آغازفعالیت رسمی منطقه آزاد اروند

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: با اتمام حصارکشی اطراف محدوده منطقه آزاد اروند و دریافت مجوز استقرار گمرک در گیت‌های ورودی و خروجی منطقه، فعالیت رسمی این منطقه آغاز شد.اسماعیل زمانی با اشاره به تلاش مسوولان منطقه آزاد اروند برای فراهم‌سازی شرایط مورد نیاز اجرایی شدن مصوبه دولت مبنی بر قرار گرفتن کامل شهرهای آبادان و خرمشهر در محدده منطقه آزاد اروند، اعلام کرد: نشست مسوولان شهرهای آبادان و خرمشهر و سازمان منطقه آزاد اروند نیز به‌منظور تصمیم‌گیری، هماهنگی بین بخشی و زدن کلید شروع کار برای تحقق موضوع تاریخی ایجاد منطقه آزاد در شهرهای آبادان و خرمشهر انجام شده است. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: طبق اعلام سازمان گمرکات کشور، منطقه آزاد اروند برای آنکه تعریف واقعی خود را پیدا کند باید به لحاظ فیزیکی محصور شود تا با استقرار گمرک در دروازه‌های ورودی و خروجی فعالیت رسمی منطقه آغاز شود، اگرچه این اقدام هزینه‌های زیادی را به منطقه تحمیل می‌کرد و دولت نیز هزینه‌ای را برای این کار پیش‌بینی نکرده بود اما با استفاده از اعتبارات تخصیصی سالانه به مناطق آزاد و براساس نظر کارشناسان گمرک نسبت به طراحی و اجرای حصار اطراف محدوده منطقه آزاد اروند اقدام کردیم.

پیشرفت ۱۰۰ درصدی حصارکشی

زمانی با اشاره به اینکه اکنون به پیشرفت ۱۰۰ درصدی در انجام حصارکشی محدوده منطقه آزاد اروند نزدیک شدیم، اضافه کرد: دروازه‌های ورودی و خروجی چهارگانه شامل آبادان- ماهشهر، آبادان - اهواز، جاده امام صادق و خرمشهر - اهواز برای محدوده منطقه تعریف شده که برای طراحی و اجرای آن نیز علاوه‌بر به‌کارگیری مشاوره، پیمانکار اجرای طرح نیز پس از طی انجام مناقصه تعیین شده است. وی با اشاره به شروع کار پیمانکار برای اجرای گیت‌های دائمی در دروازه‌های چهارگانه، گفت: از آنجا که سرعت اجرای دیوارها بیشتر از احداث گیت‌ها بود این کار زودتر به اتمام رسید و طی جلساتی که با مسوولان ملی داشتیم از آنان خواسته شد تا با توجه به اتمام کار حصارکشی منطقه مجوز استقرار گمرک در گیت‌های موقت را تا اتمام کار گیت‌های دائمی و جابه‌جایی به ما ارائه کنند.

اروند؛ منطقه پاک از نظر شرایط گمرکی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: خوشبختانه رئیس گمرکات کشور که از منطقه آزاد اروند به عنوان یک منطقه پاک از نظر شرایط گمرکی یاد کردند، با استقرار گمرک در گیت‌های موقت تا اتمام کار گیت‌های دائمی و انجام جابه‌جایی‌ها موافقت کردند.مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه با استقرار گمرکات در دروازه‌های ورودی و خروجی منطقه امکان بروز اتفاقات جدیدی حتی در مباحث امنیتی، گمرکی و حقوقی وجود دارد، اظهار کرد: برای این منظور با تشکیل دو کمیته ویژه یکی در منطقه و دیگری در استان ضمن رصد مسائل به‌منظور رفع مشکلات احتمالی با همکاری استانداری و مسوولان محلی به‌ویژه دستگاه‌های قضایی و امنیتی در کمترین زمان ممکن اقدام می‌کنیم. وی در ادامه با اشاره به دستاوردهای تحقق شرایط جدید برای مردم تصریح کرد: برای آنکه بتوانیم شهرهای آبادان و خرمشهر را به لحاظ اقتصادی توسعه دهیم یک برنامه راهبردی تحت‌عنوان طرح جامع منطقه آزاد اروند که همان ایجاد کلان‌شهر با جمعیت ۲ میلیون نفر و ظرف ۲۰ سال آینده است، تعریف شده که با مهاجرت معکوس برای کار و تولید اقتصادی شکل می‌گیرد.

تبدیل آبادان و خرمشهر به محور توسعه اقتصادی جنوب غرب

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: بر این اساس شهرهای آبادان و خرمشهر به محور توسعه اقتصادی جنوب غرب کشور تبدیل می‌شوند و از این رهگذر مردم منطقه، استان و حتی بخش‌های زیادی از کشور می‌توانند منتفع شوند. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با درخواست دوباره از مسوولان برای همراهی با سازمان منطقه آزاد اروند برای تسریع در شکل‌گیری عملی آن تصریح کرد: در حوزه گمرک موضوع تشریفات گمرکی به دو صورت انجام می‌شود، در مورد کالاهای ورودی به سرزمین اصلی تشریفات در گمرک و در مورد کالاهای خروجی از منطقه تشریفات گمرکی در گیت‌های مستقر در دروازه‌های ورودی و خروجی انجام می‌شود.

رونق کسب‌وکار تجاری با استقرار گمرک

به گفته وی، با استقرار گمرک در دروازه‌ها و شروع کار رسمی منطقه آزاد اروند کسب و کار تجاری در منطقه رونق می‌گیرد، زندگی مردم متحول می‌شود و این تحول سبب ارتقای سطح اقتصادی و معیشتی مردم می‌شود و سرمایه‌گذاران بیشتری جذب منطقه می‌شوند.مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: اکنون تقاضاهای زیادی اعم از خارجی و داخلی برای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اروند به‌دلیل بهره‌مندی از مزایای منطقه همچون معافیت‌های اقتصادی، مالیاتی، گمرکی و ارزش افزوده و سهولت در ورود و خروج اتباع خارجی وجود دارد.

طراحی ۵۰۰ طرح سرمایه‌گذاری

زمانی با اشاره به برنامه‌ریزی این سازمان برای معرفی منطقه در سطح بین‌المللی افزود: ۵۰۰ طرح سرمایه‌گذاری تهیه کرده‌ایم که در صورت مراجعه سرمایه‌گذار و اعلام نیاز، طرح‌ها قابلیت ارائه دارند.مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند اعلام کرد: به‌طور قطع، مجموعه این اتفاقات تحولات سریعی را در منطقه (به اندازه تمام ۲۰ سال گذشته) ایجاد می‌کند.

ترخیص خودرو بدون ارائه کارت شهروندی ممکن نیست

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه گفت: از هفته آینده مالکان خودروهای پلاک اروند باید برای ترخیص خودرو خود کارت شهروندی ارائه دهند، در غیر این صورت اجازه ترخیص داده نمی‌شود. زمانی اظهار کرد: کارت شهروندی براساس پرونده تشکیل شده برای صدور دارای عقبه اسنادی است که ثابت می‌کند دارنده کارت شهروندی فردی آبادانی، خرمشهری و ساکن این منطقه است و ارائه این کارت ضروری است. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند تصریح کرد: هر شهروند اروندی (آبادانی و خرمشهری) می‌تواند سالی یک خودرو پلاک اروند به نام خود ترخیص کند و این امتیاز تنها به مردم آبادان و خرمشهر تعلق دارد و مردم سایر شهرها چنانچه تمایل به استفاده از این امتیاز را دارند باید خودرو را از شهروند آبادانی یا خرمشهری خریداری کنند و خود به تنهایی امکان انجام این کار را ندارند.

زمانی در ادامه با تاکید بر دریافت کارت شهروندی از سوی مردم شهرهای آبادان و خرمشهر افزود: مردم نسبت به دریافت کارت شهروند اروند حتما اقدام کنند تا بتوانند از مزیت‌های آن بهره‌مند شوند. وی با اشاره به توافق انجام شده با اداره پست به‌منظور صدور کارت شهروندی اعلام کرد: با شکل گیری کامل منطقه و استقرار گیت‌های گمرکی در دروازه‌های ورودی و خروجی منطقه، شهروندان آبادانی و خرمشهری می‌توانند با ارائه کارت‌های شهروندی خود بدون معطلی از این دروازه‌ها رفت و آمد کنند. زمانی با بیان اینکه شرط ورود و خروج آن دسته از افرادی که قصد انجام فعالیت‌های اقتصادی در منطقه را دارند، متفاوت است، تصریح کرد: ورود و خروج این افراد باید طبق قوانین گمرک، از گیت‌ها و با نظارت گمرک انجام شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در پایان گفت: با توجه به استقرار کنونی دفتر وزارت امور خارجه در منطقه آزاد اروند و متعاقب آن گمرک جمهوری اسلامی در گیت‌های ورودی و خروجی، اتباع خارجی می‌توانند از طریق فرودگاه، گمرک مرزی و دریا وارد منطقه شوند اما چنانچه قصد خروج از منطقه را داشته باشند باید از طریق دفتر وزارت امور خارجه مستقر در منطقه برای دریافت ویزا اقدام کنند.