دنیای اقتصاد، قزوین، مهرداد نوری: یازدهمین اجلاس جهانی شهرداران جاده ابریشم با حضور ۲۰۰ شهردار از نقاط مختلف دنیا، ۱۳ شهریور همزمان با هفته گرامیداشت قزوین، در سرای سعدالسلطنه برگزار می‌شود. مسعود نصرتی، شهردار قزوین گفت: مطرح شدن نام قزوین در سطح ملی و بین‌المللی، انعقاد تفاهم‌نامه‌های اقتصادی، گردشگری و فرهنگی، جذب سرمایه بخش خصوصی و تزریق آن در شریان‌های حیاتی شهر، اشتغال‌زایی و تولید ثروت در شهر، ارزشی به ‌مراتب ماندگارتر و پایدارتر از سود یا منفعت آنی و بدون هدف‌گذاری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه برای تحقق این هدف ظرفیت‌ها و مزیت‌های صنعتی و اقتصادی ۲۹ شهر، هفت منطقه آزاد صنعتی و تجاری و چند روستای هدف گردشگری شناسایی شده است، گفت: اطلاعات استخراج شده از این طرح، به‌صورت بسته‌های سرمایه‌گذاری به شرکت‌کنندگان در این اجلاس ارائه می‌شود.

شهردار قزوین به اهمیت برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی این اجلاس برای شناسایی مزیت‌های اقتصادی نقاط مختلف ایران اشاره و خاطرنشان کرد: هدف اصلی از برگزاری این اجلاس توسعه زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی برای آینده ۲۹ شهر کشور، روستاهای هدف گردشگری و مناطق آزاد ایران است. نصرتی اضافه کرد: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به دلیل مزیت‌هایی همچون معافیت‌های مالیاتی، می‌توانند نقش مهمی در این حوزه ایفا کنند و به‌عنوان بازوی عملیاتی دیگر شهرها به جذب سرمایه‌گذاران خارجی منجر شوند.

شهردار قزوین همچنین با اشاره به پوشش خبری اجلاس جهانی شهرداران جاده ابریشم با حضور ۹ شبکه داخلی و خارجی گفت: پنج شبکه خارجی و چهار شبکه داخلی به همراه خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مکتوب، مراحل مختلف برگزاری این اجلاس را پوشش می‌دهند. نصرتی همچنین از راه‌اندازی درگاه اینترنتی این اجلاس به سه زبان فارسی، انگلیسی و روسی با هدف انتشار اطلاعات مستند اجلاس و معرفی مزیت‌ها و مشوق‌های اقتصادی و صنعتی شهرها و مناطق مختلف ایران خبر داد.

شهردار قزوین گفت: برای جابه‌جایی آسان مردم باخرید۱۲۳ دستگاه اتوبوس جدید از کشور کره که در اردبیل کارخانه تولید خودرو دارد نسبت به نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری اقدام کرده‌ایم که در مقابل آن شرکت کره‌ای متعهد شده است تا هتل شهرداری را در حکم‌آباد تکمیل کند. نصرتی گفت: با موافقت وزارت کشور مقرر شد تا قزوین به عنوان پایلوت نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری در کشور زمینه نوسازی ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس را فراهم کند که در فاز اول ۵۰۰ دستگاه اتوبوس نوسازی می‌شود. شهردار قزوین یادآور شد: برای فاز اول دو میلیارد و۵۰۰ میلیون تومان درآمد نصیب استان خواهد شد و برای ۲۰۰ نفر شغل مستقیم ایجاد می‌شود.