تهدید کم‌آبی درآذربایجان غربی

دنیای اقتصاد، ارومیه، بهاره پورعلی: آذربایجان غربی در حالی عنوان دومین استان پرآب کشور را یدک می‌کشد که چند سالی است مشکل کم‌آبی این استان را تهدید می‌کند، معضلی که دامنه آن هر روز گسترده‌تر می‌شود. کم آبی در حالی استان را تهدید می‌کند که مردم آذربایجان غربی با وجود محدود بودن منابع آبی ۴۶ درصد بیشتر از استاندارد متوسط کشوری آب مصرف می‌کنند.اکنون به‌دلیل سوءمدیریت منابع آبی، هدررفت آب در پی استفاده بی رویه در بخش‌های مختلف، راندمان پایین آبیاری در بخش کشاورزی، کمبود میزان نزولات آسمانی به همراه استفاده غیراصولی از منابع آبهای زیرزمینی نه تنها آذربایجان غربی بلکه کشور را با مشکل اساسی کمبود مواجه کرده که ادامه این روند غیرقابل جبران خواهد بود.کمبود آب شرب در مناطق شهری و روستایی، از دست دادن آب‌ها به‌دلیل عدم تکمیل سدهای در حال احداث، نبود مدیریت صحیح برای استفاده از حقابه‌های مرزی، وجود چاه‌های کشاورزی غیرمجاز، فرسوده بودن شبکه‌های آبرسانی شهری و روستایی بخشی از مشکلات حوزه آب در آذربایجان غربی بوده که نیازمند توجه ویژه مسوولان است.

مصرف؛ ۴۶درصد بیشتر از متوسط کشوری

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی در خصوص میزان مصرف آب در استان گفت: اکنون متوسط مصرف هر شهروند استان ۱۹۰لیتر در شبانه‌روز بوده که این میزان از استاندارد کشوری که ۱۳۰ لیتر در شبانه‌روز است ۶۰ لیتر بیشتر است. رسول اکبری با بیان اینکه متوسط مصرف آب در استان ۵/ ۱ برابر استانداردهای تعریف شده توسط وزارت نیرو است، ادامه داد: ۱۰۰ درصد جمعیت شهری در قالب بیش از ۷۰۵ هزار مشترک آب در ۳۸ شهر آذربایجان غربی از خدمات شرکت آب و فاضلاب بهره‌مند هستند.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان‏غربی با تاکید بر مدیریت مصرف و اجرای سیاست‌های اصلاح الگوی مصرف گفت: تهیه و اجرای طرح بررسی میدانی املاک مشترکان پرمصرف و اقدام به‌منظور کاهش متوسط مشترکان بالای الگوی مصرف از ۵/ ۲۹ به ۵/ ۲۲ متر مکعب در ماه انجام می‏شود.

وی با اشاره به مزایای اجرای این طرح اعلام کرد: کاهش حجم مصرف آب شرب شهری به میزان ۹ میلیون مترمکعب در سال و کاهش هزینه‏های تولید آب به میزان ۳۰ میلیارد ریال از مزایای اجرای این طرح است. اکبری با تشریح برنامه‏های عملیاتی مدیریت مصرف آب گفت: فرهنگ‏سازی و آموزش همگانی در زمینه مدیریت مصرف از طریق رسانه‏های گروهی، تبلیغات محیطی، سازمان‏های مردم‏نهاد، ترویج استفاده از فناوری‏های نوین به‌منظور کاهش مصرف به وسیله توزیع تجهیزات کاهنده مصرف و نیز اصلاح قوانین و تعرفه‏ها به‌منظور نحوه اقدام در زمینه مشترکان پرمصرف از اقدامات پیش‏بینی شده برای اجرا است.

کاهش میزان هدررفت آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی از کاهش میزان هدررفت آب در استان طی سال‌جاری خبر داد و اظهار کرد: در قالب برنامه ششم توسعه، میزان هدررفت آب از استان کاهش می‌یابد. اکنون میزان هدررفت آب در استان ۱/ ۲۳ درصد است که با اجرای طرح بهسازی و بازسازی شبکه‌ها، اصلاح انشعابات غیراستاندارد و جلوگیری از انشعابات غیرمجاز این میزان امسال کاهش می‌یابد.

اکبری با بیان اینکه بر اساس آمارهای اعلام شده ۶۵ درصد مشترکان آب در آذربایجان غربی مصرفی کمتر از حد مجاز دارند و مشترکان کمی بدون توجه به معضل کم آبی، مصرف بسیار زیاد دارند، گفت: شرکت آب و فاضلاب شهری نیز به‌منظور برنامه‌ریزی‌های انجام شده، اقداماتی را برای کاهش مصرف آب مشترکان پرمصرف انجام می‌دهد که آموزش چهره به چهره، ارائه لوازم کاهنده مصرف و همچنین کنترل دوره‌ای میزان مصرف از این اقدامات است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی ادامه داد: کم آبی در کشور و این استان جدی است و مشترکان باید با توجه به این مشکل، صرفه‌جویی را همواره در دستور کار خود قرار دهند تا زمینه ارائه خدمات بهتر به همه شهروندان در استان فراهم شود. اکبری اضافه کرد: امسال ۱۶ هزار و ۸۶۵ و سال آینده ۲۵ هزار دستگاه کنتور معیوب آب در استان تعویض می‏شود، از این رو بیش از ۴۱ هزار دستگاه کنتور جدید جایگزین دستگاه‏های پیشین می‏شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان با بیان اینکه برای تعویض این تعداد کنتورهای معیوب در طول دو سال مبلغ ۷۰۶ هزار و ۷۰۱ میلیون ریال نیاز است، گفت: این اقدام به‌منظور کاهش هدررفت آب و نیز صرفه‌جویی در بخش مصرف آب اجرایی می‌شود. وی با بیان اینکه امسال ۱۱ هزار و ۲۵۸ رشته اصلاح و نوسازی انشعابات آب در استان انجام شده و ۱۲۴ کیلومتر اصلاح و نوسازی شبکه نیز در سراسر آذربایجان غربی انجام می‏شود، افزود: علاوه‌بر آن امسال ۷۶۰ کیلومتر نشت‏یابی شبکه‏های توزیع آب در استان انجام و ۱۵ هزار مترمکعب مخازن ذخیره آب رفع نشتی می‏شود.

ضرورت تغییر سبک مصرف آب

نماینده ارومیه در مجلس نیز گفت: با توجه به محدودیت‌های شدید منابع آبی در کشور متاسفانه الگوی مصرف آب به هیچ عنوان مناسب نبوده و در مقایسه با کشورهای پرآب دنیا نیز سرانه مصرف آب خانوارهای ایرانی چند برابر بیشتر است. هادی بهادری افزود: باید با اجرای برنامه‌های فرهنگی و آموزشی این عادت ناصحیح اصلاح شود. وی با بیان اینکه برای تغییر این نگرش باید از ابزارهای موثر فرهنگی بهره برد، افزود: با بیان واقعیت‌ها از وضعیت کنونی منابع آبی به مردم و استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی موجود در جامعه و همچنین ارائه آموزش‌های لازم در زمینه مدیریت صحیحی مصرف آب، مردم نیز در اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های اجرایی در حوزه آب و احیای دریاچه ارومیه همراهی شایسته‌ای را خواهند داشت.وی با هشدار اینکه میزان مصرف آب در کشور بیش از میزان مصرف کشورهای پر آب جهان است، ادامه داد: مهم‌ترین وظیفه مسوولان ایجاد تغییر در فرهنگ جامعه در مصرف آب و جلب مشارکت و همراهی مردم در مقوله سبک زندگی با آشنا ساختن افکار عمومی و گوشزد کردن اهمیت آب و ارزش آب تولیدی است.