دنیای اقتصاد، شرق استان تهران، محسن عسکری: همایش بزرگ شوراهای اسلامی شهرستان شمیرانات با حضور مصطفی کواکبیان و پروانه مافی نماینده شهرستان‌های تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس، ناصر عبدی آذر رئیس شورای اسلامی استان تهران، مرتضی طلایی نایب‌رئیس شورای شهر تهران و فرماندار شمیرانات به میزبانی شهرداری و شورای شهر اوشان، فشم، میگون برگزار شد.

در این مراسم سیدمحمد میراسماعیلی، رئیس شورای شهرستان شمیرانات و عضو شورای اسلامی شهر اوشان، فشم، میگون با بیان اینکه هدف از برگزاری این همایش بررسی معضلات شهرستان شمیرانات است، گفت: از مباحثی که بارها به آن اشاره شد، حریم ۱۵۰متری رودخانه جاجرود بوده که گریبانگیر شهروندان شده است.میراسماعیلی افزود: بر اساس مقررات قانونی روستاها و شهرهایی که به فاضلاب شهری متصلند از قاعده حریم ۱۵۰متری رودخانه‌ها مستثنی هستند. با این وجود هنوز اجازه ساخت و ساز به بومی‌های این مناطق داده نمی‌شود.

رئیس شورای شهرستان شمیرانات ادامه داد: متأسفانه به واسطه مجاورت با تهران هزینه‌هایی را در زمینه سالم ماندن آب شرب پایتخت به مردم منطقه خود تحمیل می‌کنیم که عمدتا این افراد از توان مالی مناسبی برخوردار نبوده و از این وضعیت ناراضی هستند. میراسماعیلی خاطرنشان کرد: وقوع حادثه سیل در سال گذشته خسارات سنگینی به بخش‌های رودبار قصران و لواسانات وارد کرد که قسمت اعظم این هزینه‌ها از طرف مردم جبران شد. این مقام مسوول ادامه داد: زمانی که خسارت‌های اینچنینی به بار می‌آید، مقابله با آن از توان ما خارج است و حمایت‌های ملی و استانی را می‌طلبد. در این زمینه خواهان توجه بیشتر از طرف مسوولان هستیم.

رئیس شورای اسلامی شمیرانات به وضعیت نامناسب آموزش در بخش‌های این شهرستان اشاره کرد و گفت: شوراها مشکلات این حوزه را به دوش می‌کشند، به عنوان مثال از سوی شهرداری‌ها و بخشداری‌ها درصدی از بودجه عمرانی برای سرانه ورزشی و آموزشی پرداخت می‌شود، در دو بخش لواسانات و رودبار قصران میزان بودجه تخصیص یافته در این زمینه به میلیاردها تومان رسیده است.

عزت‌الله خانمحمدی، فرماندار شهرستان شمیرانات نیز در این همایش با بیان اینکه شهروندان رودبار قصران و لواسانات در تنگناهایی گرفتار شده‌اند که نه راه پیش دارند و نه راه پس، یادآور شد: اقتصاد منطقه بر پایه کشاورزی، باغداری، زنبورداری، دامداری و گلکاری بنا شده است و بیشتر مردم در این زمینه‌ها اشتغال دارند، به طوری که گیلاس این منطقه در کشور به لحاظ تولید انبوه و کیفیتی که دارد، رتبه اول کشوری را کسب کرده است. پروانه مافی، نایب‌رئیس کمیسیون شوراهای اسلامی نیز ‌در این همایش، شوراها را از تاثیر‌گذارترین و مردمی‌ترین نهادها اعلام کرد که در اولین روزهای انقلاب شکوهمند اسلامی تشکیل و تاکنون با مشارکت مردم به ایفای نقش پرداخته است.

وی تصویب قوانین به‌منظور رفع مشکلات و بهبود شرایط را از وظایف اصلی مجلس دانست و گفت: بسیاری از مشکلاتی که مردم بومی شمیرانات با آن مواجه هستند را با وضع قوانین حمایتی می‌توان برطرف کرد.مصطفی کواکبیان به عنوان آخرین سخنران این همایش با اشاره به مشکلات عدیده شهرستان شمیرانات خواستار تشکیل شورای اداری این شهرستان شد و بر این نکته تاکید کرد که نشست شورای اداری با حضور همه مسوولان ذی‌ربط باشد تا پاسخگوی مطالبات مردم باشند.