دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، خرید گندم ۴۳ درصد در استان رشد داشته است. کیخسرو چنگلوایی اظهار کرد: تا پایان هفته گذشته یک میلیون و ۶۰ هزار تن گندم خریداری شده است. این در حالی است که در کل سال قبل ۹۶۰ هزار تن خریداری شده بود. چنگلوایی با اشاره به اینکه چهار سال پیاپی خوزستان در خرید گندم مقام اول را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال نیز در این زمینه رتبه اول را به خود اختصاص دهیم. وی در ادامه اعلام کرد: مجوز فاز دوم آب برای ۲۰۷ هزار هکتار از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای دشت‌های خوزستان صادر شده است. البته تاکید استان بر ۸۰۰ هزار هکتار است و باید برای این میزان مجوز تخصیص آب بگیریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان یادآور شد: اجرای ۱۸۰ هزار هکتار از این طرح به اتمام رسیده است و برای آغاز اجرای فاز دوم نیز مجری طرح آمادگی برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار را دارد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان احیای اراضی، افزایش ۵/ ۸ میلیون تنی محصولات کشاورزی، ارتقای راندمان آب و صرفه‌جویی، توسعه مکانیزاسیون، صادرات و اشتغالزایی را از مزیت‌های اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اعلام کرد. چنگلوایی اضافه کرد: برای ۲۰۰ هزار هکتار این طرح در فاز اول تشکل‌های بهره‌بردار و تعاونی تعریف و راه‌اندازی شده است. وی تصریح کرد: در این طرح تنها تجهیز، زهکشی و کانال‌های آبیاری اهمیت ندارد بلکه نوع بهره‌برداری نیز مهم است.وی در ارتباط با صنایع جانبی گفت: ۵/ ۱۴ میلیون تن انواع محصولات در خوزستان تولید می‌شود ولی متناسب با این میزان تولید، صنایع جانبی در استان فعال نیست از این‌رو طرح جامع صنایع تبدیلی‌- تکمیلی را در هر شهرستان متناسب با وضع موجود برنامه‌ریزی کرده‌ایم و میزان تولیدات فعلی و پیش‌بینی میزان تولیداتی که در آینده افزوده می‌شود را نیز تعیین کرده‌ایم.

چنگلوایی در ادامه گفت: به این منظور زمین و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار بخش خصوصی علاقه‌مند به کار در صنایع تکمیلی- تبدیلی قرار می‌گیرد. سرمایه‌گذاران می‌توانند در بخش محصولات زراعی، باغی، شیلاتی، دام و طیور سرمایه‌گذاری داشته باشند. چنگلوایی با تاکید بر اینکه هیچ‌کدام از استان‌های کشور به اندازه خوزستان مواد خام با تنوع و حجم بالا ندارند، گفت: ۲۵ درصد از توسعه کشاورزی برنامه ۱۴۰۴ در خوزستان است و بخش خصوصی باید بیشتر به کشاورزی این استان توجه کند. وی در ادامه با اشاره به اینکه ۵۰ درصد صادرات خرمای کشور از خوزستان است و در این زمینه مقام اول کشور را داریم، افزود: از خرما ۷۰ محصول فرعی همچون عسل خرما، پنیر خرما و الکل خرما تولید می‌شود، از این‌رو صنایع جانبی در این بخش زمینه بسیار خوبی برای فعالیت دارند.