دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: سرپرست استانداری خوزستان با بیان اینکه از ظرفیت صادرات به کشور عراق به نحو مطلوبی استفاده نمی‏شود، گفت: حداکثر استفاده از این ظرفیت نیازمند ایجاد زیرساخت‏های لازم، برقراری ارتباطات لازم با عراق و انسجام و هماهنگی میان مسوولان استان است. فرج‌الله خبیر اظهار کرد: تقویت بخش خصوصی از الزامات مهم است و یکی از تنگناهای ما در استان نیز این است که بخش خصوصی خیلی توانمند نیست، از این رو باید به این موضوع توجه ویژه‏ای کرد.

وی افزود: اگرچه از طریق پایانه‏های مرزی استان صادرات بسیاری به عراق صورت می‏گیرد اما به‌طور حتم بخش عمده‏ای از این کالاهای صادراتی در خوزستان تولید نمی‏شوند و این موضوع به این معنی است که دستیابی به ارزش افزوده‏ برای استان که ثروت‏آفرینی، ورود ارز به درون خوزستان و ایجاد شرایط مناسب‏تری برای بخش خصوصی را به دنبال داشته باشد، مورد غفلت قرار گرفته است.

خبیر اعلام کرد: بخشی از مطالبات بخش خصوصی که در این جلسه مطرح شد، به مشکلات ساختاری و مشکلات موجود در ساختار اداری مبادی خروج کالا از استان به سمت عراق باز می‏گردد که این مسائل نیز باید بررسی شوند. اگر در این زمینه پیشنهاد خاصی وجود داشته باشد، باید از سوی دستگاه‏های مختلف و به‌ویژه در کارگروه توسعه صادرات استان مورد بررسی قرار گیرند؛ رفع برخی دیگر از این مشکلات نیز نیازمند امکانات است چرا که تجارت بدون امکانات و ابزار لازم امکان‏پذیر نیست.

سرپرست استانداری خوزستان با تاکید بر ورود بخش خصوصی در ارائه راهکار برای تسهیل روند ترخیص کالا در عراق برای بازرگانان استان گفت: لازم است هیاتی به‌منظور بررسی این طرح‌ها تشکیل شود و راهکارهای اجرایی برای ایجاد امکانات در مرزها ارائه شود تا روند تجارت برای تاجران استان تسهیل شود. از این رو بخش خصوصی پیشنهادهای خود را ارائه کند تا در صورت قابلیت اجرا با همکاری ارگان‏های ذی‌ربط عملیاتی شوند.

خبیر اعلام کرد: اخیرا گزارش‌هایی از وجود برخی مشکلات در مسیر مبادلات با عراق در مرزهای کشور ارائه شده است که امیدواریم این مشکلات در پایانه‏های مرزی شلمچه و چزابه وجود نداشته باشد. وی افزود: مشکلات موجود در مرزهای چزابه و شلمچه در زمینه ارتباط با عراق، با مسائل موجود در مرزهای کردستان با این کشور کاملا متفاوت است و باید راهکارها و طرح‌های خود را برای افزایش ارتباطات اقتصادی با عراق در سطح ملی با دولتمردان مطرح کنیم که پیشنهادهای بخش خصوصی نیز به این منظور باید سریع‌تر ارائه شود.

خبیر خاطرنشان کرد: درباره مجوزهای بهداشتی برای بازرگانان نیز باید بتوانیم با انجام اقداماتی، کار بازرگانان را تسهیل و در پایانه‏های مرزی امکانات لازم را برای نگهداری کالاهای فسادپذیر ایجاد کنیم و تمام دستگاه‏های موثر در این زمینه باید به صورت فعال ورود کنند. وی درباره انتقاد به تعدد مدیریت در پایانه مرزی شلمچه نیز گفت: باید پیگیری‏های لازم برای حل این مشکل انجام شود. همچنین استقرار گارد گمرک در این منطقه نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و کاهش نیروهای انتظامی و نظامی در این منطقه حتما مورد استقبال این سازمان‌ها قرار خواهد گرفت. لازم است مشکلات کارگری و نحوه نظم‏دهی به کارگران نیز بررسی شود تا زمینه‏های سوء استفاده برخی افراد در مرز وجود نداشته باشد.

سرپرست استانداری خوزستان اعلام کرد: لازم است هیاتی متشکل از نمایندگان اتاق بازرگانی، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، گمرکات و سازمان منطقه آزاد اروند به‌منظور بررسی مسائل مطرح‏شده در این جلسه تشکیل شود و نتایج بررسی‏های خود را در جلسه‌بعدی شورای گفت‏وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح کنند تا بتوانیم به تصمیم‌های نهایی در این زمینه دست یابیم و سپس تصمیم‌های اتخاذشده را عملیاتی کنیم تا مشکلات رفع شوند.