سرمایه‌گذاری 1500 میلیاردی در تبریز
دنیای اقتصاد، تبریز، رعنا نیک‌رفتار: جلسه علنی شورای شهر تبریز در عمارت تاریخی بلدیه تبریز برگزار شد. حبیب شیری‌آذر، سخنگوی شورای شهر تبریز در این جلسه از تصویب لایحه بزرگ سرمایه‌گذاری 1500 میلیارد تومانی در شمالغرب تبریز خبر داد. وی افزود: این طرح در محل توقفگاه اتوبوس‌های شرکت واحد به ارزش 1500 میلیارد تومان از سوی سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای انجام خواهد شد. وی افزود: از میزان کل حجم سرمایه‌گذاری موردنیاز 300 میلیارد تومان سهم شهرداری و 1200 میلیارد تومان سهم سرمایه‌گذار است. شیری‌آذر تاکید کرد: این طرح در توسعه زیرساخت‌های منطقه نقش مهمی خواهد داشت و باعث توسعه این منطقه محروم خواهد شد.

در جلسه شورای شهر تبریز، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شورا گزارشی از روند کار کمیسیون و وضعیت سرمایه‌گذاری در شهر ارائه کرد. شهرام دبیری، رئیس شورای‌شهر نیز در این جلسه اظهار امیدواری کرده بودجه سال ۹۵ زودتر از موعد مقرر بررسی و تقدیم فرمانداری شود. اسماعیل چمنی، عضو شورای شهر تبریز نیز در این جلسه حمل‌ونقل و ترافیک شهر را از اساسی‌ترین مشکلات در جذب سرمایه‌گذار دانست. وی به طرح چند منظوره که برای اولین‌بار در تبریز احداث خواهد شد و مراحل قانونی آن طی شده است، اشاره کرد و گفت: مساحت این مجموعه ۲۶ هکتار و سطح اشغال آن ۳۵ درصد است و زیربنای این مجموعه ۶۱۹ هزار مترمربع پیش‌بینی شده است. چمنی با بیان اینکه اجرای این طرح برای ۵۵۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند، افزود: در این طرح احداث هتل در اولویت خواهد بود و با اجرای آن منطقه شمالغرب تبریز شاهد تغییرات چشمگیری خواهد شد و این منطقه را به یکی از بهترین مناطق شهری تبدیل خواهد کرد.

چمنی در ادامه خواستار حل مشکلات در فرآیند سرمایه‌گذاری بدون بوروکراسی و پیچیدگی با نظر مدیران شد. وی گفت: در این مجموعه امکاناتی همچون مرکز تجاری، رستوران، نمایشگاه‌ها و فروشگاهای فرش، هتل ۴ و ۵ ستاره، سالن اجتماعات و کنفرانس، سالن‌های ورزشی، مجموعه مسکونی، شهربازی روباز، مسجد، درمانگاه‌های تخصصی و پارکینگ با ظرفیت ۱۰ هزار جای پارک در نظر گرفته شده است. باغبان، دیگر عضو شورای شهر تبریز نیز در ادامه به موقعیت طرح که اکنون در توقفگاه اتوبوسرانی است، اشاره کرد و گفت: آورده شهرداری از این طرح املاک و عوارض است، ضمن اینکه قیمت ارزش زمین در شهرداری از سوی کارشناسان رسمی دادگستری تعیین شده و طرف مشارکت نیز آن را قبول و تایید کرده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه معوض این املاک در اختیار شرکت واحد تبریز قرار خواهد گرفت، گفت: این موضوع زمانبر خواهد بود و در این مدت شهرداری باید تعهد کند یک درصد هم از کیفیت خدمات‌رسانی شرکت واحد کاهش نیابد. باغبان گفت: در دیداری که از مناطق جایگزین شد به یکسری مشکلات برخورد کردیم که در واقع مانع استفاده از این مناطق به‌عنوان توقفگاه برای اتوبوس می‌شد، از این‌رو از شهردار خواهشمندیم خود نیز از این مناطق بازدید کنند ومشکلات را ببینند، ضمن اینکه در تعیین مقدار قطعات جایگزین، افق توسعه شرکت واحد نیز مدنظر قرار بگیرد، همچنین درآمد کسب شده از این طرح در خود شرکت واحد استفاده و هزینه شود.

اکرم حضرتی، دیگر عضو شورای شهر نیز خواستار مطالعه و تهیه پیوست فرهنگی، اجتماعی این طرح که کمک زیادی در توسعه منطقه دارد و از بروز برخی مشکلات جلوگیری می‌کند، شد. جعفر مدبر، عضو دیگر شورای شهر تبریز نیز خواستار نظارت مستقیم شهرداری بر اجرای مراحل سرمایه‌گذاری این طرح به‌منظور تسهیل این روند، شد. محمدحسین جعفری، دیگر عضو شورا نیز در پیشنهادی گفت: ایستگاه اول مسیر تراموای در نظر گرفته شده در آن منطقه از فرودگاه شروع شود تا غیر از تاکسی و اتوبوس مسیر ریلی نیز به فرودگاه برسد و حمل‌ونقل در این منطقه تسهیل شود.