لزوم ایجاد زمینه مصرف تولیدات صنایع کوچک
دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: تامین سرمایه در گردش به همراه ایجاد زمینه برای مصرف تولیدات واحدهای صنایع کوچک می‏تواند منجر به افزایش جذب نیروی انسانی در سقف ظرفیت اشتغال‌زایی این واحدها شود. نورالله حسن‌زاده اظهار کرد: در استان حدود 2200 واحد صنعتی وجود دارد که بیش از 90 درصد آنها را واحدهای صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‏دهد. وی افزود: این واحدها با توجه به وضعیت و توان مالی و اقتصادی خود فعالیت می‏کنند و در دوره‏های زمانی مختلف میزان فعالیت و تولید آنها متناسب با وضعیت کلی اقتصادی کشور در حال تغییر است.

حسن‌زاده تصریح کرد: با توجه به بررسی‏های انجام‏شده در مقاطع مختلف حدود ۴۰ درصد واحدهای کوچک و متوسط استان به صورت نیمه فعال و راکد هستند؛ اکنون در حال انجام بررسی وضعیت فعالیت واحدها برای تعیین تعداد دقیق واحدهای نیمه فعال و راکد هستیم و براساس این بررسی میزان نیاز واحدها به سرمایه در گردش در این مقطع زمانی تعیین خواهد شد. وی در خصوص نحوه تامین اعتبار در استان به‌منظور رفع مشکلات این واحدها خاطرنشان کرد: تامین اعتبار لازم از طریق سیستم بانکی و بر اساس اعتبارات تخصیصی در قوانین بودجه خواهد بود. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز اعتباراتی در قالب تسهیلات و با عنوان کمک‏های فنی و اعتباری از طریق شرکت شهرک‏های صنعتی و صنایع کوچک به این منظور تخصیص می‏دهد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان اعلام کرد: میزان اشتغال‌زایی واحدهای صنایع کوچک متناسب با فعالیت اقتصادی آنها در نوسان است و در هر زمانی که وضعیت اقتصادی از رونق برخوردار باشد، با تمام ظرفیت، نیروی انسانی مورد نیاز را جذب می‏کند و بالعکس. به عبارتی در شرایطی که با مشکل فروش مواجه باشد نسبت به کاهش نیروی انسانی اقدام می‏کند. حسن‌زاده گفت: در جلسات ستاد تسهیل و حمایت از تولید نیز مشکلات صنایع با حضور اعضای این ستاد مورد بررسی قرار می‏گیرد که عمده این مشکلات به‌دلیل شرایط خاص کشور و تحریم‏ها، بدهی معوق بانکی بوده که از توان واحدهای تولیدی خارج است؛ از این رو استمهال بدهی‏ها اگر همراه با پرداخت سرمایه در گردش نباشد و نقدینگی لازم تامین نشود، مشکل واحدها نه‌تنها مرتفع نشده، بلکه بیشتر هم می‏شود.