تشدید انتقادها به پیام تسلیت احمدی‌نژاد

احمدی نژاد در بدو ورود به کاراکاس

حجت‌الاسلام قرائتی: دین حساب و کتاب دارد، کسی حق ندارد از این صحبت‌ها کند

دنیای اقتصاد- انتقادات به پیام تسلیت و سخنان متفاوت رییس‌جمهور درباره هوگو چاوز با موضع‌گیری چند تن از روحانیون و نمایندگان مجلس شدت گرفت. با این حال وی که روز پنج‌شنبه به منظور شرکت در تشییع جنازه چاوز از تهران به پایتخت ونزوئلا رفت، در بدو ورود به کاراکاس، تمجیدهای خاص خود از رییس‌جمهور درگذشته ونزوئلا را ادامه داد. با این وصف، به نظر می‌رسد که انتقادات از پیام تسلیت محمود احمدی‌نژاد و اطمینان دادن نسبت به اینکه رییس‌جمهور مرحوم ونزوئلا با صالحان رجعت خواهد کرد، تا زمان رجعت وی از کاراکاس به تهران ادامه خواهد داشت. رییس‌جمهور در بدو ورود به فرودگاه کاراکاس گفته است: «خدای متعال، حضرت مسیح و انسان کامل، یار ملت‌‌ها خواهند بود و اینها حقایقی است که چاوز عمیقا به آنها ایمان داشت.»

در یکی از واکنش‌ها حجت‌الاسلام قرائتی گفته است: «کسی در گوشه‌ای از دنیا می‌میرد و کسی هم از گوشه دیگر دنیا تسلیت می‌گوید و می‌نویسد «که من اطمینان دارم که او از عباد صالح است و او به همراه مسیح و مهدی موعود خواهد آمد» شما چکاره هستید که این حرف‌ها را بر زبان می‌آورید؟ کسی که دستش را از دست مراجع خارج کند دچار این غفلت‌ها خواهد شد.»

در عین حال محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون رییس‌جمهور در امر اجرای قانون اساسی به دفاع از سخنان رییس‌جمهور پرداخته و گفته است که «همه ویژگی‌های چاوز ماند عدالت خواهی و مردمی بودن او ویژگی مطلوب انقلاب است. حالا دفاع از چنین فردی با پیام تسلیت حمایتی که بخشی از آن پررنگ‌تر شده است چه اشکالی دارد؟» با این وجود آیت‌الله مصباح یزدی، حجت‌الاسلام دری نجف آبادی عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری و علاء‌الدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با موضع‌گیری‌هایشان سلسله واکنش‌ها به احمدی‌نژاد را ادامه دادند. پیش از این آیت‌الله سید احمد خاتمی عضو هیات رییسه مجلس خبرگان در این باره گفته بود: «می شد یک پیام دیپلماتیک داد و وارد حوزه‌های اعتقادی نشد.»

در همین حال به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در مراسم گرامیداشت مرحوم آیت‌الله خوشوقت در دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به «جریان انحرافی» گفت: «مراقب باشید حرف‌های غلط نگویند، نیایند بگویند از حکومت صالحان حرف می‌زنیم و رییس‌جمهور ونزوئلا را مطرح کنند. ما در یک کلام قائل به اسلام، احکام اسلامی و در عمل به نایب امام زمان(عج) که همان ولی‌فقیه است، هستیم.»

در این شرایط برنامه «صرفا جهت اطلاع» صدا و سیما نیز از کنار این مساله نگذشت؛ چنانکه مجری برنامه درباره پیام تسلیت رییس‌جمهور به دنبال درگذشت چاوز، گفت: «خدا رحمت کند چاوز را که انصافا توی سینه سپر کردن مقابل آمریکا همیشه پای کار بود. تعریف و تمجید از چاوز حقش بود، اما واقعا باید کار رو به رجعت چاوز وقت ظهور حضرت کشوند؟ نمی‌شه معتدل تعریف و تقدیر کرد؟ نمی‌شه عزای عمومی و شهید و اینجور تعابیر رو سرجای خودش خرج کرد؟»

قرائتی: به گفته این آقا، یکی از ۳۱۳ نفر مشخص شده

روز گذشته در یکی دیگر از واکنش‌ها حجت‌الاسلام محسن قرائتی به پیام تسلیت احمدی‌نژاد و رجعت چاوز با صالحان گفت: امام زمان که برای ظهور ۳۱۳ یار می‌خواهد، به گفته این آقا یکی از آن ۳۱۳ نفر مشخص شده که کیست، این نشان می‌دهد وقتی انسان از ریل کتاب‌الله و عترت خارج شود به کجا خواهد رفت.

به گزارش خبرگزاری رسا، رییس ستاد اقامه‌ نماز در بیستمین سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ادامه داد: دین حساب و کتاب دارد، کسی حق ندارد از این صحبت‌ها کند و به طور مثال بگوید ظهور نزدیک است و یا مراد از یمانی مقام معظم رهبری یا مراد از دجال فلانی است، این اشتباه است. وی ادامه داد: من به عنوان یک معلم قرآن باید بگویم که اینها منکر است و هر کس از این حرف‌ها بزند دستش را از دست مراجع برداشته است، آدم برای یک لقمه نان نباید ساکت باشد و چشمش را از روی خیلی چیزها بردارد. حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی تاکید کرد: خداوند حتی به حیوانات کوچک هم روزی می‌رساند و دلیل نمی‌شود چون ما از دولت بودجه دریافت می‌کنیم، بگوییم هر چه که دولت می‌گوید درست است.

عبارات احمدی‌نژاد، در شأن ما نیست

همچنین عضو هیات رییسه مجلس خبرگان در واکنش به پیام تسلیت رییس‌جمهور اظهار کرد: این گونه عباراتی که آقای احمدی‌نژاد در خصوص رییس‌جمهور ونزوئلا به کار بردند در شأن ما نیست. حجت‌الاسلام قربانعلی دری نجف آبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، افزود: ما اگر می‌خواهیم از چاوز حمایت کنیم باید از مواضع ضد آمریکایی، استقلال خواهی و خدمتگزاری وی حمایت کنیم. یاران امام زمان (عج) باید شیعه باشند.

علاوه بر اینها، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی نیز در خصوص پیام رییس‌جمهور برای درگذشت هوگو چاوز گفت: آنچه که از مبانی دینی و معارف اهل بیت(ع) می‌فهمیم بایستی همگی یاران امام زمان(عج) شیعه باشند بنابراین این انتقاد به سخنان آقای رییس‌جمهور وارد است.

حجت‌الاسلام حسین روحانی‌نژاد تصریح کرد:‌ رییس‌جمهور کارشناس دینی نیست و به مبانی دینی خیلی آگاهی و آشنایی ندارد.

حرکت دولت سیاسی بود

علا‌ءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اما در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با تاکید بر اینکه اعلام یک روز عزای عمومی برای فوت چاوز از سوی دولت یک حرکت سیاسی بوده است، گفت: به‌طور حتم مرتبط دانستن مرگ چاوز با مسائل شرعی برخلاف اصول اعتقادی مردم و علما است.

میرتاج‌الدینی: بحث‌های فرعی را برجسته نکنیم

با وجود این انتقادات اما معاون قانون اساسی رییس‌جمهور گفت: ما در دولت نباید بحث‌های فرعی را نسبت به موضوعات اصلی برجسته کنیم، اصل موضوع این است که چاوز یک شخصیت انقلابی و مبارز بود و با الهام گرفتن از آرمان‌های امام خمینی تربیت شده بود و خود چاوز بارها به این موضوع اذعان کرده بود.

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی در حاشیه همایش دفاع ملی و دفاع همه جانبه در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا هیات دولت بعد از درگذشت علمای بزرگی مانند آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی و آیت‌الله خوشوقت عزای عمومی اعلام نکرد، گفت: درباره شخصیت‌های علمی و علما و بزرگان اینگونه اقدامات از طرف دولت نبوده و از سوی رهبر معظم انقلاب انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه چاوز یک شخصیت سیاسی است و دولت می‌تواند در این مورد تصمیم بگیرد که یک روز را عزای عمومی اعلام کند، گفت: اما در مورد علما تصمیم‌گیرنده شخص رهبری است و ما نباید این دو موضوع را باهم مقایسه کنیم.

احمدی‌نژاد: چاوز هرگز نخواهد مرد

به‌رغم همه واکنش‌ها رییس‌جمهور در سخنانی مجددا به تعریف از چاوز پرداخت. وی اظهار کرد: چاوز هرگز نخواهد مرد و روح و اندیشه او در دل و جان ملت‌ها زنده است و در همیشه تاریخ نیز زنده خواهد ماند.

محمود احمدی‌نژاد پس از ورود به فرودگاه کاراکاس به منظور شرکت در مراسم تشییع هوگوچاوز اظهار کرد: از دست دادن این مرد بزرگ که دوست صمیمی همه ملت‌ها بود، برای من غم سنگینی است و مانند از دست دادن برادری مهربان، شجاع و حکیم است.