معرفی 20 فرصت سرمایه‌گذاری در عراق

دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه در نشستی که به‌منظور بررسی راهکارهای جذب سرمایه‌گذاران اقلیم کردستان عراق برای حضور در کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه بزرگ‌ترین سرمایه ما که می‌تواند باعث تشویق حضور سرمایه‌گذاران شود «امنیت» است، گفت: زیرساخت‌ها نیز برای حضور سرمایه‌گذاران تا حد مناسبی فراهم است، اما در موضوع فضای کسب و کار باید شرایط بهتری فراهم کنیم.

کیوان کاشفی افزود: البته در کرمانشاه به‌دلیل فضای کسب و کار شرایط نسبتا بهتری داریم و مدیران تا حد زیادی هماهنگ هستند. وی ادامه داد: طرح‌ها برای عرضه به سرمایه‌گذاران باید به صورت جزئی‌تر معرفی شوند تا سرمایه‌گذاران با شناخت بیشتری بتوانند در طرح‌ها مشارکت کنند همچنین طرح‌های قابل‌واگذاری باید به لحاظ میزان سرمایه‌گذاری سطح‌بندی شوند. کاشفی با بیان اینکه اشتراکات زیادی با اقلیم کردستان عراق داریم، گفت: این موضوع برگ برنده ما است و باید از آن به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم. وی همچنین بر لزوم ایجاد مراکز تجاری در نقاطی از عراق به‌منظور تسهیل امور تجار و در اختیار گذاشتن اطلاعات روز از وضعیت بازار عراق تاکید کرد.

معرفی 20 فرصت سرمایه‌گذاری کرمانشاه

محسن دارابی، مدیرکل امور اقتصادی استانداری کرمانشاه نیز در این نشست گفت: تا پایان خرداد، ۲۰ طرح قابل اجرا برای معرفی به سرمایه‌گذاران اقلیم کردستان عراق معرفی می‌شود. وی با بیان اینکه استان در موضوع جذب سرمایه‌گذاران جدی است، گفت: این موضوع که باعث بهبود وضعیت اقتصاد استان و معیشت مردم می‌شود، مورد تاکید مدیریت ارشد استان نیز هست. وی با بیان اینکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کرمانشاه احصا شده، اظهار کرد: به دستور استاندار تا ۳۱ خرداد ۲۰ طرح بدون مشکل یا کم‌مشکل را برای معرفی به سرمایه‌گذاران اقلیم کردستان عراق مشخص کرده و ارائه می‌کنیم. دارابی، پالایشگاه آناهیتا، کارخانه اسیدسیتریک، تله‌کابین کرمانشاه، کاغذ غرب، منوریل کرمانشاه، مجتمع فیروزه، قطعه دوم راه‌آهن غرب، گلخانه سرپل ذهاب و هتل ارم پاوه را از طرح‌هایی دانست که قابل واگذاری به سرمایه‌گذاران هستند.

تمایل سرمایه‌گذاران عراقی

سعدالله مسعودیان، سرکنسول ایران در سلیمانیه عراق نیز گفت: سرمایه‌گذاران اقلیم کردستان عراق برای اجرای طرح در ایران تمایل بالایی دارند. وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران زیادی در اقلیم کردستان عراق تمایل به سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر دارند، اظهار کرد: این سرمایه‌گذاران به‌دلیل ناامنی سیاسی و اقتصادی موجود در عراق تمایل به سرمایه‌گذاری در دیگر کشورها و انتقال سرمایه‌شان به کشورهای دیگر دارند، از این‌رو باید از این فرصت برای حضورشان در ایران استفاده کنیم. سرکنسول ایران در سلیمانیه عراق افزود: از آبان سال گذشته سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های کشورمان موظف شده‌اند در موضوع جذب سرمایه‌گذاری خارجی فعالیت بیشتری داشته باشند که ما نیز به این منظور به شناسایی سرمایه‌گذاران اقلیم کردستان عراق و همچنین معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران به آنها پرداختیم. مسعودیان با بیان اینکه تاکنون از ۱۴ استان کشور طرح برای عرضه به سرمایه‌گذاران کردستان عراق معرفی شده، گفت: استان‌های کرمانشاه و کردستان ایران به لحاظ نزدیکی جغرافیایی و قرابت فرهنگی، در صورت فراهم کردن شرایط می‌توانند در جذب سرمایه‌گذاران اقلیم کردستان موفق‌تر باشند.

سرکنسول ایران در سلیمانیه عراق طرح‌های نیمه‌تمام که معطل تامین منابع مالی است را بهترین طرح‌ها برای معرفی به سرمایه‌گذاران اقلیم کردستان عراق دانست و گفت: در این طرح‌ها اقدامات مقدماتی همچون اخذ مجوزها و استعلامات طی شده و شرایط برای ورود سرمایه‌گذاران فراهم‌تر است که بر اساس اطلاعاتی که کسب شده در کرمانشاه ده‌ها طرح نیمه‌تمام که معطل سرمایه هستند وجود دارد که می‌توان آنها را به سرمایه‌گذاران اقلیم کردستان عراق معرفی کرد.

مسعودیان با بیان اینکه کرمانشاه ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد، گفت: آمادگی داریم ترتیب دیدارهای کاری با سرمایه‌گذاران اقلیم کردستان عراق را بدهیم تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کرمانشاه به آنها معرفی شود. وی با بیان اینکه اکنون چند طرح از سوی سرمایه‌گذاران اقلیم کردستان عراق در کردستان ایران در حال اجرا است، گفت: معتقدم اگر طرح‌های جذابی داشته و به درستی آنها را معرفی کنیم، می‌توانیم سرمایه‌گذاران بسیاری را از اقلیم کردستان عراق برای اجرای طرح در استان تشویق کنیم.