دنیای اقتصاد، قزوین، مهرداد نوری: نمایندگان منتخب استان قزوین در دوره دهم مجلس در نشستی با مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره شرکت آب منطقه‌ای قزوین در جریان وضعیت منابع آب استان، طرح‌های در حال مطالعه و اجرا و چالش‌های آب استان قرار گرفتند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای قزوین، حمید پویا، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین در این نشست با ارائه گزارش کاملی از منابع و مصارف آب‌های سطحی و زیرزمینی استان و طرح‌های مطالعاتی و اجرایی شرکت، اظهار کرد: افزایش بی‌رویه برداشت از آب‌های زیرزمینی موجب افت شدید سطح آبخوان دشت قزوین شده است که این موضوع باعث فرونشست زمین، کاهش کیفیت منابع آب و خاک، به خطر افتادن سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش آب شرب و صنعت، می‌شود. در صورت تداوم این روند در آینده با خطر جدی در این دشت مواجه خواهیم بود.

پویا افزود: اجرای سد نهب از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان است که با هدف تنظیم آب برای بهبود اراضی کشاورزی، توسعه شبکه‌های مدرن آبیاری و کشاورزی، تغذیه مصنوعی دشت قزوین، مدیریت منابع آب، بالا بردن بهره‌وری در کشاورزی، ایجاد اشتغال در منطقه و جلوگیری از جریانات نابهنگام و سیلابی رودخانه خر رود در فاصله ۶۵ کیلومتری قزوین و جنوب غربی تاکستان با پیشرفت ۵۷ درصد درحال احداث است. در ادامه داوود محمدی، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ و نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس نیز با قدردانی از برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات شرکت آب منطقه‌ای قزوین اظهار کرد: یک برنامه مدون و هدف‌گذار در گروی کادر رهبری کاردان و پرتلاش است و بدنه سازمان ناگزیر به تطبیق عملکرد خود با آن خواهد بود. وی با اشاره به چالش‌های جدی در بحث منابع آب، مهمترین استراتژی را ایجاد تعادل بین منابع و مصارف و شناسایی ظرفیت‌ها و منابع جدید دانست.

وی با توجه به اهمیت ماده ۲۱۵، پیگیری‌های جدی برای تامین منابع مالی طرح‌های آبرسانی از این محل، از طریق نمایندگان مجلس، وزیر نیرو و شرکت آب منطقه‌ای قزوین را خواستار شد. معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای قزوین طرح انتقال و توزیع آب از سد طالقان به دشت قزوین را از مهمترین طرح‌های آبی استان دانست و یادآور شد: در قالب این طرح سالانه ۲۹۸ میلیون مترمکعب آب در سال‌های نرمال از سد طالقان به دشت قزوین منتقل و به مصرف کشاورزی و تغذیه مصنوعی دشت می‌رسد. ملکی اظهار کرد: این شبکه یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین شبکه‌های آبیاری کشور بوده که دارای مزیت‌های فراوانی همچون کیفیت آب بسیار بالا، ثقلی بودن انتقال و توزیع، بتنی بودن کانال‌ها حتی کانال‌های ۳ و ۴ و تلفیقی بودن (تلفیقی از منابع آب سطحی و زیرزمینی) و داشتن حوضچه‌های تغذیه مصنوعی مدرن است.