دنیای اقتصاد، رشت: صادرات محصولات شیلاتی با محوریت منطقه آزاد انزلی به کشورهای حاشیه دریای خزر، از راهبردهای شیلات گیلان است. اسحاق شعبانی، مدیرکل شیلات گیلان با اعلام این خبر افزود: در فاز اول طرح پرورش ماهی در قفس استان سالانه 12 هزار تن ماه تولید می‌شود. وی افزود: اکنون در بندر کیاشهر نیز طرح پرورش ماهی در قفس با ظرفیت 500 تن در سال راه‌اندازی شده و آمادگی داریم با موافقت سازمان منطقه آزاد انزلی در محدوده این منطقه در جفرود نمونه دیگری از این طرح را اجرا کنیم.

رضا مسرور، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز با ارائه پیشنهاد تأسیس شهرک ماهیان زینتی در منطقه آزاد انزلی به عنوان مرکزی برای جذب گردشگر و صادرات اعلام کرد: گیلان در زمینه پرورش ماهیان زینتی حائز رتبه سوم در کشور است. این در حالی است که در تولید ماهیان قرمز این استان رتبه نخست ایران را در اختیار دارد و می‌توانیم برای صادرات گیاهان آبزی و ماهیان تزئینی با استفاده از ظرفیت جوامع محلی منطقه همکاری‌های مشترکی داشته باشیم. وی راهکارهای توسعه همکاری‌ها در خصوص استفاده از ظرفیت‌های این منطقه در زمینه طرح‌های سرمایه‌گذاری پرورش ماهی در قفس، تولید و تکثیر ماهیان خاویاری، فرآوری آبزیان برای صادرات محصولات شیلاتی به کشورهای حاشیه دریای خزر را مورد بررسی قرار داد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این دیدار با اعلام اینکه به‌منظور تمرکز و هم‌افزایی بیشتر، شورای «کشاورزی و شیلات منطقه آزاد انزلی» تشکیل می‌شود، اظهار کرد: حمایت خود را از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در حوزه‌های مختلف صنعت شیلات همچون تولید و خدمات پس از تولید مانند تجهیزات سردخانه‌ای، کارخانه‌های بسته‌بندی و فرآوری آبزیان اعلام می‌کنیم. مسرور با بیان اینکه مجتمع بندری کاسپین به عنوان یک بندر صادرات محور می‌تواند مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی و پایین‌دستی شیلات باشد، افزود: از اجرای طرح سرمایه‌گذاری در زمینه پرورش ماهی در قفس در محدوده دریایی منطقه آزاد انزلی حمایت می‌کنیم، زیرا این شیوه نوین تولید ضمن افزایش تولید و سرانه مصرف، زمینه اشتغا‌ل‌زایی را فراهم می‌کند. وی رویکرد سازمان متبوع خود را حمایت از صادرات به کشورهای حاشیه دریای خزر دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به جایگاه و ظرفیت استان در پرورش ماهی به‌خصوص ماهیان خاویاری، آمادگی خود را برای فعالیت سرمایه‌گذاران به‌منظور توسعه صادرات به این کشورها اعلام می‌کنیم.