تغییر نقشه‌ها هم چاره‌ساز نشد

دنیای اقتصاد، ارومیه، امیررضا علیار: طرح میدان امام خمینی(ره) ارومیه در محدوده‏ای به مساحت ۴۷ هزار و ۲۸۰ مترمربع واقع در حدفاصل خیابان بعثت و خیابان شهید منتظری با هدف بازسازی مناطق بمباران‏شده این شهر در سال ۷۳ تصویب شد و بر اساس برنامه پیش‏بینی‏شده قرار بود این میدان در سه مرحله اجرا شود.

این در حالی است که تاکنون تغییر مکرر پیمانکاران، تحویل آن به شهرداری ارومیه و نیز فراخوان‌ها برای جذب سرمایه‌گذار در کنار تغییر نقشه‌ها چاره‌ساز نشده و این طرح ملی همچنان در رکود به سر می‌برد. کلاف سردرگم این طرح در کنار کمبود اعتبار و بی‌توجهی مسوولان موجب شده ضمن اینکه این طرح به ثمر نرسد، صدای نارضایتی مردم این منطقه نیز که با مشکلات متعددی به‌دلیل واقع شدن در بافت قدیمی شهر مواجه هستند در آمده است. تاکنون به‏جز آزادسازی محوطه‏های مقابل مسجد اعظم و مسجد جامع ارومیه اقدام عملی قابل‏توجهی در این زمینه انجام نشده است. با توجه به رکود طولانی این طرح و قرار گرفتن آن در هسته مرکزی شهر از سال ۹۲ شهرداری و شورای شهر دست به‌کار شده و مدیریت آن را به‌عهده گرفتند اما متاسفانه تغییری در حال و روز طرح ایجاد نشده است. هرچند اعلام می‌شود میراث فرهنگی، صنایع‏دستی و گردشگری آذربایجان غربی به‌دلیل منطبق نبودن طرح تهیه‏شده از سوی شهرداری با بافت تاریخی منطقه و نیز بازار و مسجد تاریخی جامع ارومیه مانع ادامه کارشده اما کش‏وقوس‏های تاخیر روند اجرای این طرح همچنان ادامه دارد.

واگذاری کامل طرح به شهرداری

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری ارومیه درباره آخرین وضعیت این طرح گفت: طرح میدان امام (ره) قرار است به شهرداری ارومیه واگذار شود و اگر به تایید برسد کار آن نیز آغاز می‏شود. لطیف‌علی نقی‏پور با بیان اینکه تا تحویل نهایی طرح، سرمایه‏گذاری در آن انجام نمی‏شود، اظهار کرد: این طرح در قالب طرح‌های جامع بر محوریت تعویض احسن تعریف شده و سرمایه‏گذاران می‏توانند در قالب طرح محرک در آن سرمایه‏گذاری کنند. وی با اشاره به اینکه در طرح میدان امام خمینی (ره) معماری اسلامی و قدیمی برگرفته از بازار تاریخی ارومیه نیز در نظر گرفته می‌شود، افزود: مجاورت میدان امام خمینی (ره) ارومیه با مسجد جامع و مسجد اعظم و قرار گرفتن آن در هسته تاریخی شهر ایجاب می‏کند تا این محل به میدانگاه اجرای آیین‏های ملی مذهبی تغییر کاربری یابد.

نقی پور گفت: علاوه‌بر آن بهتر است مراسم عزاداری همچون سینه‏زنی در تاسوعا و عاشورا و نیز غرفه‏های موقت جشنواره‏های مختلف در این میدانگاه برگزار شود. وی با اشاره به وضعیت مجتمع تجاری نارون ارومیه در جوار این میدان نیز گفت: این مجتمع، پیش از این بر اساس کاربری فرهنگی و ایجاد کتابخانه الکترونیک طراحی شده بود، اما اکنون قرار است به بازار فروش تلفن همراه و قطعات رایانه تبدیل شود. مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری ارومیه افزود: با توجه به اینکه مرکز شهر ارومیه محلی شناخته شده بوده و پارکینگ شهرداری نیز در مجاورت آن قرار دارد به راحتی می‏توان با تبلیغات، مراسم و برخی قرعه کشی‏ها را در این نقطه از شهر انجام داد. این اظهارات در حالی است که مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان آذربایجان غربی امیدی به تسریع در روند اجرایی این طرح با توجه به شرایط موجود ندارد و معتقد است حل این مشکل نیازمند تصمیم‌گیری مقامات ملی است.

شهرداری بخش کوچکی از اعتبار را تامین کرده است

امیر ابراهیمی با بیان اینکه تاکنون شهرداری ارومیه توانسته بخش کوچکی از اعتبار این طرح را تامین کند به این دلیل نقل و انتقال آن به شهرداری طولانی شده است، افزود: بلاتکلیفی این طرح موجب شده در سه سال گذشته هیچ سرمایه‌گذاری تمایل به سرمایه‌گذاری در این طرح نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه این طرح در ابتدای کار دولتی بود و از سوی وزارت راه و شهرسازی پیگیری می‌شد، اعلام کرد: در سال ۷۸ وزارتخانه این طرح را به شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران تحویل داد و این شرکت مسوولیت اجرای طرح را بر عهده داشت و توانست اجرای مجتمع تجاری نارون که پیش از این برای آن کاربری فرهنگی تعریف شده بود با هزینه مستقیم خود آغاز کند.

ابراهیمی اضافه کرد: در این میان با توجه به وجود بحث‏های تملک قانونی املاک مربوطه، این طرح به طول کشید و از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی نیز نتوانست اعتبارات لازم را تزریق کند، به همین دلیل سازمان ملی زمین و مسکن را وارد این قضیه کرد. ابراهیمی افزود: این سازمان نیز با اعتبارات خود کار را آغاز کرده و تملک املاک را ادامه داد تا جایی که اکنون با ۵/ ۴ هکتار زمین که محدوده طرح است مواجه بوده و ۵/ ۲هکتار آن از سوی دولت آزادسازی شده و باقی مانده آن با توجه به اینکه پیش از این از سوی شهرداری تملک شده و در نهایت اعتبارات وزارت مسکن کفاف نکرد از این رو شهرداری اوراق مشارکت خود را در دو نوبت در سال‏های ۸۳ تا ۸۸ برای این موضوع اختصاص داد.

بلاتکلیفی مردم محدوده طرح

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان آذربایجان غربی در ادامه گفت: در این بین بسیاری از املاک و حقوق تجاری آنجا به استثنای یک قسمت از طرف خیابان بعثت و اطراف مسجد اعظم که املاک و مغازه‏های آن فعلا خریداری نشده سبب شد که مردم بلاتکلیف بمانند و ندانند با شهرداری طرف هستند یا با دولت. ابراهیمی تاکید کرد: به این منظور مسوولان استانی این طرح را اواخر سال ۹۱ به شهرداری ارومیه محول کردند اما شهرداری نیز تاکنون به جز پیش قسط اول نتوانسته مبلغ مورد نظر را پرداخت کند. مقرر شده شهرداری ارومیه با تهاتر باقی‌مانده مبلغ را تامین کرده و طرح را تحویل بگیرد.

وی اظهار کرد: اکنون مشاوران بومی شهرداری ارومیه در حال طراحی ابنیه مجاور مسجد جامع و خود غرفه‏های مسجد اعظم هستند. بیش از دو دهه است مسوولان استان درگیر طراحی، تهیه نقشه و مطالعات اجرایی این طرح هستند و هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‏اند، حال باید منتظر ماند و دید بخش خصوصی جدیدی که پای‏کار آمده می‏تواند به این انتظار دو دهه‏ای پایان دهد.