رونق تردد شناورها به بنادر
دنیای اقتصاد، بندرعباس: مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از تخلیه و بارگیری 70میلیون تن کالای نفتی و غیر نفتی طی سال جاری در بنادر این استان خبر داد. به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، ابراهیم ایدنی با تشریح گزارشی از عملکرد 10 ماه سال جاری مجموعه بنادر استان، با اعلام این خبر افزود: از مجموع عملیات انجام شده، 43 میلیون و 567هزار و 257 تن مربوط به کالاهای غیر نفتی و 27میلیون و 133 هزار و 369 تن نیز مربوط به مواد نفتی است.

صدور 21میلیون تن کالای غیرنفتی

وی از صادرات ۲۱ میلیون و ۲۲۱ هزار و ۴۴۹ تن کالای غیرنفتی به خارج از کشور طی این مدت خبر داد و گفت: حجم ترانزیت این‌گونه کالاها از ابتدای سال، ۳ میلیون و ۸۲۶هزار و ۱۹ تن بوده است. مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان حجم کابوتاژ (حمل و نقل ساحلی) کالاهای غیرنفتی را ۸ میلیون و ۲۴۸ هزار و ۴۸۶ تن اعلام کرد و گفت: در این مدت، ۸ میلیون و ۱۷۶ هزار و ۳۱۸ تن کالای غیرنفتی وارد کشور شد که این رقم نشانگر کاهش ۲۸ درصدی این بخش از عملیات بندری است. به گفته ایدنی، طی این مدت ۹۴۱ هزار و ۸۹۸ تن کالای غیرنفتی نیز از طریق بنادر تجاری این استان ترانشیپ شد.


رشد ۴۵درصدی ترانزیت نفتی

ایدنی از ترانزیت 688 هزار و 959 تن انواع مشتقات و فرآورده‌های نفتی از طریق پایانه‌های بنادر این استان با رشد 45 درصدی و همچنین صادرات 9 میلیون و 839 هزار و 292 تن از این نوع کالاها به خارج از کشور در این مدت خبر داد که 18 درصد افزایش دارد. وی حجم کابوتاژ (حمل‌ونقل ساحلی) این‌گونه کالاها طی سال جاری را 14 میلیون و 745 هزار و 391 تن اعلام کرد و گفت: همچنین یک میلیون و 852 هزار و 155 تن مواد نفتی از طریق بنادر این استان، وارد کشور شد. این مقام حوزه دریایی و بندری هرمزگان به عملکرد حوزه کانتینری بنادر این استان طی سال‌جاری نیز اشاره کرد و گفت: در این مدت، یک میلیون و 391 هزار و 907 TEU کانتینر در پایانه‌های کانتینری بنادر تجاری استان تخلیه و بارگیری شد که یک میلیون و 23 هزار و 569 TEU شامل کانتینرهای پر و 368 هزار و 338 TEU نیز به کانتینرهای خالی اختصاص داشته است.


افزایش تردد شناورها به بنادر

وی همچنین تعداد شناورهای ورودی به بنادر این استان از آغاز سال جاری را ۲۵ هزار و ۶۵۶ فروند اعلام کرد و افزود: از این میزان، ۴۱۰۳ فروند شناور بالای هزار تن با رشد ۱۰ درصدی و ۲۱ هزار و ۵۵۳فروند از کشتی‌های پهلو گرفته در بنادر تجاری هرمزگان، زیر هزار تن با رشد ۹درصدی وزن داشته‌اند. ایدنی اضافه کرد: تعداد شناورهای ورودی به بنادر طی این مدت، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹درصد افزایش داشته است.