دنیای اقتصاد- در حالی که بازار جهانی طلا با افزایش قیمت روبه‌رو است؛ نرخ انواع سکه در بازار داخلی، همچنان در روندی معکوس حرکت می‌کند. در روزهای پایانی هفته گذشته، قیمت انواع سکه در بازار داخلی بیش از 2 درصد و نرخ طلا نزدیک به 4 درصد نسبت به اوایل هفته کاهش قیمت داشت. این در شرایطی است که بازار جهانی طلا در روزهای پایانی هفته گذشته به روند صعودی قیمت بازگشت. گفته می‌شود خرید ماه‌های گذشته با نرخ‌های بالا انجام شده و از این رو در مقابل افت قیمت‌ها مقاومت می‌شود.

افزایش طلا پس از انفجارهای آمریکا
تداوم ناهماهنگی قیمت سکه و اونس
گروه بازار پول_ مسعودرضا طاهری: هفته جنجالی قیمت‌ها در بازار ارز و سکه به سر رسید. بازار داخلی در حالی منتظر افت قیمت‌ها است که قیمت جهانی طلا دوباره رو به افزایش نهاده و از ۱۴۰۰ دلار فراتر رفته است. از ارزش برخی سکه‌ها کاسته شده، اما آنچنان که انتظار می‌رفت این اتفاق چندان متناسب نیست. در این هفته قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید حداکثر ۳۰ هزار تومان کاهش داشت و ۲/۲ درصد افت قیمت ثبت کرد. نیم سکه در این مدت به طور متوسط تقریبا ۱۵ هزار تومان افت ثبت کرده و ۱/۲ درصد کاهش یافته است.
نیم سکه در این هفته تا 680 هزار تومان نیز کاهش یافته بود که با این حساب باید افت 5/3 درصدی برای آن در نظر گرفت. در این بازار البته ربع سکه به طور متوسط در سطح 425 هزار تومان باقی مانده است. در بازار طلا قیمت هر گرم طلای 18 عیار با تقریبا 5000 تومان افت قیمت مواجه شده و حداکثر 4 درصد افت به ثبت رسانده است. در این شرایط قیمت طلا در بازارهای جهانی از سطح 1477 دلار ابتدا به 1348 دلار در روز دوشنبه رسید و نزدیک به 9 درصد افت ثبت کرد و در ادامه با افزایش تا 1385 دلار روز
پنج شنبه اندکی بالاتر از ۶ درصد تعدیل شد.
در بازار داخلی برخی از مسوولان در اتحادیه طلا و جواهر قیمت طلا در بازار را به طور متناسب کاهش یافته ارزیابی می‌کنند که البته قدری با ارقام موجود در بازار تفاوت دارد. در بازار داخلی ارز اما قیمت دلار آمریکا، همچنان در سطح 3500 تومان با اندکی نوسان ثابت مانده است. بازار داخلی در این هفته در معرض قضاوت‌های مختلفی از سوی کارشناسان و مقامات دولتی بود. در عین حال بر خلاف انتظار، بانک مرکزی هیچ گونه واکنشی در خصوص ثبات قیمت‌های بازار داخلی در زمان افت قیمت‌های جهانی از خود نشان نداده است. برخی از کارشناسان تفاوت قیمت طلای داخل و منطقه را دلیلی برای خروج ارز و افزایش تقاضای داخلی قیمت معرفی می‌کنند. در این میان افزایش قیمت حواله ارز در روز پنج شنبه نشان داد که همچنان نقش مهمی برای تعیین قیمت ارز داخلی از آن سوی آبها باید قائل شد. نرخ حواله درهم در این روز تا 968 تومان افزایش یافت. نرخ حواله دلار برای دبی نیز با این حساب تا 3555 تومان افزایش یافت. در این هفته فضای بازار داخلی کاملا آرام بود. میزان خرید و فروش‌ها البته به حداقل رسید و نبود انگیزه برای فروش یکی از دلایل عمده ثبات قیمت‌ها بود. گفته می‌شود که برخی در بازار منتظر کاهش قیمت سکه به زیر یک میلیون و 300 هزار تومان هستند تا برای خرید اقدام کنند. خریدهای ماه‌های گذشته با نرخ‌های بالا انجام شده و از این رو در مقابل افت قیمت‌ها مقاومت می‌شود. ارزش طلای موجود در سکه در این روزها با احتساب دلار 3500 تومانی و نرخ اونس طلای 1385 دلاری از یک میلیون و 140 هزار تومان فراتر نرفت، در حالی که در بازار داخلی قیمت از یک میلیون و 320 هزار تومان پایین تر نیامد. این فاصله تقریبا 180 هزار تومانی خود به دلیلی برای وقفه در خرید منجر شده است.
در نیم سکه این فاصله قیمت بین ۵۷۰ هزار تومان ارزش واقعی طلای آن تا ۶۹۰ هزار تومان عددی ۱۲۰ هزار تومانی است. ربع سکه نیز در حالی تنها ۲۸۵ هزار تومان طلا دارد که قیمت آن در بازار ۴۲۵ هزار تومان ثابت مانده و ۱۴۰ هزار تومان حباب قیمت دارد. در این بازار شگفتی دیگری نیز همچنان خودنمایی می‌کند که در بازارهای جهانی پدیده‌ای بی‌نظیر است. قیمت سکه گرمی در این روزها در مرز ۳۰۰ هزار تومان است. این در حالی است که ارزش واقعی طلای آن از ۱۴۳ هزار تومان بیشتر نیست. اگر قیمت این سکه در بازار ملاک تعیین قیمت سکه تمام بهار طرح جدید قرار گیرد، قیمت سکه تمام بهار ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌شود.
این شرایط در بازار طلا و سکه از منظر برخی به دلیل تزریق قطره چکانی سکه به بازار توسط بانک مرکزی است. تقریبا بیش از 6 ماه از تعطیلی بانک کارگشایی می‌گذرد و فروش سکه و شمش طلا نیز توسط بانک مرکزی متوقف شده است. ثبت نام سکه بانکی نیز متوقف شده و در شرایط فعلی برخی خوش‌بینی‌‌ها به بهبود شرایط عمومی اقتصاد کشور از نیمه دوم سال، بازار سفته بازی را کند‌تر کرده است.
طلا در بازارهای جهانی
برخی دلایل این است که تورم جهانی در حال افول است و قیمت طلا به عنوان سدی در برابر افزایش قیمت‌ها در حال کاهش است. برخی از سرمایه‌داران و سفته‌بازان طلا نیز در این راستا مواضع خود را تغییر داده و هر قیمتی را برای طلا رصد می‌کنند. بر اساس برخی از شاخص‌های موجود از جمله شاخص
jp morgan index که اقتصاد ۳۰ کشور که ۹۰ درصد اقتصاد جهان را به خود اختصاص می‌دهند بررسی می‌کند، نشان داده که در سال ۲۰۱۱ از میزان تورم در جهان ۴ درصد کاهش یافته است. برخی سناریوها در این زمینه انتظار دارد که تورم در جهان در پایان نیمه دوم سال ۲۰۱۳ به ۲ درصد برسد. افت نرخ رشد اقتصادی در جهان در این راستا تفسیر شده که البته پیام مثبتی به حساب نمی‌آید. دلایلی از این دست که در پی بهبود برخی شاخص‌های اقتصادی در آمریکا و تداوم بحران در اروپا و چشم‌انداز افت نرخ رشد اقتصادی در آسیا مطرح می‌شود، با افت تقریبا ۲۰۰ دلاری در روزهای اخیر فرصتی به دست داده تا برخی از خریداران در جهان اقدام به خرید کنند. افزایش تقاضای فیزیکی در بازارهای جهانی طلا و همچنین خرید جواهر آلات در کشوری چون هندوستان در کنار برخی نگرانی‌های جدید در آمریکا، قیمت طلا را دوباره از ۱۴۰۰ دلار بالاتر برده است.
در حالی که قیمت طلا روز پنج‌شنبه در سطح 1385 دلار بود از غروب این روز تا دیروز جمعه قیمت طلا تا 1426 دلار نیز افزایش یافت و دوباره تا 1404 دلار تعدیل شد و به نوسان خود در این سطح ادامه داد. کارشناسان انتظار دارند تا ساعت 2 بامداد شنبه در سطح 1400 دلار با اندکی نوسان بسته شود.
از غروب پنج‌شنبه تا دیروز در آمریکا در شهر واترتاون درگیری پلیس با مظنونان حوادث بوستون ادامه داشت که یکی از آنها به ضرب گلوله کشته شده و یکی دیگر دستگیر شد. در تگزاس نیز کارخانه‌ای منفجر شد و تعداد زیادی کشته و زخمی شدند. این حوادث به نوعی به افزایش نگرانی‌های آتی در بازارهای مالی در جهان دامن زده است.
رشد نرخ دلار و افت قیمت یورو و پوند در مرکز مبادلات ارزی
بانک مرکزی جمهوری اسلامی، نرخ انواع ارز را در مرکز مبادلات ارزی برای روز، پنج شنبه، اعلام کرد که بر این اساس نرخ مبادلاتی دلار نسبت به روز چهارشنبه رشد و قیمت یورو و پوند کاهش داشته است.در مرکز مبادلات ارزی نرخ هر دلار آمریکا با ۱ ریال رشد ۲۴ هزار و ۷۴۷ ریال و هر یورو نیز با ۳۲۰ ریال افت ۳۲ هزار و ۲۸۲ ریال اعلام شده است.
نرخ هر پوند انگلیس نیز روز پنج‌شنبه با 254 ریال کاهش 37 هزار و740 ریال بود. هر فرانک سوئیس نیز 26 هزار و 548 ریال، کرون سوئد سه هزار و 797 ریال، روپیه هند 456 ریال، درهم امارات متحده عربی شش هزار و 738 ریال و یکصد ین ژاپن 25 هزار و 200 ریال تعیین شد. نرخ هر لیر ترکیه در این مرکز 13 هزار و 766 ریال، روبل روسیه 776 ریال، یوآن چین 4 هزار و 4 ریال و یک هزار وون کره جنوبی 22 هزار ریال اعلام شد. نرخ ریال قطر در روز جاری 6 هزار و 797 ریال بود.