اجرای ۱۶۰میلیارد تومان طرح در خرمشهر

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: معاون وزیر راه و شهرسازی از اجرای ۱۶۰ میلیارد تومان طرح در بندر خرمشهر خبر داد.

محمد سعیدنژاد به انجام اقداماتی برای توسعه بنادر کشور پس از رفع تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: از مهم‌ترین این اقدامات، در خرمشهر صورت می‌گیرد که هم به لحاظ استراتژیک و سابقه تاریخی دارای اهمیت است و هم نقشی اساسی در توسعه منطقه خرمشهر و آبادان و ایجاد اشتغال برای مردم محروم این منطقه دارد. وی اظهار کرد: در خرمشهر ۴۰ میلیارد تومان طرح در حال اقدام است و ۱۲۰ میلیارد تومان نیز مجموع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این بندر است که امیدواریم با اجرای این طرح‌ها که به‌منظور توسعه و افزایش ظرفیت بندر خرمشهر در حال انجام است میزان اشتغال نیز در این بندر افزایش یابد.

ادامه روند شناورسازی مغروقه‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی، شناورسازی مغروقه‌ها را از مهم‌ترین برنامه‌های اجراشده در بندر خرمشهر دانست و اعلام کرد: با توجه به سیاست‌های دولت میزان فعالیت شناورسازی مغروقه‌ها در اروندرود افزایش داشته و سازمان بنادر تاکنون ۳۱ فروند مغروقه از این رودخانه خارج کرده که ۱۲ فروند آن در سه سال اخیر انجام گرفته است. سعیدنژاد همچنین از اجرای فاز دیگری از شناورسازی مغروقه‌های رودخانه اروند خبر داد و گفت: طرح دیگری برای نجات مغروقه‌ها در حال انعقاد است و امیدواریم طی هفته‌های آینده با حضور وزیر راه و شهرسازی عملیات شناورسازی دیگری برای خارج کردن تمام مغروقه‌های باقی‌مانده انجام شود به گونه‌ای که کشتی‌های بزرگ‌تر بتوانند وارد بندر خرمشهر شوند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور ادامه داد: هدف‌گذاری سازمان بنادر این است که کشتی‌های ۱۵ تا ۲۰ هزار تنی در بندر خرمشهر پهلو بگیرند و اگر این اتفاق بیفتد؛ اتفاقی جدی در توسعه خرمشهر و آبادان خواهد بود.

راه‌اندازی دفتر CBC

وی همچنین به راه‌اندازی دفتر CBC (دفتر مشترک هماهنگی ایران و عراق) در بندر خرمشهر به عنوان مقدمه تحقق این هدف اشاره کرد و افزود: از نظر سازمان بنادر و دریانوردی، دفتر CBC در خرمشهر آماده است و طرف عراقی نیز از این دفتر دیدن کرده و مذاکراتی نیز با آنها انجام گرفته و امیدواریم به‌زودی به‌طور رسمی نمایندگان عراق در این دفتر مستقر شوند و مدیریت مشترکی در این زمینه داشته باشیم. سعیدنژاد با اشاره به قرار گرفتن بندر خرمشهر در محدوده مناطق آزاد از فراهم‌سازی ساز و کارهای ارتقای این بندر خبر داد و اضافه کرد: این بندر به‌دلیل موقعیت خاص جاذبه خوبی برای بخش خصوصی دارد که می‌توان با تغییر در ماهیت و شکل کالاها در همین محل کار صادرات را انجام داد یا بدون طی تشریفات گمرکی خاص واردات انجام داد. این اقدام باعث افزایش ارزش افزوده می‌شود. معاون وزیر راه و شهرسازی از احداث موزه دریا به عنوان دیگر فعالیت خاص صورت گرفته در بندر خرمشهر یاد کرد و گفت: ایجاد این موزه در محل ساختمان قدیم بندر خرمشهر انجام می‌شود و با کمک سازمان میراث فرهنگی در حال طراحی است تا به موزه کشتیرانی و جنگ تبدیل شود و بتواند زمینه تحقیق و پژوهش را برای مردم و دانش آموزان و دانشجویان در زمینه فرهنگ و تاریخ دریانوردی ایجاد کند.

پرداخت تسهیلات برای ساخت شناور

وی در ادامه به موضوع تسهیلات پرداخت شده به شناورسازان نیز اشاره کرد و افزود: سازمان بنادر سیاست کلی در زمینه شناورسازی دارد و تاکنون نیز ۹۰۰ میلیارد تومان به متقاضیان و درخواست‌کنندگان تسهیلات شناورسازی پرداخت شده است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور با تاکید بر اینکه ساخت تمام شناورها از سوی نیروهای کار داخلی انجام می‌شود، این صنعت را دارای نقش جدی در زمینه اشتغالزایی و همچنین توسعه گردشکری دریایی دانست.

سعیدنژاد در پایان توضیح داد: طی سال‌های گذشته مسیرهای مسافربری بین خطوط داخلی و جزایر کشور ایجاد شده و خطوط جدیدی نیز بین کشور با کشورهای همسایه همچون عراق و کویت راه‌اندازی شده و توسعه یافته است.