دنیای اقتصاد، تبریز، سیما نیک‌رفتار: نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری آذربایجان شرقی با اشاره به تصویب ۱۳ طرح سرمایه‌گذاری خارجی با سرمایه مورد نیاز ۲ میلیارد و ۲۱۷ میلیون دلار در این استان در سه سال گذشته گفت: تاکنون ۱۰۶ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در استان عملیاتی شده است.

رضا حسینی گفت: با توجه به تعامل مناسب دولت با کشورهای خارجی و به دنبال توافق بین‌المللی درمورد برنامه هسته‌ای ایران؛ ورود هیات‌های سرمایه‌گذار خارجی برای بررسی توانمندی‌های سرمایه‌گذاری آذربایجان شرقی شتاب گرفته است. وی با تشریح اقدامات صورت گرفته برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری آذربایجان شرقی در سه سال گذشته، شرکت در اجلاس مشترک بازرگانی ایران و ترکیه با حضور مقامات دولتی و خصوصی و جمعی از تجار و صاحبان صنایع ایرانی و ترکیه در آذر ۱۳۹۲را نخستین اقدام صورت گرفته در این استان در زمان فعالیت دولت یازدهم برای جذب سرمایه اعلام کرد. وی شرکت در همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و همکاری صنعتی و تجاری ایران و ترکیه در بهمن سال ۱۳۹۲ در استانبول، شرکت در اجلاس مشترک بازرگانی، سرمایه‌گذاری در تهران با حضور هیاتی ۱۰۰ نفره از چین در اسفند سال ۱۳۹۲، مشارکت در برگزاری نشست تجاری ایران و ترکیه در فروردین ۱۳۹۳ در تبریز، حضور در دومین نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های فناوری‌های پیشرفته استان در خرداد همین سال و مشارکت در برگزاری دومین همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهرستان اهر در خرداد سال ۱۳۹۳ را از اقدامات صورت گرفته برای جذب سرمایه خارجی به استان اعلام کرد.

حسینی گفت: مشارکت در برگزاری نشست معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری در نهاد ریاست جمهوری در اردیبهشت سال ۱۳۹۴، شرکت در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور در جزیره کیش در آبان سال گذشته، سفر هیاتی از فعالان بخش خصوصی استان به جمهوری‌های تاتارستان، اودمورتیا و ماری ال در آذر سال گذشته، شرکت در همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران و بلغارستان نیز به همین منظور بوده است.

وی با اشاره به ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری، توانمندی‌ها و قوانین و مشوق‌های سرمایه‌گذاری حاکم در ایران به شرکت‌ها و اعضای هیات‌های پذیرش شده در استان، از ارسال طرح‌های سرمایه‌گذاری استان در بخش‌های مختلف به سرمایه‌گذاران خارجی از طریق ایمیل خبرداد.

حسینی اظهار کرد: در سال‌جاری فرصت‌های سرمایه‌گذاری و سایر اطلاعات مفید در زمینه سرمایه‌گذاری در استان از این طریق به بیش از ۳۰۰ نفر از اعضای هیات‌های پذیرش شده در استان از کشورهای ایتالیا، ترکیه، آذربایجان، هند، جمهوری چک، اتریش، آلمان، لهستان و ژاپن ارسال شده است. وی قراردادن لینک کتاب فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان در وب سایت مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان به دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در تبریز را از اقدامات صورت گرفته در سال جاری دانست.