481 میلیارد تومان خسارت به کشاورزی
دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: در شرایط بحران و سیلاب، امدادرسانی با استفاده از منابع استانی و بدون استفاده از منابع ملی انجام شد. احمد سیاحی به‌عنوان سخنگوی شورای مدیریت بحران در جلسه شورای اداری با تشریح اقدامات انجام شده در رابطه با وقوع سیلاب اظهار کرد: براساس گزارش هوا‌شناسی از 24 فروردین مبنی بر پیش‌بینی بارش و باد شدید با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت بلافاصله جلسه‌ای تشکیل شد و به دنبال آن اقدامات اساسی به این منظور صورت گرفت. وی افزود: با پیش‌بینی طغیان رودخانه‌ها احتمال خطر با تمرکز بر کرخه و دز بیشتر از کارون و مارون وجود داشت، بر این اساس سریع شورای مدیریت بحران شهرستان‌ها تشکیل شد و اطلاع‌رسانی صورت گرفت.

وی تصریح کرد: ۱۷۰میلی‌متر بارندگی در مدت کوتاهی در دز اتفاق افتاد و دبی ورودی ۳۰۰متر مکعب بر ثانیه در قبل از بارش به ۷۹۰۰ مترمکعب بر ثانیه رسید و با توجه به اینکه حجم سد ۲/ ۶ میلیارد مترمکعب است مجبور به هدایت آب از سد شدیم، خروجی سد در آن شرایط به میزان ۴۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه افزایش یافته بود. سیاحی با اعلام اینکه ۷۳ روستا از مجموع ۴۵۵۴ روستای استان که در خطر سیلاب قرار داشتند تخلیه شدند، افزود: تعداد ۳۰ روستا دچار آب‌گرفتگی شدند که این روستا‌ها در اندیمشک، دزفول، شوش، شوشتر و اهواز واقع شده‌اند. وی اعلام کرد: اکنون ۲ روستا در دزفول، ۲روستا در اهواز، سه روستا در شوش و سه روستا در شوشتر دچار آب‌گرفتگی هستند. سیاحی یادآور شد: سیلاب پدیده‌ای طبیعی است و سد‌ها در جلوگیری از آن نقش دارند. در استان ۴۲ میلیارد مترمکعب مخزن سد داریم و به علت اینکه تاسیسات در حریم رودخانه بوده دچار آسیب شده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ورودی و خروجی سد دز ۸۵۰ مترمکعب بر ثانیه و حجم مخزن سد ۲ میلیارد و ۶۸۷ متر مکعب است و آب ورودی به تالاب هورالعظیم به‌واسطه بارش‌ها از ۲۰ به ۱۰۰ مترمکعب بر ثانیه رسیده است و تالاب بام‌دژ نیز کاملا پر شده است. سیاحی اظهار کرد: راه‌های روستایی ترمیم شده و اقدامات در رابطه با تحویل چادر به روستاییان صورت گرفته است و ۱۴ اردوگاه به‌صورت موقت در روستاهای آسیب دیده احداث شده است. وی با بیان اینکه خوشبختانه تلفات جانی نداشته‌ایم اما متحمل خسارات شدیم، افزود: اولین ارقام خسارت در بخش کشاورزی ۴۸۱ میلیارد تومان برآورد شده است. سخنگوی شورای مدیریت بحران استان تصریح کرد: در شرایط پیش آمده با استفاده از امکانات استان به امداد و کمک‌رسانی پرداختیم و نیازی به استفاده از امکانات ملی در کمک‌رسانی نداشتیم.


خسارت ۴۸۱ میلیارد تومانی سیل به کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز گفت: ۴۸۱ میلیارد تومان خسارتی است که سیلاب به بخش کشاورزی این استان وارد کرد. کیخسرو چنگلوایی اظهار کرد: در مجموع ۲۵۳ هزار و ۵۶۰ هکتار اراضی زراعی و 7285 هکتار اراضی باغی خسارت دید. وی افزود: در مجموع از نظر تناژ ۳۲۵ هزار تن خسارت به محصولات زراعی و باغی وارد شد و 3055 رأس دام سبک، 4237 رأس دام سنگین، 1700 قطعه طیور و 5352 فروند کندوی زنبور عسل نیز تلف شدند. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: در سیلاب‌های اخیر نزدیک به ۴۸۱ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی و ۲۹ میلیارد تومان هم به تأسیسات کشاورزی خسارت وارد شد. چنگوایی با بیان اینکه امسال میزان پرداخت خسارت بیمه افزایش پیدا کرده است، افزود: به این منظور در هر هکتار تا 2 میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خسارت پیش‌بینی شده است.

وی اعلام کرد: ستاد بیمه محصولات کشاورزی در استان مستقر شده و جلساتی با آنها داشتیم و به کارگزاران بیمه اعلام کردیم که با مراجعه به روستاها و گفت‌وگوی نزدیک با کشاورزان روستایی مزارع را کنترل و میزان خسارت‌های وارده را هرچه سریع‌تر برآورد کنند. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: مهم آن است که به موقع از اراضی خسارت دیده بازدید شود و خسارت برآورد شده پرداخت شود. چنگلوایی با اشاره به اینکه صندوق بیمه محصولات کشاورزی تعهدی در قبال پرداخت خسارت به کشاورزانی که بیمه ندارند، قبول نمی‌کند، افزود: میزان خسارت وارده به کشاورزانی که زمین‌هایشان را بیمه نکرده بودند هم برآورد کردیم و از طریق سازمان مدیریت بحران کشور باید فکری برای کمک به آنها در قالب غرامت شود.