دنیای اقتصاد، بندرعباس: معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن تجارت از آغاز مقدمات ثبت جغرافیایی ملی و بین‌المللی دو محصول خرمای پیارم حاجی‌آباد و نارنگی سیاهو از هرمزگان برای دریافت نشان تجاری بین‌المللی(WIPO) خبر داد. رمضانعلی صادق‌زاده در نشست مقدماتی ثبت جغرافیایی ملی و بین‌المللی این دو محصول، در بندرعباس افزود: فرآیند ثبت نشان جغرافیایی این دومحصول جزو برنامه‌های امسال معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت است که با برگزاری اولین جلسه و تشریح فرآیندها و راهکارها، ثبت جهانی این دو محصول آغاز شد.

وی تصریح کرد: علامت تجاری بین‌المللی از طریق به رسمیت شناختن کالا یا خدمات خاص و ایجاد یک حریم، موجب جلوگیری از رقابت‌های غیرمنصفانه تجاری به شکل تولید کالاهای تقلبی و استفاده از علائم مشخص تجاری برای فروش محصولات باکیفیت پایین می‌شود. به گفته معاون وزیر صنعت، معدن تجارت، علامت تجاری بین‌المللی مالک کالا را از حمایت‌های قانونی برخوردار می‌کند و حق استفاده انحصاری از علامت ثبت شده برای استفاده روی محصولات و خدمات موردنظر یا ارائه مجوز استفاده از آن به دیگری، صرفا دراختیار صاحب علامت است. صادق‌زاده گفت: محصولات داخلی نباید به ثبت داخلی اکتفا کنند چراکه ثبت داخلی در عرصه‌های جهانی ضمانت لازم را برای جلوگیری از سوء‌استفاده نام و نشان کالا ندارد و اگر کشوری موفق به ثبت آن شود می‌تواند همه حقوق مربوط به آن محصول را به نفع خود مصادره کند. وی یادآور شد: با پایان کار مقدماتی برای ثبت جهانی خرمای پیارم پرونده چهارخرمای ایرانی از استان‌های سیستان و بلوچستان، بوشهر، کرمان و هرمزگان به مقر جهانی آن در کشور سوئیس ارسال می‌شود.

صادق‌زاده همچنین گفت: با توجه به اینکه محور اصلی اقتصاد مقاومتی دانش‌بنیان کردن آن است به دنبال ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه در مراکز صنعتی بزرگ هستیم تا بتوانند خود را به فن‌آوری پیشرفته مجهز کنند. معاون وزیر صنعت، معدن، تجارت مزایای تجهیز شرکت‌ها به این فن‌آوری را ارزش افزوده بالای محصولات، توسعه اشتغال و صادرات محصول با قیمت و کیفیت مناسب اعلام کرد. جاسم جادری، استاندار هرمزگان نیز در این نشست اظهار امیداوری کرد: معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن، تجارت برای ثبت نشان جغرافیایی سایر محصولات استان نیز همکاری کند. خرمای پیارم حاجی‌آباد هرمزگان با سطح زیرکشت ۲ هزار هکتار و تولید سالانه شش هزار تن از مجموع ۱۴۰هزار تن خرمای استان، با ارزآوری شش میلیون دلاری مهمترین ارقام صادراتی خرمای کشور است.