دنیای اقتصاد، اصفهان: مدیرعامل شرکت آب منطقه‏ای اصفهان از کاهش ۷۵ درصدی سطح کشت برنج در استان به‌دلیل استمرار خشکسالی‏ها و تبلیغات منع کشت این محصول آب‏بر خبر داد. مسعود میرمحمد صادقی با اشاره به اهمیت طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب به‌عنوان اولین و بالاترین فعالیت وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای از انسداد ۷۴۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان اصفهان طی سال گذشته خبر داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان همچنین به تعامل بیشتر شرکت آب منطقه‌ای و جهادکشاورزی استان اشاره کرد و افزود: سازمان جهادکشاورزی برای جایگزینی کشت‏های پرمصرف آب به‏رغم مشکلات پیش‌رو، یک برنامه سه ساله دارد.میرمحمد صادقی خاطرنشان کرد: با توجه به آمار، سطح زیرکشت برنج در استان به‌دلیل استمرارخشکسالی‏ها و تبلیغات منع کشت، از ۱۸ هزار هکتار تنها به حدود ۴۵۰۰ هکتار رسیده است. مدیر حفاظت و بهره‏برداری از منابع آب سطحی و زیرزمینی آب منطقه‌ای اصفهان و مجری طرح احیا و تعادل‌بخشی نیز گفت: در اثر اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی شاهد بوده‏ایم میزان افت سطح آب در دشت باد-خالد آب واقع در اردستان اصفهان به‌طور چشمگیری بهبود یافته است، به طوری که میزان افت سالانه این دشت متوقف شده است.

غلامرضا نعمتی با اشاره به اقلیم خشک استان به عنوان یک واقعیت و نیز وضعیت نامساعد و بحرانی منابع آب زیرزمینی استان گفت: پیامدهای سوء خشکسالی‌ها و برداشت زیاد از حد از سوی چاه‏های موتوری در دهه‌های اخیر منجر به پدیده‏های مخربی همچون فرونشست زمین در برخی دشت‏های استان از جمله مهیار شهرضا و دامنه‌داران و نیز شورشدن آب زیرزمینی مصرفی در دشت‏هایی همچون کاشان و اردستان شده است.

مدیر دفترحفاظت منابع آب و مجری طرح به معرفی طرح‌های ۱۵ گانه طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی پرداخت و افزود: حدود ۴هزار کنتورهوشمند آب و برق روی چاه‌های استان نصب شده است که از این تعداد ۱۲۰۰ کنتور درسال ۹۴ نصب شده است. وی به تکلیف شرکت آب منطقه‌ای اصفهان برای نصب ۵ هزار کنتور و انسداد ۳ هزار حلقه چاه غیر مجاز در سال ۹۵ که مصداق تحقق و عمل به اقتصاد مقاومتی است؛ اشاره و خاطرنشان کرد: انسداد ۷۴۰ حلقه چاه فاقد پروانه مضر به مصالح عموم در سال ۹۴ که فراتر از تکلیف بود صرفه‌جویی ۳۱ میلیون مترمکعب آب در آبخوان‏های استان را به همراه داشت.