برخورداری 6/ 96 درصد جمعیت آذربایجان شرقی از گاز

دنیای اقتصاد، تبریز، رعنا نیک‌رفتار: مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان شرقی با بیان اینکه از مجموع جمعیت استان، ۶/ ۹۶درصد از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شده‏اند، گفت: گازرسانی روستایی در استان، بیش از ۲۷ درصد از متوسط کشوری بالاتر است ولی تلاش می‌کنیم میزان بهره‌مندی را به ۱۰۰ درصد برسانیم. ولی‌الله دینی در نشستی خبری با تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ مصرف صحیح گاز در استان، اظهار کرد: با اطلاع‌رسانی و معرفی الگوهای صحیح مصرف از طریق رسانه‌ها، می‌توانیم قدم‌های بزرگی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی برداریم.

وی گفت: روزانه بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون مترمکعب گاز در استان مصرف می‌شود.مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه ۵/ ۵ میلیون مترمکعب مصرف خانگی و ۵/ ۶ میلیون مترمکعب مصارف نیروگاهی در استان داریم، گفت: طبق وعده سال ۹۳، در سال ۹۴ کل نیروگاه‌های استان گازی شد، چرا که در سال ۹۳ مصرف نیروگاهی ۶۰۰ میلیون مترمکعب بود ولی در سال ۹۴ به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است. تاکنون در سال‌جاری بیش از ۷۳۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف شده است.

دینی جایگزینی گاز با مازوت نیروگاه‌ها را در بهبود وضعیت آلودگی هوای تبریز و استان موثر دانست و اظهار کرد: سال گذشته گاز نیروگاه‌ها، به جز دو، سه روز اوج مصرف در زمستان، ۱۲ ماهه تامین شد و امسال هم تلاش می‌کنیم به‌صورت کامل گاز این نیروگاه‌ها را تامین کنیم.وی با اشاره به اینکه توزیع ۸/ ۶ میلیارد مترمکعبی گاز در سال ۹۳ در استان به ۴/ ۸ میلیارد مترمکعب در سال ۹۴ رسیده است، ادامه داد: تلاش می‏کنیم مجموع میزان توزیع گاز در استان را به ۹ میلیارد مترمکعب برسانیم.

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان شرقی، تعداد طرح‌های در حال اجرای استان در سال جاری را بیش از ۱۴۳ طرح اعلام کرد و افزود: برای این طرح‌ها ۲۹۵ میلیارد اعتبار مصوب شده بود که ۵۴ درصد از این اعتبارات جذب شده و تخصیص یافته است و تعدادی از این طرح‌ها در هفته دولت و دهه فجر به بهره‏برداری می‌رسد.دینی با اشاره به اینکه در سه سال دولت یازدهم، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در بخش‌های مختلف گازرسانی، جذب شده است، خاطرنشان کرد: در این مدت به ۴۵۵ روستا گازرسانی شد و نسبت به سه سال پایانی دولت دهم برخلاف مشکلات مالی در کشور، با رشد ۲/ ۲ درصدی مواجه بودیم.

وی با بیان اینکه ۶۳ نقطه شهری در آذربایجان شرقی وجود دارد که پوشش ۱۰۰ درصدی نقاط شهری را شاهد بوده‌ایم، تصریح کرد: ۲۷۰۰ نقطه روستایی داریم که ۷۷۴ روستا زیر ۲۰ خانوار است و ما مکلف به گازرسانی حدود ۲۰۰۰ روستا هستیم، از این رو با گازرسانی به ۱۵۰۰ روستا، ۷۸ درصد جمعیت روستایی از نعمت گاز بهره‌مند شده‌اند. مدیرعامل شرکت گاز استان، با بیان اینکه از مجموع جمعیت استان، ۶/ ۹۶ درصد از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شده‏اند، خاطرنشان کرد: گازرسانی روستایی در استان، بیش از ۲۷ درصد از متوسط کشوری بالاتر است ولی تلاش می‏کنیم میزان بهره‌مندی را به ۱۰۰ درصد برسانیم، چرا که مردم استحقاق بهره‌مندی از این نعمت را دارند.

دینی اظهار کرد: توجه به روستاهایی که برخورداری کمتری نسبت به متوسط استان دارند مورد تاکید است و تلاش می‏کنیم شهرستان‌های عقب افتاده را به متوسط استانی برسانیم، ضمن اینکه ۳۰ درصد جمعیت استان در روستاها ساکن بوده و ۷۰ درصد نیز در شهرها مستقر هستند که جمعیت باقی مانده، ۴/ ۳ درصد جمعیت استان را شامل می‏شود.وی در پایان، با اشاره به اینکه بیش از ۱۸ هزار کیلومتر، مجموع طول خط توزیع و شبکه‌های گازرسانی است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر، به اندازه کل تاریخ گازرسانی استان، شبکه توزیع احداث شد و این در سایه فعالیت‌های جهادی نیروهای شرکت گاز در استان است.

مدیرعامل شرکت گاز استان با یادآوری سالگرد زلزله ارسباران، نبود مشکل در زمان زلزله برای امنیت را مورد تاکید قرار داد و افزود: شبکه گازرسانی ما برای زلزله بالای ۷ ریشتر طراحی شده که در صورت استحکام منازل، مشکلی در ایمنی گاز نخواهیم داشت. دینی در ادامه از فعالیت ۱۳۹ جایگاه سی‌ان‌جی در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: گاز طبیعی ۲ جایگاه در تبریز و ۶ جایگاه در شهرستان‌های استان به‌دلیل بدهی قطع شده است.وی در مورد بدهی مصرف گاز واحدهای صنعتی در دوران رکود، توضیح داد: با این واحدها مصالحه می‌کنیم تا بدون دغدغه در حوزه گاز به روند تولید ادامه دهند و تلاش می‌کنیم برای تداوم تولید و اشغال استان کمک کرده باشیم.