دنیای اقتصاد، روح‌الله حسین‌زاده: در مراسمی با حضور مدیران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، متخصصان، پزشکان و داروسازان داخلی، دفتر شرکت دارویی استراژن فارمای سوئیس در ایران افتتاح شد. ژان لوک، مدیرعامل این شرکت در این مراسم با اظهار خرسندی از حضور در جمع داروسازان ایرانی گفت: در سال‌هایی که ایران با تحریم‌های غرب و کشورهای اروپایی روبه‌رو بود، به ایران آمدیم و در یک همکاری مشترک با گروه‌های دارویی نسبت به تامین نیازهای دارویی ایران اقدام کردیم. وی افزود: با توجه به شرایط جغرافیایی ایران، این کشور را به‌عنوان بازار صادرات محصولات خود به کشورهای خاورمیانه انتخاب کرده‌ایم. ژان لوک عمده تولیدات دارویی این شرکت را داروهای بیماری‌های سرطانی، ناباروری و عفونی دانست و گفت: درصددیم با اقدامات صورت گرفته با طرف ایرانی، داروی بیماری‌های کبدی را نیز در سبد دارویی کارخانه خود قرار دهیم. مصطفی کریمی، معاون قائم‌مقام مدیرکل داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این مراسم گفت: با توجه به صنعت روبه رشد دارویی کشور و به‌منظور تعامل با صنایع داروسازی دنیا و ضرورت بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید علم داروسازی دنیا، در تلاشیم با رفع تحریم‌ها علیه ایران، نیاز بیش از ۹۷ درصد نیاز دارویی کشور را را از طریق تولیدات داخلی برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه در چند ماه گذشته، تعدادی از شرکت‌های دارویی خارجی برای سرمایه‌گذاری و انتقال دانش فنی و تخصص ساخت داروهای مورد نیاز کشور به ایران آمده‌اند، اظهار کرد: با ورود شرکت‌های خارجی و سرمایه‌گذاری مشترک آنها با شرکت‌های دارویی داخلی، ضمن انتقال دانش فنی، مدت زمان تهیه و همچنین هزینه تهیه داروهای مورد نیاز بیماران کاهش خواهد یافت. این مقام مسوول از آمادگی دولت برای تسریع در روند اخذ پروانه ساخت دارو و صدور گواهی ثبت در کشورهای مقصد خبر داد و افزود: ایران از معدود کشورهایی است که تکنولوژی تولید داروهای موردنیاز خود را با اولویت بومی‌سازی ساخت دارو به انجام رسانیده است.

علی امیر سوادکوهی، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه و رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران نیز در این مراسم با اظهار خرسندی از تولید دوزهای موردنیاز بیماران در داخل کشور اظهار کرد: وجود چنین شرکت‌هایی علاوه‌بر جذب سرمایه‌گذار خارجی، تکنولوژی و علم روز پزشکی را به داخل کشور منتقل می‌کند. ربابه طاهرپناه، فوق تخصص نازایی و مشاور معاون بهداشتی وزیر بهداشت نیز در این مراسم به هزینه‌های سنگین داروهای خارجی اشاره کرد و گفت: با انتقال دانش ساخت داروهای مورد نیاز به داخل کشور، علاوه‌بر تامین نیاز دارویی بیماران با کمترین هزینه، صرفه‌جویی ارزی، اشتغال‌زایی و انگیزه جدید برای پژوهشگران نیز حاصل می‌شود.