حمایت از توسعه روابط با لهستان
دنیای اقتصاد، تبریز، رعنا نیک‌رفتار: سفیر جمهوری لهستان در راس هیات 21 نفری متشکل از سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی به منطقه آزاد ارس سفر کردند. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در نشست با سفیر و هیات اقتصادی جمهوری لهستان گفت: زمینه فعالیت تجار و تولیدکنندگان لهستانی در ارس فراهم است. محسن خادم عرب‌باغی با اشاره به تخصص هیات لهستانی حاضر در ارس با بیان اینکه 32 شرکت تولیدی خارجی در ارس فعالیت می‌کنند، افزود: با توجه به مزیت‌های منطقه‌ای و قانونی و مشوق‌های سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ارس، زمینه‌ سرمایه‌گذاری‌های صددرصد خارجی و مشارکتی با رویکرد صادراتی در این منطقه وجود دارد. عرب‌باغی گفت: 330 شرکت فعال در ارس وجود دارد که از این بین 115 شرکت تولیدی محصولات خود را به بازارهای هدف صادر می‌کنند. وی افزایش ارتباطات بین‌المللی را لازمه توسعه دانست و گفت: زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در ارس آماده است و از سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی با رویکرد صادراتی استقبال می‌کنیم.

علاقه‌مند گسترش روابط هستیم

استاندار آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر توسعه روابط این استان با لهستان در بخش‏های مختلف اقتصادی و تجاری گفت: از طرف دولت آماده حمایت از همکاری بخش خصوصی در این زمینه هستیم. اسماعیل جبارزاده در دیدار با سفیر و هیات اقتصادی لهستان با اشاره به قدمت ۵۴۰ ساله روابط دو کشور گفت: امیدواریم این روابط قدیمی که فراز و فرودهایی داشته است، با استحکام و قدرت بیشتری ادامه پیدا کند. وی در ادامه با اشاره به بخشی از توانمندی‏های آذربایجان شرقی، خاطرنشان کرد: تبریز از تاریخی‏ترین شهرهای ایران است و آثاری از هفت هزار سال قبل در این شهر به جا مانده است. جبارزاده از وجود ۲۴۰ اثر تاریخی ثبت شده در استان خبر داد و گفت: بازار تبریز یکی از آثار تاریخی استان است که در فهرست میراث جهانی ثبت شده و با ۱۰ هکتار وسعت، بزرگ‌ترین سازه سرپوشیده آجری جهان به شمار می‏رود.

وی با بیان اینکه بازار تبریز در طول قرن‏های گذشته به‌عنوان قطب تجارت ایران مطرح بوده است، افزود: امروز هم این بازار قطب تجارت آذربایجان شرقی و شمال غرب کشور است. استاندار آذربایجان شرقی همچنین به روستای تاریخی کندوان و جنگل‏های ارسباران به‌عنوان دو اثر در حال ثبت این استان در فهرست میراث جهانی اشاره کرد و گفت: این دو اثر نیز ویژگی‏های منحصربه‌فردی دارند. وی در ادامه آذربایجان شرقی را یکی از استان‏های صنعتی ایران دانست و گفت: صنایع سنگین در این استان قدمت یکصد ساله دارد و صنایع خودروسازی، قطعه‏سازی، پتروشیمی، داروسازی و مواد غذایی نیز جزو صنایع بزرگ استان هستند. جبارزاده با اشاره به انتخاب تبریز به‌عنوان شهر جهانی فرش دستباف گفت: تبریز مرکز بافت فرش است و فرش تبریز در اغلب کشورها شناخته شده است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به حضور ۲۴۰ هزار دانشجو و بیش از سه هزار عضو هیات علمی در دانشگاه‏های استان گفت: بزرگ‌ترین سرمایه ما نیروی انسانی و مردمان سختکوش استان است که در همه جای کشور کارهای بزرگ بر عهده آنها است. وی با بیان اینکه علاقه‌مند به گسترش روابط با کشورهای اروپایی به‌ویژه لهستان هستیم، افزود: ارتباط بخش‏های خصوصی، رفت و آمد هیات‏ها، تولیدات مشترک و برپایی نمایشگاه عرضه محصولات از کارهایی است که باید انجام دهیم. جبارزاده اتاق بازرگانی تبریز، خانه صنعت و معدن و نمایشگاه بین‏المللی تبریز را از ظرفیت‌های آذربایجان شرقی اعلام کرد و خواستار برپایی نمایشگاه‌های مشترک با حضور تولیدکنندگان لهستانی و آذربایجان شرقی شد.

وی با بیان اینکه آماده همه‏گونه حمایت از بخش خصوصی برای توسعه روابط با لهستان هستیم، افزود: علاقه‌مندیم رفت و آمدها بیشتر شود و بتوانیم ظرفیت‌های خود را به یکدیگر معرفی کنیم. جبارزاده همچنین با تاکید بر اینکه مسوولان دولتی باید زمینه ارتباط مردم را فراهم کنند، خواستار تسهیل در صدور ویزا برای اتباع ایرانی از سوی کشورهای حوزه شینگن شد. سفیر لهستان در ایران نیز در این دیدار با اظهار خرسندی از حضور در تبریز، روابط کشورش را با ایران، دوستانه و صلح‏آمیز دانست و گفت: وجود آثار تاریخی و هنری ایران در لهستان، نشان‏دهنده قدمت بی‏نظیر روابط دو کشور است و وجود این آثار بر اساس روابط تجاری و دوستانه بوده است نه بر اساس جنگ.

ژولیو گویلو با بیان اینکه هیات اقتصادی همراه من همه از بخش خصوصی هستند، افزود: این هیات از استانی آمده‏اند که از نظر صنعتی، همسایگی با کشورهای خارجی، ویژگی‏های مردم و آب و هوا تشابهات زیادی با آذربایجان شرقی دارد. وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد اقتصاد لهستان وابسته به بخش خصوصی و ۷۰ درصد وابسته به صنایع متوسط و کوچک است، افزود: رشد اقتصادی لهستان در ۲۰ سال گذشته هفت درصد بوده است و اگرچه اقتصاد لهستان اقتصاد بزر گی نیست، اما با ادامه این روند جزو اقتصادهای قدرتمند اروپا خواهد بود. سفیر لهستان با تاکید بر گسترش روابط بین بخش خصوصی و مردم کشورش با آذربایجان شرقی و تبریز گفت: اگر مردم باهم ارتباط داشته باشند می‏توانند کوه‏ها را جابه‏جا کنند. براساس این گزارش هیات اقتصادی لهستانی متشکل از تولیدکنندگان تجهیزات معدنی، سیستم‌های مخابراتی، زیرساخت انواع خط انتقال لوله‌ای، مواد زینتی و مبلمان، مواد اولیه پلاستیک و تایر، گرانول‌های پلاستیکی، رنگ و جلادهنده، اورینگ و مهره ماسوله و کاسه نمد، مکمل‌های غذایی و رژیمی، تیغه‌های برش، سیستم‌های تعاملی الکترونیک، گوشت طیور و فعالان اتاق بازرگانی و مشاوره، حسابداری و حسابرسی بود.