اولین درخواست از نمایندگان منتخب اراک

دنیای اقتصاد، اراک: به‌منظور همکاری بیشتر نمایندگان بخش خصوصی با منتخبان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اولین نشست مشترک انجمن‌ها و تشکل‌های اقتصادی استان با منتخبان شهرستان‌های اراک، کمیجان و خنداب و شازند از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک برگزار شد.در این نشست، محمدرضا جعفری، رئیس اتاق بازرگانی اراک، هدف اصلی این جلسه را همکاری برای رفع قوانین مزاحم در کسب‌وکار و رونق بخشیدن به این فضا اعلام کرد. وی با اشاره به رسالت اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی و وظایف آن گفت: این اتاق اکنون ۱۷۵۲ عضو اعم از حقیقی و حقوقی داشته که در ۴ بخش صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی فعالیت می‌کنند.

جعفری یکی از اقدامات مهم این اتاق به‌عنوان حلقه اتصال بخش خصوصی و دولتی را برگزاری جلسات متعدد شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به ریاست استاندار و با دبیری اتاق بازرگانی دانست که در آن مشکلاتی که در استان قابلیت رسیدگی داشته باشند حل و فصل شده و مشکلاتی که قابل حل نباشند به شورای گفت‌وگوی کشوری انتقال می‌یابند.

وی با اشاره به کمیسیون‌های مختلف موجود در اتاق افزود: اتاق بازرگانی اراک ۱۸ کمیسیون تخصصی داشته که در بخش‌های مختلف مشکلات را بررسی می‌کنند و خوراک فکری به اتاق می‌دهند.رئیس اتاق بازرگانی اراک خاطرنشان کرد: بخش بین‌الملل اتاق بازرگانی اراک نیز به‌عنوان اصلی‌ترین بخش وظیفه گسترش مبادلات خارجی را داشته و به همین منظور اخیرا شاهد حضور دو هیات اقتصادی از کشورهای اتریش و آلمان به استان بودیم که منجر به عقد تفاهم‌نامه‌های خوبی شد.

جعفری نرخ بالای سود بانکی را از مهمترین مشکلات واحدهای صنعتی استان دانست و گفت: تعداد بانک‌های اعتباری ما با دیگر کشورها قابل مقایسه نیست، چرا که نرخ بالای سود بانکی قیمت تمام شده محصولات را بالا برده و قدرت رقابت‌پذیری محصول را کاهش می‌دهد و موجب کمرنگ شدن نقش بخش خصوصی در اقتصاد کشور می‌شود.رئیس اتاق بازرگانی اراک ظرفیت‌های خالی واحدهای تولیدی را دیگر مشکل عمده بخش خصوصی دانست و گفت: پایین بودن ظرفیت تولید صرفه اقتصادی ندارد و منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی می‌شود و باید با جلوگیری از واردات کالاهایی که مشابه آن در داخل کشور تولید می‌شود این مشکل مرتفع شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تعداد زیادی از واحدهای تولیدی با زیر ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می‏کنند این واحدها توجیه اقتصادی نداشته و این مشکل باید با تعامل و هم‏افزایی تمامی بخش‏ها به‌ویژه مساعدت نمایندگان رفع شود.منوچهر توسطی، نایب رئیس اتاق بازرگانی اراک نیز در این جلسه گفت: قوانین خوبی داریم ولی اجرای غلط آنها منجر به بروز مشکلات می‌شود که نقش نظارتی مجلس را می‌طلبد و منتخبان مردم باید براساس منافع ملی کار کنند.

وی با اشاره به اینکه به دولت و نمایندگان مجلس چشم امید داریم تا کشور را از این شرایط بحران خارج کنند، افزود: برای حل مشکلات صنایع استان به‌دلیل اینکه وجه غالب استان مرکزی، صنعتی است، باید یک نماینده از استان در کمیسیون صنایع مجلس حضور داشته باشد. شناسایی قوانین مزاحم فضای کسب‌وکار و اصلاح و پایش آن خواسته ما است.حاجی‌پور، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز گفت: با توجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی و تشکیل کارگروه تولید در استان بیشتر مشکلات واحدهای تولیدی احصا شده است.

وی ادامه داد: با همکاری اتاق بازرگانی زمینه حاکمیت نگاه توسعه به این بخش فراهم و ظرفیت واحدها مشخص شده که امیدواریم مشخصات در نظر گرفته شده در جهت رونق تولید بتواند به این‌گونه واحدها کمک کند.

سیدمهدی مقدسی، منتخب اراک، کمیجان و خنداب نیز در ادامه جلسه گفت: ما نمایندگان استان با همکاری و ایجاد یک دفتر واحد دغدغه مردم را در انسجام نمایندگان رفع کردیم. وی با اشاره به اینکه با ایجاد فضای منطقی می‌توان به توسعه و پیشرفت دست یافت، گفت: رسیدگی به مطالبات بحق مردم نیازمند تعامل و همکاری در این فضا است. مقدسی ضمن اشاره به پایین بودن رقم صادرات کشور افزود: اکنون از سه هزار واحد تولیدی استان فقط ۲۰۰ واحد صادرات دارند که این زیبنده استان مرکزی به‌عنوان یک استان صنعتی نیست و شاه‌بیت برون‌رفت از این وضعیت فراهم کردن زمینه رشد صادرات و رونق تولید و سرمایه‌گذاری است.

ابراهیمی، منتخب شازند نیز گفت: محوریت مجلس دهم باید اقتصاد و معیشت مردم باشد و دیگر فرصت پرداختن به مسائل حاشیه‌ای نیست. وی با اشاره به اینکه استان مرکزی، استانی صنعتی و کشاورزی است، خاطرنشان کرد: این استان نتوانسته سهم خود را در بخش‌های صنعتی و کشاورزی از کل کشور مطالبه کند و سهم‌خواهی ما مطلوب نبوده که بخشی از آن به مسوولان استان و نمایندگان ادوار گذشته مربوط می‌شود.

ابراهیمی با اشاره به پایین بودن کیفیت محصولات تولیدی و صدور آن گفت: وقتی محصولات صادراتی ما به علت کیفیت پایین برگشت می‌خورد دیگر برگشت به بازار خارجی آسان نیست و باید با صادرات محصولات بی‌کیفیت به‌طور جدی برخورد شود.کریمی، منتخب شهرستان‌های اراک، کمیجان و خنداب نیز با اشاره به عدم زیرساخت‌های توسعه صنعتی در استان مرکزی اظهار کرد: این مساله که اکنون کشور با مشکلات و چالش‌های بسیار زیادی در عرصه تولید و فعالیت اقتصادی مواجه است، غیر قابل انکار بوده، البته بخشی از این مشکلات مربوط به مشکلات ساختاری اقتصاد که در گذشته شکل گرفته بوده و برخی دیگر به‌دلیل سوء‌تدبیر و مدیریت ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه رفع مشکلات به وجود آمده نیازمند زمان است، ادامه داد: بسیاری از این مشکلات یک شبه ایجاد نشده که با سرعت رفع شود، اما به عنوان نمایندگان مردم این قول را می‌دهیم که با توجه به نقشی که در مجلس داریم در زمینه رفع مشکلات گام‌های لازم را برداریم.منتخب مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان اراک در مجلس به‌منظور رفع مشکلات پیش روی فعالان اقتصادی و برداشتن موانع تولید از هیچ تلاش و اقدامی فروگذار نخواهند کرد.

کریمی تصریح کرد: عمده مشکلات موجود به‌دلیل عدم برقراری ارتباط منطقی بین منابع حاصل از فعالیت‏های اقتصادی کلان با بدنه عمومی مردم به وجود آمده، به‌طور مثال نیمی از مالیات استان از پالایشگاه تامین می‏شود که سبب شده منافع از استان خارج شود و به دنبال آن توان اقتصادی نیز کاهش پیدا کند.کریمی با بیان اینکه بنگاه‏های بزرگ اقتصادی استان نیز همین شرایط را داشته‏اند، ادامه داد: تعداد زیادی از این بخش‏ها دفتر مرکزی، کارت بازرگانی و مالیاتشان را داخل استان آورده‏اند، اما بیشترین بخش تعاملات بانکی این واحدها همچنان در خارج از استان است که باعث شده ما از مواهب این واحدهای بزرگ اقتصادی بی‏بهره‏ بمانیم.