فاز صفر انتقال آب از جنوب

دنیای اقتصاد، اراک، محمدرضا اکبری اصل: استاندار مرکزی گفت: فاز صفر طرح انتقال آب از حوضه جنوب کشور به استان مرکزی با انتخاب مشاور وارد فاز مطالعاتی شد.

زمانی‌قمی در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان مرکزی افزود: جبران بخشی از برداشت‌های غیرمجاز و نادرست از منابع آب استان نیازمند اعمال تغییر در الگوی کشت و همچنین مصرف آب است. وی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی استان باید با برنامه‌ریزی به‌منظور تغییر الگوی کشت گام‌های موثری بردارد، ادامه داد: اگر در این زمینه لازم است تا از ابزارهای دولتی نیز استفاده شود، اقدام می‌کنیم. برای اصلاح الگوی مصرف آب باید از طریق تشکل‌ها، کشاورزان و بهره‌برداران توجیه شوند و در صنعت نیز باید با کارآفرینان و صنعتگران در این زمینه گفت‌وگو شود.

وی با تاکید بر اصلاح الگوی مصرف آب در بخش شرب و خانگی اظهار کرد: گزارش‌های ارائه شده بیانگر این است که منابع آب استان تا ۱۰ سال آینده جوابگوی نیازهای این استان خواهد بود، از این رو برای تامین آب در ۲۰ تا ۳۰ سال آینده اصلاح الگوی مصرف، وضع مقررات و جدیت در اعمال آنها ضروری به شمار می‌رود.

استاندار مرکزی اعلام کرد: انتقال منابع آب از یک حوضه به استان اقدامی است که با وجود همه امکانات و شناخت مدل مالی دقیق و مطالعات، کمتر از ۱۵ سال محقق نخواهد شد، از این رو لازم است با اصلاح الگوی مصرف در تامین آب استان تلاش کنیم و همزمان انتقال آب به استان را پیش ببریم. وی افزود: انتقال آب به استان از حوضه شمال به‌دلیل مشکلات زیست محیطی امکان‌پذیر نیست و این طرح از جنوب کشور دنبال می‌شود که با انتخاب مشاور این طرح وارد فاز مطالعاتی شده است. زمانی‌قمی گفت: با توجه به بعد مسافت و قیمت تمام شده این طرح، اجرایی شدن این طرح زمانبر است، اما راه دیگری وجود ندارد، چرا که استان مرکزی در عرصه تولید و اقتصاد ایران نقش و جایگاهی سترگ دارد و باید برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود تا در ۲۰ سال آینده صنعت این استان دچار آسیب‌های جدی نشود.

وی با تاکید بر اینکه نوع مصرف در همه بخش‌ها باید مدیریت شود، تصریح کرد: روند موجود در نحوه مصرف آب در بخش‌های صنعت، کشاورزی و خانگی باید اصلاح شود و باید به سمتی پیش برویم که همه در مصرف درست آب مشارکت داشته باشند.

وی گفت: آب مصرفی در بسیاری از بخش‌ها همچون صنعت می‌تواند دوباره به چرخه بازگردد و اگر واحد صنعتی به این موضوع توجه نمی‌کند باید مورد مواخذه قرار گیرد. برای مصارف خانگی با مصرف بیش از حد متعارف نیز باید سیاست‌های جدی اعمال شود. خلیلی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی نیز در ادامه با اشاره به افزایش میزان مصرف آب در تابستان اظهار کرد: با شروع فصل گرما و افزایش میزان مصرف و تولید آب، مدیریت مصرف آب نیاز به یک مدیریت جدی دارد، چرا که محدودیت منابع آبی با یک سال بارش باران و برف از بین نمی‏رود، پس باید در مصرف بهینه آب دقت کرده و طرح‌ها و برنامه‏هایی برای کاهش مصرف آب لحاظ کرد. وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از آب مصرفی شهرهای استان از منابع آب‌های سطحی و ۶۰ درصد نیز از منابع آب‌های زیرزمینی تامین می‏شود، خاطرنشان کرد: در استان مرکزی سالانه ۳۱۳ میلیون مترمکعب آب برای ۴۴۰ هزار مشترک توزیع می‏شود. پیک مصرف در زمستان ۳۶۰۰ لیتر در ثانیه و در تابستان ۵۶۰۰ لیتر در ثانیه است.

خلیلی با اشاره به اینکه آب و منابع آبی تنها چیزی است که نمی‏توان دوباره ساخت و تجدیدپذیری محدودی دارد، افزود: با توجه به محدودیت منابع آبی در کشور و همچنین استان، باید فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب در حد وسیعی انجام شود و این مقدور نیست، مگر با همکاری رسانه‌های ارتباط جمعی همچون صدا و سیما، خبرگزاری‌ها و جراید و استفاده از روش‌های گوناگون آگاهی‌بخشی همچون تبلیغات محیطی، برگزاری همایش‌ها، نشست‌ها، کارگاه‌های آموزشی، جشنواره‌ها و توزیع اقلام انتشاراتی و تبلیغی. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی در ادامه با بیان اینکه ۲۱ درصد آب تولیدی استان به هدر می‏رود، اظهار کرد: از مجموع این ۲۱ درصد ۱۱ درصد به‌دلیل انشعاب غیرمجاز یا کنتور‏های کم‌شمار ثبت نشده و بقیه نیز بر اثر اتفاقاتی چون وقوع شکستی‌ها در شبکه توزیع آب هدر می‏رود. وی با اشاره به اینکه ۶۵ درصد از مردم استان از خدمات دفع بهداشتی فاضلاب برخوردار هستند، گفت: تاکنون ۱۶۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در استان ایجاد شده که ۹۰۰ کیلومتر آن در شهر اراک است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با بیان اینکه ظرفیت تصفیه‏خانه‏ها حدود ۷۵ درصد از جمعیت استان را پوشش می‏دهد، اظهار کرد: ۱۱ تصفیه‏خانه در استان در حال بهره‏برداری و ۴تصفیه‏خانه در شهرهای خمین، تفرش، آشتیان و شازند در حال احداث است.