دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان گفت: در ۱۰ ماه اول سال‌جاری تحقق درآمد ۲۷۰۰میلیارد تومان برای استان تکلیف شد که خوشبختانه موفق به وصول درآمد مازاد ۳۰۳میلیارد تومانی شدیم. مسعود صدری با اشاره به عدم موفقیت بسیاری از استان‌ها در تحقق درآمد تکلیف‌شده افزود: بر اساس قانون، ۵۰ درصد از مبلغ مازاد درآمد به استان بازگشت داده می‌شود. ۲۰درصد از این مبلغ ارجاع داده باید در طرح‌های جاری و ۸۰ درصد دیگر نیز باید در طرح‌های عمرانی هزینه شود.

وی خبر داد: خوزستان در دی‌ سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵/ ۲۹درصد افزایش درآمد داشته است. خوشبختانه استان رتبه اول کشور را در تحقق درآمد دارد و ۹۱درصد از درآمدهای کسب شده ناشی از وصول درآمد اداره امور مالیاتی استان است.صدری تاکید کرد: ۲۷ درصد از مالیات‌های کسب شده در خوزستان از شرکت‌ها، ۷۷/ ۲درصد مالیات مشاغل، ۹ درصد از حقوق بخش دولتی، ۶ درصد از حقوق بخش غیردولتی و ۵۴ درصد هم مالیات بر ارزش افزوده وصول شده است. در استان صنایع بالادستی فراوان داریم ولی پرداخت‌کننده اصلی مالیات بر ارزش افزوده مصرف‌کنندگان خارج از استان هستند.وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به الزامات قانونی، مبانی حسابداری دولتی را از حسابداری نقدی به تعهدی تغییر دادیم. در سیستم حسابداری نقدی اعتبار به دستگاه ابلاغ و آن دستگاه به صورت نقدی خرید کالا و خدمات را انجام می‌داد ولی تعهدات آن ثبت نمی‌شد، اما در حسابداری تعهدی به محض اینکه تعهدی برای دستگاهی ایجاد شود در دفاتر ثبت و ضبط خواهد شد.وی افزود: امسال همزمان با سراسر کشور از اول سال حساب و کتاب دستگاه‌های اجرایی را بر مبنای حسابداری تعهدی تحویل گرفتیم.مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خوزستان تصریح کرد: ۴۸ اقدام به‌عنوان مقدمه و آموزش انجام شد تا دستگاه‌های اجرایی مهیای اجرای سیستم حسابداری تعهدی شوند. در مرحله اول مدیران اداری ـ مالی را توجیه و در مرحله دوم ذی‌حسابان خود را آموزش دادیم.

صدری با بیان اینکه علوم پزشکی از نظر عملیات مالی خارج از سیستم حسابرسی ما بوده و خودشان این کار را انجام می‌دادند، افزود: از آنجا که علوم پزشکی خوزستان یکی از دانشگاه‌های موفق در زمینه حسابرسی بود به‌عنوان یک سرمایه آموزشی از آن بهره بردیم.وی به برگزاری کارگاه‌های آموزشی متعدد اشاره کرد و گفت: برترین نیروهای مالی دستگاه‌های اجرایی را انتخاب و آموزش دادیم تا در دستگاه‌های خود این سیستم حسابداری تعهدی را پیاده کنند. حتی آموزش مربی را هم انجام داده و از هر دستگاه چند نفر مربی را تربیت کردیم. استانداردهای حسابداری تعهدی یک و دو را به جوامع هدف مختلف آموزش داده و جلسه‌ای هم برای شهرداران برگزار کردیم. ذی‌حسابان شهرداری‌ها نیز آموزش‌های لازم را دریافت کردند. خوزستان یکی از استان‌هایی است که بیشترین حجم شهرداری‌های کشور را دارد. مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان با اشاره به اینکه منابع آموزشی حسابداری تعهدی را در اختیار داشته و پس از اجرا شدن کامل یک‌سال مالی آمادگی ارائه آن در دانشگاه‌ها را نیز داریم، افزود: این منابع تا قبل از این در هیچ مکان، کلاس یا کتابی ارائه نشده است. صدری درباره لزوم اجرای حسابداری تعهدی نیز گفت: دولت بر اساس ماده یک قانون رفع موانع تولید موظف است کل بدهی‌ها و مطالبات خود را اعلام کند. این سیستم وقتی مستقر شد همه تعهدات و بدهی‌های دولت مشخص شده و مسوولان نیز از اعلام این آمار به صورت حدس و گمان راحت می‌شوند. وی یادآور شد: با توجه به ابلاغ بخشنامه وزارت اقتصاد در خوزستان موظف شدیم تا بدهی‌ها و مطالبات دستگاه‌ها را مشخص کرده و به وزارت متبوع اعلام کنیم. از این رو طی ۱۰ ماه اول سال کل بدهی‌ها و تعهدات دولت ۵۱۸۹ میلیارد تومان است. مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان با اشاره به تغییر بودجه‌ریزی از برنامه‌ای به عملیاتی ادامه داد: مطالبات دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌ها و همچنین موسسه‌هایی که از بودجه عمومی و دولتی استفاده می‌کنند نیز ۱۱۳۵ میلیارد تومان است.