حد جیره‌بندی آب در اصفهان

دنیای اقتصاد، اصفهان: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان گفت: تا زمانی که سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ (گلاب ۲) به شبکه توزیع آب استان در حوزه شرب وارد نشود، مشکلاتی را در حوزه تامین آب استان خواهیم داشت، اما اگر مردم در پیک مصرف بین ۱۵ تا ۲۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند به مرحله قطع آب و جیره‌بندی نخواهیم رسید.هاشم امینی تصریح کرد: با توجه به شرایط خشکسالی و اقلیمی استان شرکت آبفا در تمام سال به مشترکان در زمینه صرفه‌جویی آب توصیه می‌کند.

امینی با بیان اینکه کمبود آب یک واقعیت غیرقابل انکار است، خاطرنشان کرد: در بعضی از نقاط استان و کشور موضوع بحران آب به عینه لمس می‌شود به طوری که در مورد زاینده رود که شاخص خشکسالی اصفهان است، خشکسالی باعث شده این رودخانه از حالت دائمی به حالت فصلی تبدیل شود.وی با بیان اینکه تاثیر بی‌آبی در بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعت قابل مشاهده است، ادامه داد: اصفهان صنعتی‌ترین استان کشور است، اما به‌دلیل خشکسالی و مشکلات آبی فولاد مبارکه نیز دچار مشکل شده است.

مدیر‌عامل آبفای اصفهان اضافه کرد: شرکت آبفا به عنوان متولی تامین آب شرب و بهداشتی مردم، به‌دلیل مشکلاتی که برای تامین آب وجود دارد، در فصل تابستان شوک و تنش‌هایی را به مشترکان وارد می‌کند.امینی خاطرنشان کرد: کارشناسان آب، تنها راه حل رفع بحران آب را مدیریت منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی و مدیریت مصرف می‌دانند.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار در کشور خانه فرهنگ آب در اصفهان تاسیس شد، گفت: این خانه با نگاه علمی و هدفمند در جامعه در حال فعالیت است.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان اضافه کرد: سال گذشته ۲۶۵ کیلومتر از شبکه‌های آب استان اصلاح شد، همچنین برای اولین بار در کشور نشت‌های مشهود با راه‌اندازی اکیپ‌های مجهز و با تکنولوژی روز دنیا شناسایی شد و در سه سال گذشته ۷۰۰ لیتر بر ثانیه نشت از شبکه خطوط انتقال شناسایی و به چرخه توزیع آب برگشت داده شد.

امینی با اشاره به راه‌اندازی سامانه مدیریت فشار در اصفهان ادامه داد: این سامانه در شهرستان‌های دیگر استان نیز راه‌اندازی می‌شود. با راه‌اندازی این سامانه با استفاده از تکنولوژی روز ژاپن فشار ۱۳۲ نقطه شهر اصفهان به صورت آنلاین و مستمر اندازه‌گیری می‌شود و توزیع آب بر اساس این فشار منتقل می‌شود.وی با اشاره به برخورد با مشترکان پرمصرف تصریح کرد: با برخورد با مشترکان پرمصرف موفق شدیم میزان تولید آب شرب از سال ۸۹ را از حدود ۳۷۲ میلیون مترمکعب به ۳۷۳ میلیون مترمکعب در سال ۹۳ افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان با بیان اینکه در این مدت حدود ۴۵۰ هزار واحد مشترک جدید به شبکه اضافه شد، خاطرنشان کرد: شرکت آبفا باید سالانه بین ۴ تا ۵ درصد افزایش تولید داشته باشد تا بتواند پاسخگوی نیاز مشترکان جدید باشد و خوشبختانه با اقدامات شرکت آبفا و مردم به عنوان مشترکان و رسانه‌ها نه تنها در بعضی از سال‌ها افزایش مصرف نداشته‌ایم، بلکه شاهد کاهش مصرف نیز بوده‌ایم.امینی ادامه داد: از سال ۸۹ میزان پرت (بدون درآمد) آب از ۲۵ درصد به ۶/ ۱۷ درصد در سال گذشته رسیده است، بر اساس این رقم اولین استان کشور در زمینه کاهش میزان پرت آب هستیم. همچنین میزان سرانه مصرف آب در بخش مسکونی در این مدت از ۱۸۹ لیتر به ۱۵۱ لیتر رسیده است.

وی اضافه کرد: شرکت آبفای اصفهان سند جامع مدیریت تامین، توزیع و مصرف آب را تدوین کرده است که این سند در مدیریت بحران استان در استانداری به تصویب رسید و قرار شد این سند به عنوان پایلوت در حوزه ملی شناخته شود.

مدیرعامل آبفای اصفهان اظهار کرد: سال گذشته ۲۵۸ کیلومتر لوله‌گذاری در بخش شرب و بهداشتی و ۳۵۵ کیلومتر لوله‌گذاری در بخش فاضلاب انجام شد. همچنین سال گذشته ۲۰ هزار انشعاب آب جدید و ۲۲ هزار انشعاب فاضلاب جدید نصب شد.وی با بیان اینکه فایناس داخلی را در شهرهای نجف‌آباد، تیران و زواره خواهیم داشت، اضافه کرد: طرح فاضلاب این شهرها به‌زودی شروع خواهد شد. همچنین قرارداد بیع متقابل با شرکت فولاد مبارکه در زمینه فاضلاب شهرهای مبارکه و لنجان منعقد شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان با اشاره به مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی کشور گفت: بر این اساس احداث ۲۶ تصفیه خانه فاضلاب در کشور تصویب شد که سهم استان اصفهان احداث تصفیه‌خانه در شهرهای خوانسار و سده و ورنامخواست می‌باشد.امینی تصریح کرد: به‌زودی با استفاده از خط انتقال و تصفیه‌خانه، آب را از سرچشمه‌های دز به خوانسار منتقل می‌کنیم، همچنین طرح تصفیه‌خانه آب گلپایگان تا دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد. مردم شهر گز نیز مشکل کمبود آب دارند که با اعتبار ۱۳ میلیارد تومان روی خط انتقال آب به‌صورت شبانه‌روزی کار می‌شود و این خط به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه شبکه فاضلاب سده و ورنامخواست تا دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: طرح شاخص اصفهان، جابه‌جایی تاسیسات میدان استقلال بود. سه خط آبرسانی که ۷۰ درصد آب استان از این خطوط تامین می‌شد و همچنین دو خط فاضلاب در این میدان بود که خوشبختانه تا هفته آینده این میدان به شهرداری تحویل داده می‌شود.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان با بیان اینکه تا دو سال آینده شبکه فاضلاب استان تکمیل می‌شود، گفت: تلاش می‌کنیم در تمام نقاط شهر اصفهان شبکه فاضلاب داشته باشیم، اکنون در حال احداث شبکه فاضلاب محلات محرومی مانند حصه و ارزنان هستیم. همچنین فاضلاب خیابان امام خمینی و بابوکان راه‌اندازی شده است.

امینی با بیان اینکه بیشترین سرمایه‌گذاری در بخش فاضلاب انجام شده است، خاطرنشان کرد: قرارداد نیروگاه بیوگاز با سرمایه‌گذار بخش خصوصی روی گازهای متصاعد شده از تصفیه‌خانه جنوب منعقد شده است. با این اقدام گازهای متصاعد شده جمع آوری و برق تولید می‌شود. مدیرعامل آبفای اصفهان تصریح کرد: مرکز بهداشت استان به‌عنوان دستگاه بالادستی در حوزه کیفی آب، به هر منطقه‌ای از استان که دارای آب شرب مناسب نیست تذکر می‌دهد و شرکت آبفا وظیفه دارد آن آب را وارد شبکه توزیع نکند. امینی با بیان اینکه نه به‌عنوان وظیفه سازمانی بلکه به عنوان وظیفه انسانی اجازه نمی‌دهیم آب با کیفیت پایین وارد شبکه توزیع شود، گفت: آب تصفیه بابا شیخ علی که آب ۳۰۰ روستا و ۵۶ شهر (جمعیت ۴ میلیون نفر) را تامین می‌کند، از کیفیت بالایی برخوردار است.