انتخاب جهانی قزوین برای توسعه شهری

دنیای اقتصاد، قزوین، مهرداد نوری: شهردار قزوین گفت: اجرای برنامه جهانی ابتکار عمل شکوفایی شهری (CIP) که از سوی برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد تدوین و برنامه‏ریزی‏شده است، می‏تواند روند رشد و توسعه قزوین را سرعت ببخشد و قزوین را در رسیدن به جایگاه مطلوب خود یاری کند. مسعود نصرتی در نشستی خبری با اشاره به اینکه از سال ۲۰۱۲ تدوین این برنامه در دستور کار برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد قرارگرفته است، اظهار کرد: در این برنامه ۶ شاخص برای سنجش شهرها تعیین شده و شهرهای ثبت‏نامی بر اساس این ۶ معیار مورد سنجش و داوری قرار گرفتند. وی با بیان اینکه ما از طریق مجمع جهانی شهرهای اسلامی که دبیرخانه آن در قزوین واقع‏شده است، نسبت به پیگیری ثبت‏نام قزوین در این طرح اقدام کرده‌ایم، گفت: در روز آخر ۶۴ شهر از ۳۸ کشور ثبت‏نام خود را انجام داده بودند که در نخستین داوری ۳۲ شهر، پس‏ از آن ۵ شهر و درنهایت از میان دو شهر، یک شهر یعنی قزوین به‏ عنوان پایلوت اجرای برنامه جهانی ابتکار عمل شکوفایی شهری (CIP) انتخاب شد.

نصرتی با اشاره به اینکه پس‏ از انتخاب شهر قزوین در مرحله اول و حضور بین ۳۲ شهر، جمع‏آوری اسناد و پیگیری‏های بین‏المللی برای انتخاب این شهر به ‏عنوان پایلوت آغاز شد، اعلام کرد: معاون رئیس‏جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‏ زیست کشور در این برنامه به ‏عنوان دبیر اجرایی حضور داشتند که با نامه‏نگاری و حمایت‏های فراوان ایشان، شهر قزوین به‏عنوان پایلوت اجرای برنامه (CIP) انتخاب شد. وی تاکید کرد: با اجرای این برنامه، سندی برای شهر پایلوت تهیه می‏شود که طبق آن طرح‌ها و سرمایه‏گذاری‏های نهادهای بین‏المللی، بانک‏ها و موسسه‌‌های مالی وابسته سازمان ملل متحد، برنامه‏ریزی و اجرا خواهد شد.

شهردار ادامه داد: با انتخاب قزوین، آماری در مدت سه ماه تهیه شد که با ارسال این آمار به برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد، بررسی این آمار در دستور کار آنان قرار می‏گیرد و پس از تایید این آمار، سند راهبردی اجرای برنامه ابتکار عمل شکوفایی شهری تهیه خواهد شد. وی تاکید کرد: در سال جدید با پیگیری‏های مستمر و دقیق، برای تصویب این سند راهبردی و اجرایی شدن آن تلاش می‏کنیم.شهردار این سند را معتبرترین سند بین‏المللی برای شهرها دانست وافزود: باید با مدیریت صحیح شهری واستانی از اجرای این برنامه به‌منظور توسعه شهری قزوین بهره ببریم.

احداث قطار تندرو و تحویل فرودگاه

شهردار قزوین در ادامه با اشاره به اینکه احداث قطار تندرو قزوین-تهران در دستور کار قرار دارد، گفت: این طرح یکی از اساسی‏ترین موضوع‌های استانی و در حال پیگیری است که امیدواریم با حمایت‏های استاندار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نتیجه برسد. نصرتی افزود: این طرح با مشارکت دولت، شهرداری و بخش خصوصی قابل انجام است.وی با اشاره به مذاکرات انجام‏شده برای خرید ۲۰ فروند هواپیمای ۴۰ نفره از سوی شرکت‌های هواپیمایی کشور اظهار امیدواری کرد: بتوانیم با توجه به ظرفیت فرودگاه و باند فرودگاه قزوین از طریق رایزنی‏ها از این‏ مدل هواپیماها در فرودگاه قزوین استفاده کنیم. وی ادامه داد: طبق تفاهم‏نامه امضا شده امیدواریم تا تیر سال جاری اقدامات لازم برای تحویل فرودگاه از طریق سازمان خصوصی‏سازی را انجام دهیم که این موضوع تنها با حمایت‏های کشوری، استانی و نمایندگان میسر خواهد شد.

پویایی با سرمایه‏گذاری در گردشگری

شهردار قزوین با اشاره به اینکه برخی از زیرساخت‏های گردشگری از سوی شهرداری قزوین ایجاد شده است، گفت: نوروز سال ۱۳۹۵، نوروزی متفاوت برای شهر قزوین بود و گردشگران زیادی وارد این شهر شدند و از آثار تاریخی و طبیعی آن دیدن کردند.وی با بیان اینکه توسعه گردشگری موجب تولید شغل و ثروت و پویایی شهرها می‏شود، اظهار کرد: شهرداری قزوین با استفاده از ظرفیت‏های تبلیغاتی همچون صداوسیما و بزرگ‌ترین بیلبورد تبلیغاتی کشور که در اتوبان تهران- قزوین نصب‏ شده است، به‌منظور معرفی شهر و توانمندی‏های آن اقدام کرده است که نتایج آن را در نوروز امسال شاهد بودیم. شهردار قزوین با اشاره به اینکه زیرساخت‏ها و حداقل امکانات گردشگری در شهر فراهم‏شده است، گفت: تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله داریم؛ اما استفاده از این امکانات و زیرساخت‏ها را نباید نادیده گرفت.

اقدامات بر اساس کار کارشناسی است

نصرتی در ادامه گفت: شهرداری قزوین به دنبال امور اجرایی است و اهل اقدام و عمل است و اقدامات صورت گرفته در شهر برای همه قابل‏مشاهده است. شهردار با بیان اینکه طرح شکوفایی شهری به‏عنوان اولین موضوع در سطح بین‏المللی اجرایی می‏شود، افزود: قزوین به‏عنوان اولین شهر، این طرح جدید را اجرایی می‏کند و این طرح، یک اقدام رقابتی است و شهرداری قزوین در اجرای این طرح به دنبال آزمون‏وخطا نیست.

لزوم اجرای تقاطع غیرهمسطح امام رضا(ع)

وی گفت: احداث کمربندی شهر قزوین چند سال پیگیری شد؛ ولی اجرایی نشده بود و اکنون استاندار قزوین در حال پیگیری این موضوع است.نصرتی اضافه کرد: طبق طرح جامع شهر و طرح جامع حمل‏ونقل و ترافیک شهر، به یک رینگ سوم در این مسیر نیاز است و در این طرح به این نتیجه رسیده شد که بلوار جمهوری اسلامی یک نقش مازاد را بر عهده بگیرد تا بتواند پاسخگوی رینگ سوم باشد. وی ادامه داد: قرار شد با احداث تقاطع غیرهمسطح امام رضا(ع) در بلوار جمهوری اسلامی در مسیر خودش، افزایش ظرفیت ایجاد شود که این تقاطع غیرهمسطح که نزدیک به ۵/ ۲ کیلومتر طول مسیر آن است، با این افزایش ظرفیت بخشی از مشکل را حل خواهد کرد. شهردار قزوین گفت: مشاوران با این نگاه به این جمع‏بندی رسیدند که با جانمایی یک هزار پارکینگ در تقاطع غیرهمسطح، نیاز این محدوده پوشش داده شود. وی گفت: باید دسترسی‏های آسان و تقاطع غیرهمسطح امام رضا(ع) ایجاد شود. نصرتی با اشاره به اینکه قرار نیست تقاطع غیرهمسطحی در ولی‏عصر ایجاد شود، گفت: با احداث تقاطع غیرهمسطح قدس بخشی از مشکل ترافیک ولی‏عصر هم حل خواهد شد. شهردار افزود: احداث تقاطع غیرهمسطح قدس از نظر فنی هیچ مشکلی ندارد و یکی از تخصصی‏ترین طرح‌ها از نظر فنی است. وی گفت: از ۲۵ طرح کلان که به استانداری اعلام‏شده است یکی از آنها انتقال پادگان لشکر ۱۶ زرهی است که در حال پیگیری است.

شهرداری آماده ساماندهی دولت‏خانه صفوی

نصرتی در ادامه به دولت‏خانه صفوی اشاره و اعلام کرد: شهرداری اعلام آمادگی کرده است تا طرح ساماندهی و باز زنده‌سازی بنای تاریخی دولت‏خانه صفوی قزوین را اجرا کند. وی گفت: یکی از آرزوهای شهرداری قزوین این است که طرح ساماندهی و باز زنده‌سازی بنای تاریخی دولت‏خانه صفوی قزوین و گراندهتل اجرایی شود؛ چراکه این موضوع تاثیر مهمی در رونق گردشگری قزوین دارد. نصرتی در ادامه با بیان اینکه در نام‏گذاری طرح جدید و شاخص از نام شهدای مدافع حرم استفاده خواهد شد، افزود: باید افق بزرگ‌تری ترسیم شود تا قزوین بتواند جاذب گردشگران خارجی باشد. نصرتی اعلام کرد: شهرداری قزوین مصمم است تا با حفظ گردشگران داخلی، گردشگران خارجی را جذب کند و برگزاری اجلاس جاده ابریشم در سال جاری به‏طور قطع در رونق جذب گردشگر خارجی موثر خواهد شد. شهردار قزوین با بیان اینکه زمانی که گردشگری در قزوین رونق گرفت قطعا سرمایه‏گذاران برای احداث هتل خواهند آمد، اظهار کرد: در اجرای طرح شهید انصاری دیگر شهرداری قزوین دخالتی ندارد و مدیریت استان برای این طرح تصمیم‏گیری خواهد کرد و مسوولان استان نیز خودشان در این موضوع به نتیجه می‏رسند.