«مسکن» همدان در دوران پیش‌رونق

دنیای اقتصاد، همدان، شهناز محمدی: مدیر شعب بانک مسکن همدان از عبور استان از رکود در بخش مسکن خبر داد و گفت: حجم تقاضا برای خرید مسکن در همدان هجومی نیست، ولی این بخش در دوران پیش‌رونق قرار دارد.ریحانی‌پور اظهار کرد: در حوزه مسکن به ازای ۲۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ۱۰۰ اشتغال ایجاد می‌شود که کمترین میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز در بین ۱۰ بخش مهم اقتصادی را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر ۱۱ تا ۱۳ درصد اشتغال کشور را بخش مسکن ایجاد کرده و در حوزه مهار بیکاری جایگاه ویژه‌ای داشته است، افزود: بخش مسکن با ۱۳۴ شغل مرتبط بوده و براساس بررسی‌ها به ازای ساخت هر واحد ۱۰۰ مترمربعی ۵/ ۲ نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

ریحانی‌پور با اشاره به جایگاه قابل توجه مسکن در اقتصاد از افزایش قیمت مسکن در همدان در ۲۴ سال گذشته خبر داد و گفت: همدان از نظر بالا بودن قیمت مسکن سال گذشته رتبه ۶ کشوری را به خود اختصاص داده است.وی با اشاره به پرداخت تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی برای خرید مسکن اعلام کرد: اگر یک متقاضی یک واحد ۶۰ متری در همدان خریداری کند با پرداخت این وام ۵/ ۷۸ درصد از هزینه خرید مسکن پوشش داده می‌شود که در استان و شهر همدان با توجه به بالا بودن قیمت مسکن سهم تسهیلات و آورده کم است.

مدیر شعب بانک مسکن استان از عقد قرارداد ۵۹ هزار و ۳۷۸ واحد تسهیلات مسکن به ارزش ۱۰ هزار و ۸۰۷ میلیارد ریال خبر داد و گفت: از این میزان ۳/ ۹۴ درصد معادل ۱۰ هزار و ۱۹۳ میلیارد ریال پرداخت شده است.وی افزود: ۲۹ هزار و ۲۱۴ واحد تسهیلات در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر، ۷۵۵۳ فقره در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر، ۴۰۷۸ فقره در بافت فرسوده و ۱۸ هزار و ۲۹۳ فقره تسهیلات مسکن روستایی در استان پرداخت شده است.

ریحانی‌پور در ادامه اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی ناظر بر اقتصاد ملی و تولید داخلی است و با توجه به اینکه اقتصاد کشور بانک محور است، بانک مسکن با همکاری وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه داشته است.وی با بیان اینکه در بخش عرضه یعنی ساخت و ساز افزایش سقف تسهیلات تا حدود دو برابر و پرداخت بدون سپرده‌گذاری در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: کاهش نرخ تسهیلات تا حدود ۶ درصد اجرایی و سعی شده با این اقدامات در بخش ساخت و ساز عرضه مسکن تسهیل و تسریع رخ دهد.

مدیر شعب بانک مسکن همدان با بیان اینکه ایجاد تحرک در بخش تقاضای مسکن از اولویت‌های بانک محسوب می‌شود، تصریح کرد: افزایش سقف تسهیلات تا دو برابر، کاهش نرخ تسهیلات تا سه درصد، حذف برخی شروط پرداخت تسهیلات و تغییر روش محاسبه تسهیلات به‌منظور ایجاد تحرک در بخش تقاضا بوده است. وی با اعلام اینکه در سه ماه نخست امسال میزان پرداخت تسهیلات ۸۹ درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: مشارکت مدنی در بخش مسکن ۱۶۵ درصد و در بخش فروش اقساطی(خرید) ۹۵ درصد با رشد تسهیلات مواجه بوده است. ریحانی‌پور در ادامه از افزایش و جذب منابع بانک در سال‌های اخیر خبر داد و گفت: بانک مسکن همدان از نظر مانده منابع جایگاه دوم و از نظر مانده تسهیلات جایگاه اول را دارد، ۳۰ درصد تسهیلات و ۱۵ درصد از منابع استان سهم بانک مسکن است.

وی با اعلام اینکه پرداخت تسهیلات ارتباط مستقیم با تقاضا دارد، اعلام کرد: براساس تجزیه و تحلیل انجام شده و با توجه به رشد خفیف مسکن و افزایش معاملات تقریبا از رکود خارج شده‌ایم یا در دوران پیش رونق قرار داریم ولی رونق بخش مسکن در دو ماه آینده نمود بهتر و بیشتری خواهد داشت. مدیر شعب بانک مسکن همدان با بیان اینکه حجم تقاضا برای خرید مسکن هجومی نیست، اعلام کرد: ۹۸ درصد تسهیلات در بخش مسکن پرداخت شده که از این میزان بیش از ۹۰ درصد با اسناد رهنی بوده است، این موضوع ریسک بانک مسکن را کاهش داده و نسبت مطالبات بانک مسکن در مقایسه با سایر بانک‌ها پایین‌تر است.

ریحانی‌پور با بیان اینکه میزان پرداخت تسهیلات مسکن در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ با افزایش ۵/ ۶ برابری مواجه بوده است، اظهار کرد: سال گذشته ۹۵۰ میلیارد ریال تسهیلات ساخت در همدان پرداخت شد که اشتغال‌زایی برای ۵۷۰۰ نفر را به دنبال داشت.

وی درباره وضعیت فروش اقساطی مسکن مهر نیز گفت: ۸۰ درصد طرح‌های مسکن مهر همدان فروش اقساطی شده و کم و بیش تسهیلات پرداخت می‌شود.وی اظهار کرد: ۱۶ طرح با ۱۴۸۰ واحد قبل از فروش اقساطی به متقاضیان تحویل شده بود که بیشتر در قالب تعاونی و سه جانبه بودند، ولی با پیگیری‌های بسیار ۱۱۰۰ واحد از این تعداد فروش اقساطی شده و بقیه نیز در حال پیگیری است.