واگذاری‌های جدید در کاسپین قزوین

دنیای اقتصاد، قزوین، مهرداد نوری: مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین گفت: فاز سوم شهرک صنعتی کاسپین به مساحت ۱۸۰ هکتار با رویکرد صنایع تقاضامحور، ‌های تک و صادرات‌محور واگذار می‌شود. حمیدرضا خانپور در جلسه‌ای به مناسبت روز صنایع کوچک در شهرک صنعتی کاسپین اظهار کرد: رویکرد دولت حمایت از صنایع کوچک است تا بتوان با سرعت بیشتر و هزینه کمتری به اشتغال پایدار کمک کرد و به سرعت به نتیجه رسید.خانپور تصریح کرد: برای توسعه اشتغال باید موانع تولید برداشته شود و در شرایطی که بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجو داریم و سالانه ۹۰۰ هزار دانشجو نیز فارغ‌التحصیل می‌شوند باید بستر ایجاد اشتغال را به‌خوبی فراهم کنیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان یادآورشد: دانشگاه‌ها باید در خدمت صنعت و تولید باشند و با حل مشکلات تولید بتوان به دستاوردهای مفیدی برای رشد و توسعه دست یافت.خانپور اضافه کرد: ارتقای مهارت شاغلان و حمایت از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی با جدیت دنبال می‌شود و در هفته دولت یکی از سرمایه‌گذاران خارجی در کاسپین در سطح گسترده‌ای فعالیت خود را آغاز خواهد کرد که کمک موثری به اشتغال منطقه خواهد بود.

وی اظهار کرد: تحول در فرآیندها و ساختارها، اعتدال و تدبیر و عقلانیت در تصمیم‌گیری باید پر رنگ شود و با استفاده از پژوهش و تحقیق به سمتی حرکت کنیم تا توسعه صنعتی استان عقلانی و منطقی و تقاضا محور شود.خانپور یادآورشد: متاسفانه برخی شهرک‌های صنعتی همچون خرم‌دشت و حکیمیه بدون مطالعه دقیق ایجاد شده و اکنون حتی یک بهره‌بردار هم ندارد که به این منظور با پیگیری جدی در تلاش هستیم برخی سرمایه‌گذاران خارجی را به این شهرک‌ها هدایت کنیم.

وی اضافه کرد: راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی توجه به بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط است و امیدواریم با حمایت دولت از واحدهای صنعتی بتوانیم رونق دوباره‌ای در تولید و اشتغال ایجاد کنیم.خانپور اضافه کرد: توسعه فن بازار، کیفی‌سازی شهرک‌های صنعتی موجود و توجه به تقاضا محوری و توسعه خوشه‌های صنعتی، ایجاد پیوند بین صنایع کوچک و بزرگ از دیگر برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار گرفته است.

وی اعلام کرد: اکنون ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی در استان وجود دارد و ۱۲۱۹ قرارداد در این مناطق منعقد شده که ۷۱۸ واحد به بهره‌برداری رسیده و ۵۰۱ مورد نیز در حال تجهیز، دیوارکشی، نصب سوله و ماشین‌آلات است. خانپور گفت: در نواحی و شهرک‌های صنعتی استان تاکنون ۲۳ هزار و ۷۵۶ شغل ایجاد شده و اگر ۵۰۱ واحد دیگر به بهره‌برداری برسد برای ۲۶ هزار و ۳۲ نفر شغل جدید ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برای حل مشکلات واحدهای صنعتی تاکنون ۱۳۰ واحد مستقر در شهرک‌های صنعتی استان در سامانه بهین یاب ثبت نام کرده‌اند تا از تسهیلات حمایتی دولت بهره مند شوند، افزود: ۵۰ واحد نیز که در تملک بانک قرار گرفته با روش اجاره به شرط تملیک آزاد خواهند شد و در مسیر تولید قرار می‌گیرد.

خانپور گفت: درمجموع ۳۹۳ واحد در این سامانه در استان ثبت نام کرده‌اند که ۲۱۸ مورد برای دریافت سرمایه در گردش و ۷۵ مورد برای اجرای طرح‌ها به‌منظور دریافت تسهیلات مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که تاکنون ۲۳۲ مورد در استان مصوب شده است.رئیس هیات‌مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی استان افزود: تاکنون ۱۵ واحد مستقر در شهرک‌های صنعتی استان از تسهیلات سامانه بهین‌یاب استفاده کرده‌اند و به این واحدها مجموعا ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

خانپور اضافه کرد: تاکنون ۹۰۰ هکتار زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان به متقاضیان واگذار شده که ۷۰ درصد آن صنعتی و ۳۰ درصد برای فضای سبز، تصفیه‌خانه، خدمات زیربنایی و روبنایی اختصاص داده می‌شود.وی گفت: در سیاست جدید مدیریتی دنبال ایجاد شهرک‌های جدید نیستیم و توسعه کیفی و تقاضامحوری در فعالیت‌های جدید نواحی صنعتی در اولویت است.

خانپور در ادامه از اجرای طرح توسعه شهرک صنعتی کاسپین خبرداد و اظهار کرد: فاز اول این شهرک به مساحت ۲۳۰ هکتار و فاز دوم در مساحت ۱۰۵ هکتار عملیاتی شده و فاز سوم به‌زودی واگذار می‌شود. وی تصریح کرد: فاز سوم شهرک صنعتی کاسپین به مساحت ۱۸۰ هکتار آماده واگذاری است که با اولویت و محور صنایع تقاضا محور، ‌های تک و صادرات محور به متقاضیان واگذار می‌شود.