دنیای اقتصاد، بندرعباس: مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از رونق ۳۴ درصدی جابه‌جایی محموله‌های بازرگانی در بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور طی سه ماه نخست سال‌جاری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، ابراهیم ایدنی با اشاره به عملکرد منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی از فروردین تا ابتدای تیر امسال اظهار کرد: در مدت یاد شده، در مجموع ۱۹میلیون و ۹۱۶ هزار و ۱۳۶ تن کالای نفتی و غیر نفتی در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران تخلیه و بارگیری شد. وی افزود: از این حجم عملیات بندری، ۱۲ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۴۴۹ تن مربوط به کالاهای غیرنفتی و ۷ میلیون و ۲۹۹ هزار و ۶۸۷ تن مربوط به مواد نفتی است که به ترتیب ۳۹ و ۲۷ درصد افزایش داشته است. ایدنی حجم صادرات کالاهای غیرنفتی در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران را ۸ میلیون و ۶۹۶ هزار تن اعلام کرد که ۸۴ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.

وی افزود: طی همین مدت، همچنین ۲ میلیون و ۷۰ هزار و ۴۵۰ تن کالای غیرنفتی از طریق این بندر وارد کشور شد که کاهش ۲۰ درصدی نشان می‌دهد.مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی همچنین حجم کل کالاهای ترانزیت شده از طریق بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور طی سه ماه نخست سال جاری را یک میلیون و ۱۲۷ هزار و ۳۲۲تن اعلام کرد و افزود: در این بخش، رشد ۷ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسید.

وی به کابوتاژ ۵۰ هزار و ۴۹۴ تن از این گونه کالاها طی مدت یاد شده اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال جاری، ترانشیپ ۳۶۵هزار و ۲۷۸ تن کالای غیرنفتی نیز از طریق خطوط کشتیرانی فیدری به بنادر دیگر به‌منظور تبدیل بندر شهید رجایی به یک بندر کانونی، به ثبت رسید. مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در ادامه از رشد ۶۲ درصدی صادرات مواد نفتی از بندر شهیدرجایی خبر داد و گفت: ۲ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۴۰ تن مواد نفتی از طریق این بندر به خارج از کشور صادر شد.به گفته ایدنی، طی مدت یاد شده، یک میلیون و ۳۳هزار و ۲۸۸تن مواد نفتی از طریق این بندر به داخل کشور وارد و ۴۱هزار و ۶۴۱ تن از این گونه کالاها نیز ترانزیت شده است.

وی بیان کرد: همچنین کابوتاژ ۴ میلیون و ۹۶ هزار و ۷۱۸تن کالای نفتی در این بندر نیز به انجام رسید. مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان همچنین از تخلیه و بارگیری ۴۸۳ هزار و ۵۹۶ TEU کانتینر و رشد ۲۳ درصدی حجم این عملیات در پیشرفته‌ترین بندر کانتینری کشور طی سه ماه سال جاری، خبر داد. وی با اعلام اینکه بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران طی سه ماه سال جاری میزبان ۱۰۳۱ فروند شناور با تناژهای مختلف بوده است، خاطرنشان کرد: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۰ درصدی داشته که از کل شناور ورودی به بندر شهیدرجایی، ۸۱۲ فروند بالای هزار تن وزن داشته است.