دنیای اقتصاد، تبریز، رعنا نیک‌رفتار: مدیرعامل پالایشگاه تبریز از امضای تفاهم‌نامه شرکت پالایش و پخش فرآورده‏های نفتی با شرکت نیپون اویل ژاپن برای مطالعه طرح ادغام فرآیندی پالایشگاه و پتروشیمی تبریز خبر داد.

محمدباقر دخیلی با بیان اینکه همکاری و تبادل خوراک میان پالایشگاه و پتروشیمی تبریز از گذشته وجود داشته است، گفت: این تفاهم‌نامه به‌منظور بررسی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های پالایشگاه و پتروشیمی تبریز برای ادغام فرآیندی با هدف توسعه دو مجتمع با شرکت ژاپنی نیپون اویل امضا شده است.

وی افزود: مطالعه این طرح با هدف پیاده‏سازی طرح‌ها و فناوری‌های روزآمد دنیا برای استفاده محصولات جانبی دو مجتمع و سودآوری متقابل، به شرکت ژاپنی سپرده شده است. مدیرعامل پالایشگاه تبریز با تاکید بر اینکه اجرای این طرح همگرایی و ادغام فرآیندی دو مجتمع را به دنبال خواهد داشت، افزود: پالایشگاه و پتروشیمی تبریز در صورت تایید طرح از سوی شرکت ژاپنی نیپون، نخستین پالایشگاه و پتروشیمی در ایران خواهند بود که در این مسیر گام برداشته‏اند.

وی با اشاره به اینکه مطالعات این طرح بیش از یک سال به طول می‏انجامد، ادامه داد: ژاپن به‌عنوان سردمدار اجرای این طرح در دنیا مطرح است، به گونه‏ای که در این کشور با مطالعه و طراحی، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‏ها کنار یکدیگر ساخته می‏شود.

دخیلی اعلام کرد: پالایشگاه و پتروشیمی تبریز با اجرای این طرح به‏منظور برقراری ارتباط و همگرایی هر طرحی را با هماهنگی و با مطالعه بهره‏مندی و سودآوری دو مجتمع اجرا خواهند کرد. به گفته وی، مبنای اجرای طرح‌های جدید، خرید تجهیزات و تکنولوژی در آینده با اجرای این طرح‌ها در پالایشگاه و پتروشیمی تبریز براساس رفع نیاز و سودآوری دو مجتمع تعریف و اجرا خواهد شد.