144 طرح زیرساختی آماده بهره‌برداری

دنیای اقتصاد، اراک، محمدرضا اکبری‌اصل: ۱۴۴ طرح زیرساختی در شهرک‌های صنعتی استان مرکزی آماده بهره‌برداری است. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی گفت: این طرح‌های زیرساختی به ارزش ۴۹۰ میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال برآورد شده که ۲۹۵ میلیارد ریال از مجموع آن، در سال گذشته جذب شده و بقیه نیز تا سال‌جاری تحقق می‌یابد. وی گفت: ساخت تصفیه‌خانه، آسفالت محورهای ارتباطی و معابر داخلی، جابه‌جایی چاه‌های آب، تکمیل شبکه برق‌رسانی و آب‌رسانی، ایجاد شرایط استفاده از پساب تصفیه‌خانه برای فعالیت‌های صنعتی و آبیاری فضای سبز و استقبال از سرمایه‌گذاران خارجی از مهم‌ترین اولویت‌های سرمایه‌گذاری شرکت شهرک‌ها در نواحی و شهرک‌های صنعتی استان مرکزی است.

آمره مهمترین مشکل شهرک‌های صنعتی خمین، محلات و دلیجان را کمبود آب مورد نیاز دانست و گفت: به همین منظور بسترسازی استفاده ۱۰ لیتر بر ثانیه از سد کوچری فراهم شده که این موضوع تا پایان شهریور محقق می‌شود. وی خوشه‌سازی صنایع کوچک را یکی از اقدامات ارزشمند شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی اعلام کرد و گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی تاکنون هشت خوشه کسب‌وکار را شناسایی کرده که فرآیند توسعه در سه خوشه دیگر صنعتی نیز انجام شده و یک طرح توسعه خوشه نیز در حال اجرا است. خوشه صنایع ریلی با ۶۰ واحد تولیدی، سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی ۲۵۰۰ فرصت شغلی در کنار خوشه سنگ محلات با ۲۸۰ واحد تولیدی و ۵۶۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و سه هزار فرصت شغلی از خوشه‌های ساماندهی شده در استان مرکزی است.

آمره اظهار کرد: خوشه عایق رطوبتی دلیجان با ۱۰۵ واحد تولیدی و ۲۵۰۰میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ۱۳۵۰ فرصت شغلی از دیگر خوشه‌های صنعتی استقرار یافته در استان مرکزی است. همچنین خوشه سازندگان تجهیزات نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی اراک با ۱۲۳واحد تولیدی، ۷۳ هزار و ۲۰۰میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ۸۴۵۸ فرصت شغلی و خوشه آلومینیوم و صنایع پایین‌دستی با ۱۱۰ واحد تولیدی، ۶ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ۲۵۰۰ فرصت شغلی نیز از دیگر خوشه‌های مطرح استان مرکزی محسوب می‌شوند. آمره اظهار کرد: خوشه قطعات خودرو با ۷۸ واحد تولیدی و ۱۵۰۰ فرصت شغلی به همراه خوشه گل محلات با ۹۰۰ واحد تولیدی و ۷۰۰ فرصت شغلی در ارزش‌آفرینی اقتصادی استان مرکزی نقش دارند. خوشه تریکو محلات نیز با ۹۰ واحد تولیدی و ۵۰۰ فرصت شغلی بر اساس مطالعه فراگیر و تهیه نقشه استانی در سال ۱۳۹۰ شناسایی و فعالیت خود را در قالب خوشه‌های صنعتی آغاز کرده است. وی گفت: سه خوشه صنایع ریلی اراک، عایق رطوبتی دلیجان و سنگ محلات در حیطه خوشه‌های توسعه یافته قرار می‌گیرند و از سال ۱۳۹۳ عملیات توسعه خوشه سازندگان تجهیزات نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی اراک نیز آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی اظهار کرد: فراهم آوردن صرفه‌های اقتصادی ناشی از همکاری‌های مشترک واحدهای کوچک و متوسط، تامین سفارش‌های بزرگ در بازار، انتقال تجارب بین بنگاه‌ها در حوزه‌های فناوری، مهارت و نوآوری و افزایش تخصص در خطوط تولید از مهمترین مزایای همکاری بنگاه‌های درون‌خوشه‌ای محسوب می‌شود.