سهم خراسان جنوبی از اقتصاد مقاومتی

دنیای اقتصاد، بیرجند، محمد قربانی: مدیرکل دفتر طرح‌ها و تامین مالی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ۳۶طرح کشوری اقتصاد مقاومتی برای ۲۰ استان کشور تعریف شده که امسال وزارت صنعت، معدن وتجارت مکلف به بهره‌برداری ازآنها است. رویا رفیعی در بیرجند گفت: متوسط سرمایه‌گذاری در طرح‌های یاد شده ۴۰۰ میلیارد تومان و میانگین اشتغال ۳۰۰ نفر است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی از معدود استان‌هایی است که تعداد طرح‌های صنعتی و معدنی اقتصاد مقاومتی در آن زیاد است، اظهار کرد: از این تعداد ۳ طرح متعلق به خراسان جنوبی است. وی سیمان باقران، فولاد قائنات و کک طبس را ۳طرح شاخص اقتصاد مقاومتی در خراسان جنوبی دانست و اظهار کرد: این طرح‌ها باید امسال به بهره‌برداری برسند.

مدیرکل دفتر طرح‌ها و تامین مالی وزارت صنعت، معدن وتجارت اعلام کرد: به‌منظور پایش طرح‌های مربوط به اقتصاد مقاومتی در خراسان جنوبی، به اتفاق معاون طرح و برنامه وزارت صنعت و معدن از کارخانه کک‌سازی طبس بازدید شد. رفیعی با اشاره به اینکه امسال ۲ طرح مهم اقتصاد مقاومتی برای معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن وتجارت تعیین شده است، گفت: یکی از این طرح‌ها تکمیل ۹۰۱۲ طرح نیمه‌تمام صنعتی و معدنی است. وی افزود: پیش‌بینی می‌شود از این تعداد طرح با کمک بخش خصوصی ودولت امسال ۵۴۰۰ طرح به بهره‌برداری برسد.

حمایت از کارخانه‌های تایرسازی

مدیرکل دفتر طرح‌ها و تامین مالی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه سفر به خراسان جنوبی در بازدید از سایت طرح توسعه و خط تولید کارخانه کویرتایر با بیان اینکه در سال‌های گذشته ۶ طرح تولید تایر در کشور تعریف شده است، گفت: رویکرد این وزارتخانه حمایت از کارخانه‌های صنعت تایر کشور است. رفیعی اظهار کرد: منتظر مذاکرات خارجی‌ها با واحدهای موجود و سرمایه‌گذاران جدید بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری مشترک در صنعت تایر کشور هستیم. وی با اشاره به اینکه واحدهای صنعت تایر نسبت به واحدهای جدیدالاحداث با توجه به اینکه زیر ساخت‌های موجود را دارند در اولویت هستند، افزود: به محض اینکه مذاکرات به نتیجه برسد و قراردادها منعقد شود کار با سرعت هرچه تمام‌تر ادامه می‌یابد.

رفیعی افزود: اگر طرح توسعه این کارخانه به نتیجه برسد و قراردادهای خرید دانش فنی و ماشین‌آلات نهایی شود اولویت اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری برای اجرا وتکمیل این طرح است. وی اعلام کرد: واحدهای تایرسازی و طرح‌های جدید تولید تایر می‌توانند پس از توافق مذاکرات از تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی و فاینانس خطوط اعتباری خارجی استفاده کنند.

افتتاح 5400 طرح صنعتی و معدنی

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان اینکه اولویت این وزارتخانه تکمیل طرح‌های صنعتی نیمه تمام است، گفت: اکنون۹۰۱۲ طرح صنعتی و معدنی نیمه تمام بالای ۶۰درصد پیشرفت در کشور وجود دارد. حسین ابویی‌مهریزی با اشاره به شرایط خاص خراسان جنوبی در بخش‌های مختلف اظهار کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی استان و نیز هم‌مرزی با افغانستان و خشکسالی‌های چندساله در این استان، توجه به این استان نه یک امتیاز اداری بلکه یک حق مسلم است که باید از سوی مسوولان مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های اجرای اقتصاد مقاومتی احصا و رفع مشکلات واحدهای صنعتی است، تصریح کرد: در این زمینه نقشه راه مشخص شده و همه مسوولان باید خود را با این موضوع تطبیق داده و به‌منظور اجرای این سیاست‌ها سهم خود را ادا کنند. وی گفت: تکمیل طرح‌های عمرانی بالای ۶۰درصد پیشرفت از ماموریت‌های در نظر گرفته شده برای معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وی با بیان اینکه امسال ۵۴۰۰ طرح از مجموع طرح‌های نیمه‌تمام به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: خراسان جنوبی دارای سه طرح بزرگ صنعتی بالای ۶۰ درصد پیشرفت است که امیدواریم با بررسی کارشناسی مشکلات موجود در این واحدها، هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسند. وی کارخانه کک طبس، شرکت سیمان باقران و کارخانه فولاد قائنات را طرح‌های استان خراسان جنوبی دانست وتصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع سیمان در کشور و نیز فولاد و توسعه صادرات غیرنفتی، هرسه طرح در این استان از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

خراسان جنوبی نیازمند توجه ویژه مسوولان

وجه‌الله خدمتگزار، استاندار خراسان جنوبی نیز در دیدار با معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در بیرجند با بیان اینکه افتتاح طرح‌های بزرگ صنعتی استان موجب رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در استان می‌شود، گفت: امید است با حضور مسوولان دست‌اندرکار از وزارت صنعت، معدن و تجارت هرچه سریع‌تر شاهد رفع مشکلات موجود در این واحدها و راه‌اندازی آنها باشیم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه بخشی از واحدهای صنعتی در استان با مشکل سرمایه در گردش مواجه هستند، اعلام کرد: مسوولان استان باید پیگیری کنند تا ۴۰۰ میلیارد تومان اعتباری را که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای واحدهای تولیدی دارای مشکل در استان در نظر گرفته شده است، هرچه سریع‌تر جذب کنند. وی خراسان جنوبی را استانی نیازمند توجه ویژه مسوولان کشوری دانست و تصریح کرد: با توجه به موقعیت و شرایط خاص استان، می‌طلبد که مسوولان خراسان جنوبی را به‌طور ویژه مورد توجه قرار دهند.

خدمتگزار به رفع مشکلات کارخانه کک طبس اشاره کرد و گفت: با توجه به پیشرفت این طرح و مشکلاتی که وجود دارد امید است این طرح نیز هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد. وی اعلام کرد: مسوولان تلاش کنند تا شرکت سیمان باقران نیز در موعد مقرر که به سهامداران و مردم وعده داده شده به بهره‌برداری برسد. وی در ادامه با بیان اینکه کویرتایر ۲۲درصد از تایر کشور را تامین می‌کند، افزود: این شرکت مطالبات میلیاردی از خودروسازان دارد که برای رونق اقتصادی و تولیدی این کارخانه باید هرچه سریع‌تر پرداخت شود.