دنیای اقتصاد، سنندج، سمیرا مرادپور: مدیر توزیع برق شهرستان مریوان از تامین برق بازار روز مریوان با روشی جدید و ابتکاری خبر داد.محمد آزادحسینی گفت: با توجه به اینکه بازار روز مریوان با طراحی سنتی و قدیمی ساخته شده، به‌منظور حفظ ابنیه تاریخی قدیمی و به‌منظور عدم تخریب و لطمه به این بافت، از روش جدید به نام «باس داکت» برای تامین برق آن استفاده شده است. وی با اشاره به اینکه با صرف ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، ۴۲۰ متر باکس داکت برای تامین برق ۲۲۰ واحد تجاری در بازار روز مریوان اجرا شده است، افزود: برای تامین روشنایی این بازار نیز از همین سیستم استفاده شده که جلوه خاصی به آن بخشیده است. حسینی در توضیح سیستم باس داکت گفت: این سیستم نیاز به تخریب سازه و بناهای محل ندارد و از نگهدارنده‌هایی که روی دیوار نصب شده، استفاده می‌کند و انشعابات برق مورد نیاز از طریق جعبه تقسیم‌هایی که دارای سیستم حفاظتی است تامین می‌شود.

وی هدف از اجرای این سیستم در محل مورد اشاره را حفظ زیبایی معماری و بافت سنتی آن اعلام کرد و گفت: خوشبختانه تجار و صاحبان مغازه‌های بازار نیز همکاری خوبی در زمینه تامین منابع مالی مورد نیاز طرح داشته‌اند.وی گفت: سیستم باس داکت به‌رغم هزینه اولیه بالا، نیازی به هزینه نگهداری ندارد و به علت صرفه‌جویی چشمگیر در فضای اجرا، به زیبایی محل مورد نظر لطمه وارد نمی‌کند و جاذبه بصری زیبایی نیز دارد و از همه مهم‌تر احتمال وقوع آتش‌سوزی در این سیستم به صفر می‌رسد.

وی کاهش چشمگیر خاموشی، طراحی ساده و سریع، سرعت و سهولت در نصب، ایمنی بالا و حفظ محیط زیست، ایجاد بستر برای اتوماسیون شبکه، مقاومت مکانیکی بالاتر و قابلیت بازیافت، امکان جابه‌جایی و انعطاف‌پذیری را از مزایای این سیستم برشمرد. وی با بیان اینکه این سیستم برای اولین بار در استان اجرا شده است، افزود: در کشور نیز این سیستم تنها در ساختمان‌های مسکونی و مجتمع‌های تجاری اجرا شده و در بازار‌های سنتی برای اولین بار است که اجرا می‌شود.