برخی‌ها ناراحت شدند شاید هم دلار خریده‌اند - ۲۴ اسفند ۹۱

عکس: AFP کنایه صالحی به منتقدین ارزیابی مثبت از مذاکرات

وزیر امور خارجه: کسانی که از اخبار مثبت هسته‌ای ناراحت می‌شوند، لابد دلار خریده‌اند

دنیای اقتصاد- مرجان توحیدی: علی اکبر صالحی همچنان امیدوار است و از این امیدواری دفاع هم می‌کند. امیدواری او به نتایج مذاکرات «آلماتی یک» است. وزیر امور خارجه در دفاع از خوش بینی اش از مذاکرات گفته است که «شاهد بودم بخاطر حرف مثبتی که زده شده بود بعضی‌ها ناراحت شده بودند، نمی‌دانم شاید دلار خریده باشند؛ ولی ما باید توجه داشته باشیم که همه برای مردم کار می‌کنیم.» او خبر خوشی هم داده و گفته است که ایران از سال ۹۲ وارد فاز جدیدی می‌شود که برای آن ۳۴ سال صبر کرده است. صالحی البته توضیح بیشتری در این باره نداده است. علی‌اکبر صالحی در روز‌های اخیر چند بار دیگر هم بر خوش بینی اش نسبت به نتایج مذاکرات تاکید کرده و گفته بود که این خوش‌بینی

«نه از باب مجامله سیاسی» بلکه «با توجه به برخی داده‌هایی است که در اختیار داریم.»

تاکید بر خوش بینی به مذاکرات آلماتی از سوی بالاترین مقام وزارت خارجه و دیگر ارکان این وزارتخانه در حالی صورت می‌گیرد که برخی از اعضای گروه ۱+۵ پس از نشست خود با ایران لحن خوش بینانه خود نسبت به مذاکرات را تغییر داده و همچنان ایران را به افزایش فشارها در صورت عدم همکاری برای رفع نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای‌اش تهدید کردند.

در کنار این تغییر لحن خارجی اما در داخل هم برخی از چهره‌های سیاسی همین رویکرد غرب را مورد توجه قرار داده و به شش قدرت جهانی هشدار دادند که غربی‌ها به دنبال سوءاستفاده از موضع ایران نباشند. صحبت‌هایی که در رسانه‌ها هم انعکاس یافت. به کارگیری برخی عبارات انتقادی درباره موضع ایران در مذاکرات آلماتی از سوی رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی در شرایطی مطرح شد که هم وزارت خارجه و هم دیپلمات‌های نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور و البته سعید جلیلی رییس تیم مذاکره کننده هسته‌ای پس از انجام مذاکرات همگی بر این موضع انگشت تاکید گذاشتند که در این دور از مذاکرات، این غرب بود که وارد بازی ایران شد و رویکرد خود را تغییر داد.

در همان روزها، وزرای خارجه ایالات متحده و بریتانیا یعنی جان کری و ویلیام هیگ نیز مذاکرات را مفید و سودمند ارزیابی کرده بودند و علی اکبر صالحی هم پس از آن اعلام کرد که نسبت به آینده مذاکرات خوش بین است و بر این خوش‌بینی هم ابرام کرد.او حتی از این نکته سخن گفت که از این پس شاهد کاهش تدریجی تحریم‌ها هم خواهیم بود، هر چند که پس از آن مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون خاطر نشان کرد که برای کاهش تحریم‌ها منتظر اقدام عملی ایران است. علاوه بر اینکه به رغم موضع‌گیری‌های مثبت ایران، جو بایدن معاون رییس‌جمهور آمریکا هم در نشست آیپک تاکید کرد که باراک اوباما همه گزینه‌ها را برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران روی میز دارد و گزینه نظامی را هم حذف نخواهد کرد.

چند روز پس از این اظهارات اولین نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شرایطی برگزار شد که اتحادیه اروپا و نماینده آمریکا در این نشست اظهارات تندی را علیه ایران و اهداف برنامه هسته‌ای مطرح کردند. با این حال اعضای ۱+۵ در بیانیه‌ای مذاکرات را مثبت ارزیابی کردند، اما در عین حال گفتند ایران باید در جهت رفع نگرانی‌ها گام بردارد. گام‌هایی که دیپلمات‌های ایرانی نزدیک به مذاکرات هم بر برداشتن آنها در دور جدید مذاکرات بین ایران و اعضای شش قدرت جهانی تاکید دارند، هرچند مصرانه بر این باورند که اگرچه نفس پیشنهادات ۱+۵ در جریان مذاکرات مثبت قلمداد می‌شود، اما امتیازاتی که آنها به ایران ارائه کرده‌اند در قبال درخواست‌هایی که دارند باید فراتر از لغو برخی تحریم‌ها مثل تجارت طلا یا پتروشیمی یا تعمیر قطعات هواپیما باشد. این دیپلمات‌ها در عین حال گفته‌اند که کارشناسان ایرانی می‌خواهند در جریان مذاکرات کارشناسان پیشنهادهای غرب و تهران را متوازن کنند.

حالا پس از آن دیپلمات‌هایی که به نامشان اشاره‌ای نشده است، وزیر خارجه هم می‌گوید که در عالم سیاست باید خاکستری حرکت کنید که امکان عقب‌نشینی برای خودتان وجود داشته باشد و اگر همه پل‌های پشت سرتان را خراب کنید امکان عقب‌نشینی نیست. او تاکید کرده که صحبت‌های رسانه‌ای نباید خیلی مبنای قضاوت قرار گیرد. دستگاه‌های دیپلماسی کشورها کار خود را انجام می‌دهند و نمی‌توانند تمام فعالیت‌های خود را به صورت علنی اعلام کنند. دستگاه دیپلماسی تقریبا شبیه دستگاه‌های امنیتی است؛ یعنی بخش عمده‌ای از کارشان قابل عرضه نیست. شاید روی صحبت‌های صالحی با منتقدینی باشد که از به کارگیری عبارت خوش بینانه نسبت به مذاکرات از سوی ایران راضی نبودند و برخی رفتارهای غرب پس از مذاکرات را گواه این نکته می‌دانستند.

پاسخ صالحی به منتقدین خوش‌بینی

آنگونه که ایسنا گزارش داده است، صالحی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که به ‌رغم صحبت‌های شما در مورد تحریم‌ها، صحبت‌هایی درباره تهدیدات علیه ایران شده است، اینچنین پاسخ داد: شما اگر روزنامه‌های دیروز را بخوانید، خبرهای مثبت نیز زیاد بود و خود اتحادیه اروپا نیز می‌گوید که باید در مورد تحریم تجدید نظر کرد.

صالحی در واکنش به این سوال که اگر بخواهید به مردم خبر خوش بدهید چه می‌گویید؟ گفت: گفتیم که سال آینده سال خوبی است و ما امیدواریم. خیلی‌ها نقد کردند که چرا گفتید امیدواریم. پس چه بگوییم؟ بگوییم که ناامید هستیم و وضع خیلی خراب است مردم نگران باشید؟

صالحی تاکید کرد: من وقتی می‌گویم امیدواریم براساس یک سری داده‌ها می‌گویم. البته ممکن است اتفاق غیرقابل پیش‌بینی بیفتد، اما ما در جهت درست در حال حرکت هستیم. مطمئن باشید سال آینده سال خوبی خواهد بود. البته همه باید دست به دست هم بدهیم، رسانه‌ها نیز باید کمک کنند.

وی یادآور شد: شاهد بودم بخاطر حرف مثبتی که زده شده بود بعضی‌ها ناراحت شده بودند، نمی‌دانم شاید دلار خریده باشند، ما باید توجه داشته باشیم که همه برای مردم کار می‌کنیم.

صالحی در ادامه صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور پرشور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه گفت: غیر قابل باور بود که با توجه به مشکلات، مردم این گونه در ۲۲ بهمن حضور پیدا کنند. این نشان می‌دهد که مردم بیدارند و میان اصل نظام و یک سری گرفتاری‌ها و مشکلات که بخشی از آن ناشی از تحریم‌ها و بخشی دیگر ناشی از ندانم‌کاری‌های افرادی مثل بنده است، تفکیک قائل هستند. وی گفت: مردم مطمئن باشند که ان‌شاء‌الله از سال ۹۲ به بعد ایران در فاز دیگری قرار می‌گیرد؛ یعنی ۳۴ سال زحمت کشیده شده تا به این فاز ورود داشته باشد.

عکس: خبرگزاری فارس