دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت‏خیز جنوب از پیشرفت بالای ٨٠ درصد طرح‌های جمع‏آوری گازهای همراه قلعه نار و لب سفید خبر داد و گفت: در صورت تامین منابع مالی، این طرح‌ها تا پایان امسال راه‏اندازی می‏شوند. عبدالرضا دبیری با بیان اینکه طرح‌های گاز در مقایسه با نفت از نظر فناوری پیچیده‏تر هستند و به منابع مالی بیشتری نیاز دارند، اظهار کرد: خوشبختانه در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در این زمینه زیرساخت‏های داخلی مناسبی ایجاد شده است.

وی اظهار امیدواری کرد: با رفع تحریم‏ها مشکل تامین برخی تجهیزات حل شود و روند بهره‏برداری از طرح‌ها سرعت بیشتری بگیرد. دبیری در مورد تامین خوراک پالایشگاه بیدبلند ٢ که شرکت ملی مناطق نفت‏خیز جنوب عهده‏دار آن است، تصریح کرد: خوراک پالایشگاه بیدبلند ٢ را باید از محل گاز سبک حاصل از فرآورش گاز گنبدی مخزن پازنان در کارخانه‏های گاز و گازمایع ٩٠٠ و ١٠٠٠ و نیز محصول گاز سبک کارخانه‏های گاز و گاز مایع ١٢٠٠ و ١٣٠٠ تامین کنیم، بنابراین مستلزم آن است که گاز پارس جنوبی جایگزین آن شود.

مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت‏خیز جنوب اعلام کرد: به این منظور احداث پنج کارخانه جدید شامل واحدهای پیش‏تراکم کارخانه‏های ٩٠٠ و ١٠٠٠ به‌منظور حفظ میزان برداشت گاز از مخزن پازنان و واحد پیش‏تراکم تزریق پازنان و نیز دو واحد تزریق گاز جدید گچساران و بی‏بی‏حکیمه برای دریافت و تزریق گاز پارس جنوبی در میادین پازنان، گچساران و بی‏بی‏حکیمه در دست پیگیری است. وی گفت: در این صورت گاز پازنان به میزان کافی تولید و در مسیر تامین خوراک پالایشگاه بید بلند ٢ قرار خواهد گرفت.