سختی دوچندان بدون بیمه

دنیای اقتصاد، ارومیه، امیررضا علیار: نبود بیمه در کنار پایین بودن توان مالی تامین مواد اولیه و بالا بودن تعرفه‌های گمرکی صادرات فرش بخشی از مشکلات پیش روی فرشبافان آذربایجان غربی است که سختی این کار را دوچندان می‌کند.

نبود نظام حمایتی جامع و مناسب برای بافندگان فرش، کمبود نقدینگی، نظام ناکارآمد و سنتی تولید موجب شده صنعت فرش استان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کند که رفع آنها نیازمند برنامه‌ریزی اصولی و توجه ویژه مسوولان ذی‌ربط است. جایگاه صنعت فرش دستباف در این استان از نظر ارزش افزوده، اشتغالزایی، حجم بالای سرمایه‌گذاری و درآمد ارزی، دومین جایگاه پس از کشاورزی است. در اغلب شهرستان‌های استان به‌ویژه ارومیه، خوی، تکاب، میاندوآب، بوکان، شاهین‌دژ و مهاباد صنعت فرشبافی به‌طور گسترده رواج دارد که در این میان طرح‌های ریزماهی خوی و افشار تکاب از شهرت جهانی برخوردار هستند.گل بوته هندسی، هراتی، بوته‌ای، میناخانی، گل‌ماهی، سردارجنگل، شاه‌عباسی، گل‌حنایی، جوشقانی، کاج، گل و بلبل و بید مجنون از طرح‌های به‌کار رفته در قالی‌های استان است.

اکنون نیز دو برند فرش ریزماهی خوی و فرش افشار تکاب به ثبت ملی و جهانی رسیده‌اند، ولی با وجود این اقدامات هنوز بخش اعظمی از مشکلات فرشبافان در استان به قوت خود باقی است. در کنار تمام مشکلات فعالان این بخش شاهد قطعی بیمه برخی شاغلان نیز هستیم.قربانی، رئیس اتحادیه فرش مهاباد در جلسه بررسی روند بیمه فعالان این بخش با بیان اینکه این شهرستان قبلا یکی از فعال‌ترین اتحادیه‌های قالیبافی در استان بود، گفت: اکنون وضعیت قالیبافی در مهاباد مطلوب نیست. تورم و افزایش قیمت مواد اولیه بافت فرش و رکود گسترده این صنعت در سال ۹۲ در این موضوع بی‌تاثیر نبوده است.

رضا رضازاده، نماینده سازمان بیمه تامین اجتماعی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه طبق تفاهم‌نامه سازمان اصناف، اگر پروانه کسب طبق صنف دیگری غیر از قالیبافی اخذ شده باشد، بیمه آن قالیباف قطع خواهد شد، افزود: در کل استان حدود ۸ هزار مورد قطعی بیمه داشته‌ایم. آرش صالحیه، رئیس اداره تامین اجتماعی شهرستان مهاباد نیز گفت: هر صنف باید در صنف مربوطه خود بیمه شود و قطعا با موارد تخلف برخورد خواهد شد. اکنون ۲۰۹ مورد استناد قانونی موجود است که در ردیف قالیبافان قرار نمی‌گیرند. نکته قابل تامل اینکه مشکل بیمه یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان این صنعت در تمام شهرهای استان است ولی به جای رفع این دغدغه قطعی بیمه شاغلان، سختی طاقت‌فرسای این کار را برای اهالی این صنعت هر روز دوچندان می‌کند.

ارزآوری ۲۰ میلیون دلاری فرش دستباف

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز درباره مشکلات پیش روی قالیبافان و شاغلان بخش صنعت فرش گفت: مشکلات صنعت فرش استان نیازمند آسیب‌شناسی جدی است، چرا که در سال‌های دور فعالان این صنعت مطالبات کمی داشتند اما با تغییر شرایط زندگی و اجتماع در کنار بالا رفتن سطح تحصیلی، فرهنگی و اجتماعی شاغلان این بخش، سطح مطالبات نیز بالا رفته است.اسد درویشی با بیان اینکه اکنون بیش از ۱۸۰ پروانه فعالیت در بخش کارگاه‌های فعال در صنعت فرش صادر شده که در صورت بررسی کارگاه‌های خانگی این میزان افزایش قابل‌توجهی خواهد داشت، افزود: براساس آمارهای غیررسمی ۷۲ هزار نفر در بخش صنعت فرش استان مشغول کار هستند که بیمه و مطالبات این بخش با مشکل مواجه شده است.

جشنواره فرش دستباف ریز ماهی

وی با اعلام اینکه با وجود این مشکلات سالانه بیش از ۲۸۰ هزار مترمربع فرش دستباف در استان تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شود، اعلام کرد: به این منظور سالانه از محل صادرات فرش دستباف استان، ۲۰ میلیون دلار ارز عاید کشور می‌شود. درویشی با اشاره به جایگاه ویژه استان در تولید فرش دستباف افزود: ثبت برند جهانی فرش ریزماهی خوی و ثبت برند ملی فرش افشار تکاب موجب ارتقای بیش از پیش این جایگاه شده است.وی در ادامه از برگزاری جشنواره بین‌المللی فرش دستباف ریزماهی خوی در نیمه اول امسال خبر داد و اضافه کرد: در این جشنواره ابعاد مختلف فرش ریزماهی و ظرفیت‌های تولید فرش دستباف استان معرفی می‌شوند. رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به اینکه شهرستان خوی سالانه با تولید بیش از ۱۰۰ هزار مترمربع فرش دستباف از مهم‌ترین مراکز تولید فرش دستباف در استان است، گفت: برگزاری این جشنواره فرصت مناسبی برای تبیین جایگاه صنعت فرش استان است.

ایجاد شرکت خدمات صادراتی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی نیز گفت: برای حمایت از این صنعت و صدور محصولات آن به خارج از کشور ایجاد شرکت خدمات صادراتی فرش دستباف در استان در دستور کار قرار دارد.وی با اشاره به اینکه مساله بیمه تامین اجتماعی از دغدغه‌های اصلی قالیبافان استان است، گفت: با وجود اینکه قانون بیمه تامین اجتماعی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده اما متاسفانه از ظرفیت این قانون در استان استفاده نشده است.وی با بیان اینکه اکنون ۱۵ هزار قالیباف در آذربایجان‌غربی دارای بیمه تامین اجتماعی هستند، اعلام کرد: سال گذشته هشت هزار نفر نیز از استان برای بیمه معرفی شده و تلاش این سازمان شناسایی فعالان واقعی این صنعت برای بیمه است.

آمادگی برای میزبانی المپیاد فرش

محمد دهقان، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی نیز گفت: امسال علاوه‌بر پیگیری برای شرکت در نمایشگاه فرش دستباف کیش، برای برگزاری المپیاد فرش دستباف در استان نیز اعلام آمادگی می‌کنیم. وی ادامه داد: بیش از ۷۲ هزار نفر در شهرستان‌های مختلف استان در کارگاه‌های کوچک و بزرگ به تولید فرش دستباف اشتغال دارند و از بین آنها بیش از ۱۸ هزار نفر تحت پوشش خدمات بیمه‌ای قرار گرفته‌اند.دهقان گفت: پایش قالیبافان آغاز شده و اقدامات لازم در خصوص بیمه کردن فعالان این بخش انجام می‌شود. بر اساس این گزارش، ۱۱ درصد از صادرات فرش کشور مربوط به آذربایجان غربی است و ۸۵درصد فرش‌های دستباف تولید شده استان قابلیت صادرات دارند که این موضوع ضرورت توجه به رفع مشکلات پیش روی این صنعت را در استان دو چندان می‌کند.