ورود 180 دستگاه آمبولانس به بندرعباس
دنیای اقتصاد، بندرعباس: نخستین محموله از دو هزار آمبولانس مدرن خریداری شده با هدف تقویت ناوگان اورژانس 115 کشور با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وارد بندر شهید باهنر هرمزگان شد. این محموله شامل 180 دستگاه آمبولانس ویژه مناطق گرمسیر است که با حضور دکترحسن قاضی‌زاده هاشمی و دیگر مسوولان وزارت بهداشت در بندر شهید باهنر استان تحویل شد. این آمبولانس‌ها از نوع بنز بوده و توانایی حمل بیماران و مجروحان را در حوادث و سوانح مختلف دارد، همچنین محموله دیگری به همین تعداد به‌زودی وارد بندر شهید باهنر هرمزگان شود. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه این مراسم گفت: در مرحله اول تقویت ناوگان اورژانس در مجموع 800 دستگاه آمبولانس با اعتبار 2500 میلیارد ریال تا بهار سال آینده وارد کشور می‌شود. حسن قاضی‌زاده هاشمی اعلام کرد: با ورود کامل 2 هزار آمبولانس خریداری شده، تحولی بزرگ در زمینه تجهیزات خدماتی و درمانی در کشور ایجاد می‌شود. محمد شکاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در حاشیه این مراسم سهم هرمزگان از مجموع دو هزار دستگاه آمبولانس خریداری شده از سوی وزارت بهداشت را 65 دستگاه اعلام کرد. تحولی در درمان بیماری‌های قلبی

همچنین با حضور وزیر بهداشت، مرکز سی‌تی آنژیوگرافی در مرکز آموزشی درمانی شهید محمدی بندرعباس به بهره‌برداری رسید. رئیس مرکز آموزشی درمانی شهید محمدی در این مراسم گفت: افتتاح این مرکز تحولی در تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی در استان است. وی گفت: با راه‌اندازی بخش سی‌تی آنژیو که با پیگیری‌های رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به انجام رسید، یک روش درمانی جدید که چند سالی بیش نیست که از ورودش به عرصه پزشکی می‌گذرد، در هرمزگان و بندرعباس امکانپذیر شد.

سعید کاشانی افزود: این دستگاه در مورد بیمارانی که دچار نارسایی عروق قلبی هستند و نیاز به درمان دارند در تشخیص گستردگی بیماری بسیار کمک‌کننده است. وی یادآور شد: از مزایای استفاده از این روش اینکه نیاز به بستری و مداخلات جراحی نبوده و خطرات مربوط به جراحی از بین می‌رود. کاشانی افزود: بزرگ‌ترین حُسن این روش این است که در صورتی که در یک فرد با علائم قلبی غیرقطعی این بررسی انجام شود و جواب آن طبیعی باشد تا هفت سال آینده ریسک بیماری قلبی در این فرد تنها یک درصد است، همچنین در تعیین ریسک افرادی که در آینده برای آنها احتمال مشکلات قلبی و عروقی وجود دارد، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. بر اساس این گزارش، بازسازی فضا و خرید تجهیزات و راه‌اندازی این بخش در ۷ ماه انجام شد به نحوی که فضای رادیولوژی قدیم بازسازی و در اختیار بخش سی‌تی‌آنژیو قرار داده شد. کاشانی درباره هزینه‌های مربوط به بازسازی، خرید و راه‌اندازی این بخش که از سوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان پرداخت شد، گفت: برای بازسازی این بخش ۲ میلیارد ریال، خرید UPS ۶۰۰ میلیون ریال و خرید دستگاه سی‌تی‌آنژیو حدود ۶۰ میلیارد ریال هزینه شده است.


افتتاح دستگاه MRI جدید

در ادامه با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستگاه MRI جدید بیمارستان شهید محمدی با مشارکت بخش خصوصی و با تعرفه دولتی افتتاح شد. رئیس مرکز آموزشی درمانی شهید محمدی مشارکت بخش خصوصی با تعرفه‌های دولتی را در حوزه بهداشت و درمان گامی مهم در توسعه بهداشت و سلامت دانست و گفت: با پیگیری‌های رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و معاونت توسعه و پشتیبانی ضمن عقد قرارداد با بخش خصوصی MRI جدید بیمارستان شهید محمدی با تعرفه دولتی راه‌اندازی شد. بهزاد رحمانی، مدیر مسوول بخش ام‌آر‌ای جدید بیمارستان شهید محمدی نیز گفت: هزینه نصب و راه‌اندازی این دستگاه که در نوع خود بسیار پیشرفته بوده و سومین دستگاه پیشرفته از این نوع در کشور است، حدود 55میلیارد ریال بوده است. وی درباره قابلیت‌های این دستگاه گفت: دستگاه جدید علاوه‌بر قابلیت‌های معمول دستگاه‌های مشابه همچون تصویربرداری از مغز و استخوان، ستون فقرات و مفاصل دارای قابلیت‌های فوق تخصصی همچون بررسی عروق بدن، آنژیوگرافی و ونوگرافی بدون نیاز به کاتتریزاسیون و تزریق ماده حاجب است، همچنین دارای قابلیت پیش‌آگهی بسیاری از بیماری‌های حسی و حرکتی را دارا است. رحمانی اظهار امیدواری کرد: با مشارکت بخش خصوصی در حوزه درمان با تعرفه دولتی شاهد تحولات خوب و مناسبی در حوزه بهداشت و درمان باشیم. وی همچنین از همکاری بانک صادرات برای گشایش اعتبار اسنادی در به انجام رسیدن این موضوع قدردانی کرد.


راه‌اندازی امداد هوایی

در مراسم دیگری با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، امداد هوایی هرمزگان با یک فروند هلی‌کوپتر امداد به همراه تجهیزات اورژانس در فرودگاه بندرعباس به بهره‌برداری رسید. محمد شکاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: اکنون یک فروند هلی‌کوپتر امداد به صورت قراردادی برای انجام ماموریت‌های اورژانسی در سراسر استان به صورت ۲۴ ساعته در حوزه فوریت‌های پزشکی استان فعالیت می‌کند. شکاری افزود: این آمبولانس هوایی ماموریت دارد برای انتقال بیماران و مصدومان احتمالی در مواقع بحران با اعزام به مناطق دوردست و صعب‌العبور و ۱۴ جزیره استان زیر نظر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان امدادرسانی کند.