دنیای اقتصاد، تبریز، رعنا نیک‌رفتار: ناظر گمرکات آذربایجان شرقی و مدیرکل گمرک تبریز با اعلام اینکه در سه ماه امسال ۲۸۵ هزار تن کالا به ارزش ۲۸۴ میلیون دلار از مبادی گمرکی استان صادر شد، گفت: با این روند تراز تجاری استان مثبت شد. علی‌اصغر عباس‌زاده گفت: صادرات سه ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۵ درصد کاهش و از نظر ارزش یک درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی عمده گروه کالاهای صادراتی استان در مدت یاد شده را سوخت‌های معدنی، مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده، ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی، میوه‌های خوراکی، فرآورده‌های غلات، قند و شکر و شیرینی، کاکائو و فرآورده‌های آن، شیشه و مصنوعات شیشه‌ای، فرآورده‌های خوراکی، چدن، آهن و فولاد، محصولات شیمیایی غیرآلی، سبزی و فرآورده‌های خوراکی اعلام کرد. عباس‌زاده اظهار کرد: این کالاها به ۷۵ کشور دنیا همچون عراق، گرجستان، ترکیه، افغانستان، ارمنستان، ایتالیا، اسپانیا، جمهوری آذربایجان، بلغارستان، پاکستان، یونان و امارات متحده عربی صادر شده است.

وی، میزان کالاهای وارده از مبادی گمرکی استان در سه ماه نخست امسال را افزون بر ۱۱۹ هزار تن به ارزش بیش از ۲۸۳ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: واردات استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۱۲ درصد و از نظر ارزش ۶ درصد افزایش یافته است. ناظر گمرکات آذربایجان شرقی عمده اقلام وارداتی به استان را شامل ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی، توتون و تنباکو، چوب و اشیای چوبی، کاغذ و مقوا، مواد پلاستیکی، نمد و پارچه نبافته، وسایل نقلیه زمینی، چربی و روغن حیوانی و نباتی برشمرد. عباس‌زاده گفت: این اقلام از ۴۷ کشور به‌ویژه ترکیه، چین، ایتالیا، آلمان، امارات متحده عربی، جمهوری کره، سوئد، ژاپن، کانادا، روسیه، گرجستان و اتریش پس از انجام تشریفات گمرکی وارد شده است. وی میزان درآمد وصولی گمرکات استان را در سه ماه اول امسال ۱۷۵۷ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این میزان درآمد وصولی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۸ درصد رشد نشان می‌دهد.