از دریاچه ارومیه خواهیم داشت تا با وضعیت این دریاچه بیشتر آشنا شویم.

وی ارتقای بهره‌وری آب را در دنیای امروز یک ضرورت اعلام کرد و افزود: می‌توان از تجربیات مسوولان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و مسوولان فرانسوی برای تحقق این موضوع استفاده کرد. وزیر انرژی، محیط‌زیست و دریاهای فرانسه در ادامه این دیدار به‌صورت هوایی از دریاچه ارومیه دیدن کرد.استاندار آذربایجان غربی نیز در این دیدار گفت: سازمان‌های جهانی و نهادهای بین‌المللی برای احیای این دریاچه بیش از پیش پای کار بیایند.

قربانعلی سعادت با ارائه گزارشی از وضعیت فعلی استان و دریاچه ارومیه اضافه کرد: دولت یازدهم برنامه ۱۰ ساله‌ای را برای تثبیت و احیای دریاچه ارومیه آغاز کرده که ثمرات بسیار خوبی داشته است. وی اظهار کرد: در زمینه مدیریت آب در بخش کشاورزی و الگوی کشت‌های مناسب به فناوری‌های نوین نیاز داریم تا بتوانیم زمینه ارتقای بهره‌وری این بخش را فراهم کنیم.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: یکی دیگر از نیازهای استان با توجه به قابلیت‌های موجود، استفاده از انرژی‌های تجدیدشونده است که می‌توان روی این ظرفیت بسیار مهم سرمایه‌گذاری کرد. وی افزود: تبعات زیست محیطی خشکیدگی دریاچه ارومیه بر انسان‌های پیرامون و حیواناتی که در این زیستگاه طبیعی زندگی می‌کنند ایجاب می‌کند تا سازمان‌های جهانی و نهادهای بین‌المللی برای احیای این دریاچه بیش از پیش قدم بردارند. استاندار آذربایجان‏غربی با اظهار خرسندی از افزایش سطح آب دریاچه ارومیه گفت: خوشبختانه امسال نسبت به سال گذشته شاهد افزایش ۵۴سانتی‏متری آب در دریاچه ارومیه بوده‏ایم اما در کنار این باید الگوی کشت مناسب کشاورزی و روش‏های مناسب آبیاری در آذربایجان‏غربی اجرا شود.