دنیای اقتصاد، اردبیل، مهدی حسین‌نژاد: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی اردبیل گفت: طرح تصفیه‏خانه فاضلاب روستایی در هفت آبادی بالای سد یامچی در حال احداث است که پنج طرح تا پایان امسال به بهره‏برداری می‏رسد. محسن قنبری در جلسه بررسی فرصت‏ها و تهدیدهای حوزه آب و خاک و عمران روستایی در اردبیل اظهار کرد: شهرستان اردبیل ۱۵۱ روستا دارد که ۱۱۳ روستا جمعیت بالای ۲۰ خانوار داشته و ۷۸ هزار نفر در این روستاها نیازمند بهره‏مندی از منابع آب پایدار هستند.

وی تصریح کرد: ۷۴ روستا با ۵۳ هزار نفر جمعیت در سطح یک، بیش از ۳۲ روستا با ۲۱ هزار نفر جمعیت در سطح دو و ۱۳ روستای غیر برخوردار از منابع آب در اردبیل شناسایی شده‏اند.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان با بیان اینکه ۷۸ درصد جمعیت روستایی در اردبیل از آب شرب سالم و بهداشتی بهره‏مند هستند، گفت: سال گذشته یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان اعتبار استانی به این موضوع اختصاص یافت که این مبلغ را صرف تعمیر، تجهیز و اصلاح شبکه کردیم.

قنبری به اجرای ۲۴ طرح آبرسانی روستایی و دو مجتمع آبرسانی شهیدکسایی و صدآفرین در اردبیل اشاره کرد و افزود: با بهره‏برداری از این طرح‌ها ساکنان ۴۰ روستا از آب شرب بهره‏مند می‏شوند.وی به اختصاص صد در صد اعتبارات ملی و ۳۰ تا ۴۰ درصد منابع اعتباری استانی اشاره کرد و ادامه داد: امسال در شهرستان اردبیل ۱۱ روستا با جمعیت ۶ هزار و ۹۰۰ نفر از آب شرب بهره‏مند می‏شوند. قنبری سرمایه‏گذاری انجام شده برای بهره‏مندی این روستاییان را از آب شرب سالم و بهداشتی ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: بالادست سد یامچی هفت طرح فاضلاب را با اعتبارات ملی در حال احداث داریم که تا پایان امسال پنج طرح تکمیل شده و دو طرح نیز سال ۹۶ افتتاح می‏شود.