دنیای اقتصاد، اصفهان: در جلسه‌ای که با حضور حجت‌الله غلامی، مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان، حسن رحیمی دادستان عمومی و انقلاب و دبیر شورای حفاظت از اراضی استان و سرهنگ علی عباس‌نژاد فرماندهی یگان حفاظت از اراضی سازمان ملی زمین و مسکن انجام شد، سرهنگ علی میراحمدی به عنوان فرمانده یگان حفاظت از اراضی اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان معرفی شد.

حسن رحیمی، دادستان عمومی و انقلاب استان و دبیر شورای حفاظت از اراضی با اشاره به جایگاه تشکیل یگان حفاظت از اراضی گفت: این یگان دراجرای ماده ۲۳۳ قانون برنامه پنجم توسعه تشکیل شده و متعاقب آن و براساس مبنای این ماده، دستورالعمل تشکیل این یگان تصویب وابلاغ شده که از این پس شاهد فعالیت این یگان در استان خواهیم بود. وی با اشاره به ظرفیت قانونی بسیار بالای این یگان اظهار کرد: اقدام قانونی قبل از صدور حکم قضایی یک موضوع استثنایی است که حسب ضرورت‌ها این اختیار به این متولیان داده شده که بدون صدور حکم بتوانند راسا اقدام به قلع و قمع کنند.

حجت‌الله غلامی، مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به دستورالعمل تشکیل یگان حفاظت از اراضی سازمان ملی زمین و مسکن گفت: این دستورالعمل از طرف رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به وزیر راه و شهرسازی ابلاغ و معاون وزیر و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن به‌منظور حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی دولتی موظف به تشکیل یگان‌ها در ستاد و سایر استان‌ها هستند. طبق دستورالعمل ابلاغ شده ماموریت این یگان رفع تصرف از املاک و اراضی و اموال منقول و غیرمنقول و انجام اقدامات پیشگیرانه در این زمینه‌ها است.

وی به مختصری از املاک و مستغلات اراضی استان اشاره کرد وگفت: ۱۰۷ شهر در اصفهان طرح‌های جامع مصوب دارند که حریم‌های این شهرها مشخص شده و بر این اساس، نزدیک به ۴۹۱ هزار هکتار زمین در داخل حریم شهرها هست.

در اصفهان از ۴۹۱ هزار هکتار زمین، ۱۵۰ هزار هکتار تحویل سازمان ملی زمین و مسکن و ۱۰۹ هزار هکتار آن به نام منابع طبیعی و در دستور کار برای اخذ سند است و باید به سازمان ملی زمین و مسکن منتقل شود. غلامی اظهار کرد: سال گذشته ۵۸۶ هزار مترمربع زمین در تصرف متصرفان بوده که رفع تصرف شده و خلع ید صورت گرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان با توجه به حجم بالای مالکیت زمین‌های دولتی در استان، تشکیل یگان حفاظت از اراضی را مهم دانست و گفت: این زمین‌ها با توجه به موقعیت خاص و مرغوب، مورد طمع متجاوزان قرار دارند، این در حالی است که این زمین‌ها به‌منظور توسعه آتی شهرها باید حفظ شوند و به این منظور تشکیل یگان حفاظت از این اراضی دارای اهمیت است و امیدواریم با تشکیل این یگان اقدام مثبتی به‌منظور حفظ حقوق بیت المال انجام بگیرد.

سرهنگ علی عباس‌نژاد، فرماندهی یگان حفاظت از اراضی سازمان ملی زمین و مسکن نیز گفت: این یگان به‌منظور اجرای ماده ۲۳۳ قانون برنامه پنجم توسعه و با تایید و دستور مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تشکیل شده که این یگان‌ها ضمن اجازه مسلح بودن بحث ضابطیت را نیز دارا هستند. درپایان ابلاغ فرماندهی یگان حفاظت از اراضی اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان به سرهنگ علی میراحمدی اعطا شد.