گروه بورس- همایون دارابی: تصمیم مجلس شورای اسلامی مبنی بر دریافت عوارض از صادرات پالایشگاه‌های خصوصی و همچنین اعلام عرضه اولیه هلدینگ تاپیکو دیروز بازار را به رکود و کاهش شاخص کشاند. در بازار دیروز معامله‌گران در حالی شاهد افت ۵۴۹واحدی معادل ۲۱/۱ درصد بودند که تصمیم مجلس شورای اسلامی برای عدم استثنا پالایشگاه‌های خصوصی از پرداخت ۲۶درصد سهم صندوق توسعه ملی به تشکیل صف فروش در نمادهای پالایشگاهی به ویژه پالایشگاه بندر عباس منجر شد. دیروز در شرایطی که کمیسیون تلفیق با گنجاندن بندی در لایحه بودجه پالایشگاه‌های خصوصی را از پرداخت عوارض ۲۶درصدی معاف کرده بود که در نهایت این بند به تصویب نرسید.

به گزارش خانه ملت، محمد‌رضا باهنر نایب رییس مجلس با بیان اینکه باید جلوی صادرات خارج از عرف پالایشگاه‌های خصوصی گرفته شود، گفت: به طور حتم پالایشگاه‌های غیر‌دولتی باید براساس قوانین موضوعی عمل کنند از این رو با حذف این بند جلوی رانت غیر‌عادلانه گرفته می‌شود.

محمدقسیم عثمانی نیز به عنوان مخالف پیشنهاد گفت: آنچه در سیاست کلی اصل ۴۴ آمده توجه به درآمد دولت است از طرفی دیگر به طور حتم اگر ۲۶ درصد از درآمد بخش خصوصی به صندوق توسعه ملی واریز شود دیگر اعتباری برای این پالایشگاه‌ها باقی نمی‌ماند.

از طرف دیگر ایرج ندیمی به عنوان موافق پیشنهاد با بیان اینکه در سیاست‌های کلی به خوبی از بخش خصوصی حمایت شده است، گفت: به طور حتم نمی‌توان بخش خصوصی را بدون کنترل گذاشت.

این در حالی است که محمدرضا پورابراهیمی در نشست علنی روز یکشنبه ۲۲ اردیبهشت مجلس در اخطار قانون اساسی به اصل ۴۶ استناد کرد و گفت: دولت براساس قانون نمی‌تواند از شرکتی که واگذار کرده است، عوارض بگیرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: از آنجا که بخشی از پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است، اخذ عوارض ۲ درصد از این مراکز خارج از حیطه اختیارات دولت است.

با این وجود نمایندگان در جزء ۲ بند ۳ این لایحه با ۱۶۱ رای موافق، ۳۴ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع موافقت کردند.

بر این اساس، با حذف این عبارت از جزء ۲ بند ۳ لایحه بودجه شرکت‌های غیر‌دولتی صادرکننده گاز مانند شرکت‌های دولتی موظفند ۲۶ درصد از صادرات گاز طبیعی را پس از کسر ارزش گاز طبیعی وارداتی به حساب صندوق توسعه ملی واریز کنند.

با این تصویب‌نامه اگر چه تغییری در وضعیت کنونی پالایشگاه‌ها رخ نمی‌دهد، اما برآوردهای خوش بینانه برای سود این پالایشگاه‌ها به ویژه پالایشگاه بندرعباس را از میان می‌برد.در این میان تنها راه باقی مانده در حال حاضر برای پالایشگاه‌ها انجام صادرات مستقیم و مستقل از پخش و پالایش است؛ زیرا در این صورت پالایشگاه‌ها می‌توانند از اختلاف ارز آزاد و مبادله‌ای که معادل ۳۶درصد است، سهم ۲۶درصدی را پرداخت‌ کنند. در حال حاضر پخش و پالایش راسا اقدام به صادرات فرآوردهای نفتی کرده و با تاثیر نرخ ارز به میزان ارز مبادله‌ای ۲۶درصد آن را نیز کسر می‌کند. در همین حال، تصمیم مجلس شرایط را برای شرکت‌های حاشیه‌ای پالایشگاه‌ها مساعد می‌کند. انتظار می‌رود شرکت‌های پالایشگاهی برای خروج از تنگنای کنونی اقدام به خرید شرکت‌های حاشیه‌ای از جمله شرکت‌های پتروشیمی و روغن سازی کنند، زیرا که این گروه بدون پرداخت عوارض کنونی قادر به فروش محصولات خود هستند.

دیروز همچنن اعلام ناگهانی عرضه شرکت هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) نیز بر جو منفی بازار افزود؛ این عرضه سنگین، نقدینگی قابل ملاحظه‌ای را به خود اختصاص خواهد داد که این امر نیز در افزایش عرضه‌ها در بازار دیروز موثر بود.

دیروز در تحولات مهم سیاسی اعلام شد مذاکرات دوجانبه سعید جلیلی و کاترین اشتون، چهارشنبه این هفته در محل کنسولگری ایران در استانبول برگزار می‌شود.

در گروه پتروشیمی، اعلام شد برنامه عرضه بلوک ۱۵درصدی هلدینگ خلیج فارس به ۱۷درصد افزایش یافته است. از این رو به نظر می‌رسد سازمان خصوصی‌سازی قصد دارد دو بلوک ۱۷درصدی و سپس یک بلوک ۱۵درصدی را به وکالت از بانک‌ها عرضه کند.

در گروه شیمیایی دیروز شنیده‌ها حکایت از اعلام سود ۲هزار و ۸۰۰ریالی برای پاکسان داشت؛ انتظار می‌رود این نماد پس از اعلام تعدیل خود بازگشایی شود.

در گروه معدنی دیروز شرکت تامین مواد اولیه فولاد صبانور با سرمایه‌ای معادل ۲۴ میلیارد تومان برای هر سهم در سال مالی منتهی به اسفند ۹۱ مبلغ ۵۳۷۳ ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که در مقایسه با سال مالی قبل افزایش ۱۱۵ درصدی داشته است.

«کنور» در پیش‌بینی ۹ ماهه خود برای هر سهم مبلغ ۴۹۲۷ ریال سود خالص در نظر گرفته بود که علت تعدیل مثبت ۹ درصدی را می‌توان در افزایش ۴‌درصدی قیمت محصولات، ۸ درصدی مبلغ فروش و تبدیل خالص سایر درآمد (هزینه)های عملیاتی از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان هزینه به ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان درآمد دید.

این شرکت که برای سال مالی ۹۲ مبلغ ۵۴۱۲ ریال به عنوان عایدی خالص هر سهم پیش‌بینی کرده در نظر دارد نیمی از این مبلغ را بین سهامدارانش تقسیم کند.

در گروه معدنی، در حالی جلسه عصر روز روز یکشنبه گذشته صادرکنندگان سنگ آهن با مسوولان دولتی در مورد تعرفه صادرات سنگ‌آهن بدون نتیجه به پایان رسید که در حال حاضر بیش از ۱۰ کشتی روی آب منتظر تعیین تکلیف این مساله است.

در گروه لاستیک‌سازی، شرکت کویر تایر با ۲۰میلیارد تومان سرمایه برای هر سهم در سال مالی منتهی به آذر ۹۲ مبلغ ۱۸۹۶ ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که در مقایسه با سال مالی قبل ۱۳۰ درصد افزایش داشته است.

عملکرد ۳ ماهه این شرکت با پوشش ۲۷ درصدی فروش و بهای تمام شده و ۲۳ درصدی سود ناخالص روبه‌رو بوده در نظر دارد به هر سهم مبلغ ۱۷۰۰ ریال سود خالص پرداخت نماید.

«پکویر» در پیش‌بینی قبلی برای هر سهم در سال ۹۲ مبلغ ۹۷۶ ریال سود خالص در نظر گرفته بود. علت تعدیل مثبت ۹۴ درصدی کویرتایر افزایش فروش ناشی از دریافت مجوز افزایش نرخ فروش محصولات (لاستیک رادیال سواری) از سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است.

همچنین افزایش بهای تمام شده کالای فروش رفته ناشی از افزایش نرخ واقعی خرید مواد اولیه افزایش هزینه‌های مالی ناشی از پیش بینی افزایش جریمه تاخیر در باز پرداخت تسهیلات ارزی به بانک صنعت و معدن از دلایل تغییر سودآوری کویرتایر است.

در گروه سرمایه‌گذاری، شرکت ۱۰۰ میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری آتیه دماوند برای هر سهم در سال مالی منتهی به آذر ۹۲ براساس عملکرد واقعی دوره ۳ ماهه مبلغ ۸۱۳ ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که در دوره مورد بررسی توانسته ۱۳ درصد از این رقم را محقق کند.

این شرکت در عملکرد ۳ ماهه از پوشش یک درصدی سود حاصل از سرمایه گذاری، ۸۷ درصدی سود حاصل از فروش سرمایه گذاری، ۲۰ درصدی جمع درآمدها و ۱۲ درصدی سود عملیاتی خبر داده است.

این شرکت که پیش از این به ازای هر سهم مبلغ ۵۷۷ ریال سود خالص پیش‌بینی کرده بود، ۹۵ درصد از سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌هایش را از محل فروش سهام شرکت صنایع شیمیایی ایران به دست آورده است. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن شاخص با ۵۴۹واحد کاهش مواجه شد و به ۴۴هزار و ۹۶۳واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز ۱۳۷میلیارد تومان بود که ۱۲/۲۹ درصد آن‌را معاملات ۳۹میلیون سهم خلیج فارس تشکیل داد. از ۲۴۵نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند نیز ۱۶۰نماد با کاهش قیمت و ۸۰نماد با رشد ارزش معامله شدند و سایر نمادها بدون تغییر قیمت بودند.