واکنش‌ها به عدم احراز صلاحیت چهره‌های سرشناس - ۲ خرداد ۹۲

مشایی: ردصلاحتیم را ظلم می‌دانم

احمدی‌نژاد: موضوع را از طریق رهبری پیگیری می‌کنم

جهانگیری:‌ هاشمی اعتراضی نخواهد کرد دنیای اقتصاد- ابراز نظر کسانی که صلاحتیشان برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری احراز نشده از همان دقایق اولیه انتشار رسمی اسامی نامزدهای تایید شده آغاز شد. در این زمینه، غالب داوطلبانی که به تشخیص شورای نگهبان شرایط حضور بر مسند ریاست‌جمهور را نداشته‌اند، صراحتا تمکین خود به قانون را اعلام کرده‌اند.

در عین حال، داوطلبانی هم هستند که خود یا حامیانشان از پیگیری قانونی عدم احراز صلاحیت خود سخن به میان آورده‌اند. در این باره، رییس‌جمهور با بیان اینکه رحیم مشایی «مظلوم» واقع شده است، گفت: «معتقدم در کشوری که ولایت فقیه دارد حق مظلوم آن هم در این سطح پایمال نخواهد شد.» محمود احمدی نژاد که مشایی را فردی «مومن، صالح و مفید برای کشور» توصیف کرد از علاقه‌مندان به خود و مشایی خواست تا «صبور و منتظر» باشند. او گفته موضوع را تا «لحظه آخر» از طریق مقام معظم رهبری «تعقیب» خواهد کرد. افزون بر این، مشایی هم نظیر گفته‌های رییس‌جمهور را بیان کرده و گفته است: «من رد صلاحیت خود را ظلم می‌دانم و حل آن را از طریق مقام معظم رهبری پیگیر خواهم بود.»

احمدی‌نژاد در حاشیه جلسه هیات دولت همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر شما با توجه به لیست نامزدهای تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان آیا حماسه سیاسی محقق خواهد شد یا خیر، تنها به یک لبخند بسنده کرد و پاسخی نداد.

واکنش به نتیجه بررسی داوطلبان نامزدی ریاست‌جمهوری در حالی صورت می‌گیرد که به گفته عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان دراین رابطه «مرحله ای برای رسیدگی به اعتراض و شکایت در نظر گرفته نشده است.» در عین حال، اسحاق جهانگیری، رییس ستاد انتخابات‌ هاشمی نیز با اشاره به اینکه «تاکید آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی بر قانون مداری و اخلاق مداری» بوده است، می‌گوید: «ایشان هیچ اعتراضی نخواهد کرد.»

هر چند به دلیل پیشینه‌ها و گمانه‌زنی‌ها، توجهات رسانه‌ای به دیدگاه‌های آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم مشایی درباره اعلام نظر شورای نگهبان متمرکز بود؛ اما دیگر داوطلبان ریاست‌جمهوری نیز به طور جداگانه در خصوص احراز نشدن صلاحیتشان اعلام موضع کردند.

نظر مشترک این داوطلبان بر پیروی از قانون و احترام به نظر شورای نگهبان بوده است. در این بین، مشایی نیز پیش از این گفته بود که «من روز ثبت نام، قبل و بعد از آن هم گفتم، اگر صلاحیت بنده احراز نشود، از مسیر قانون حق خود را پیگیری خواهیم کرد و این به معنای شلوغ کاری نیست؛ چراکه معتقد هستیم با شلوغ کردن مملکت، اتفاقی نخواهد افتاد.» او همچنین تاکید کرده بود: «ما برای خودمان یک صلاحیت کامل و کافی قائل هستیم، که اگر این گونه نبود، اصلا در انتخابات حضور پیدا نمی‌کردیم.»

احمدی‌نژاد: مشایی مظلوم واقع شد

رییس‌جمهور در تازه‌ترین اظهار نظر در این باره با بیان اینکه مساله رد صلاحیت کاندیدای حامیان دولت را از طریق مقام معظم رهبری پیگیری می‌کنم، گفت: از دوستان و عزیزانی که به بنده و آقای مهندس مشایی علاقه‌مند هستند می‌خواهم صبور باشند، حوصله کنند و ان‌شاءالله با وجود مقام معظم رهبری این مشکل حل می‌شود.

به گزارش «ایرنا» محمود احمدی‌نژاد درباره مساله انتخابات و عدم احراز صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی با تاکید بر اینکه با وجود رهبری مشکلی پیش نخواهد آمد، افزود: از طریق ایشان تا لحظه آخر کار را تعقیب می‌کنم. احمدی‌نژاد ادامه داد: مشایی مظلوم واقع شد، من وی را فردی صالح و مفید برای کشور می‌دانم و بر این اساس وی را معرفی کردم. رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: من با شناخت این کار (حمایت از مشایی) را انجام دادم؛ اما وی مظلوم واقع شد.

مشایی: ان‌شاءلله مشکل حل خواهد شد

در این رابطه اسفندیار رحیم مشایی با بیان اینکه من رد صلاحیت خود را ظلم می‌دانم و حل آن را از طریق مقام معظم رهبری پیگیر خواهم بود، افزود: ان‌شاءلله از این طریق این مشکل حل خواهد شد.

رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره اینکه چگونه با مقام معظم رهبری در این‌باره رایزنی خواهید کرد، اظهار کرد: در حال فکر کردن به این مساله هستم و به زودی در این باره تصمیم‌گیری خواهم کرد. وی در پاسخ به این سوال که آیا رییس‌جمهور هم در این باره رایزنی خواهد کرد یا نه افزود: من به صورت جداگانه و آقای احمدی‌نژاد نیز به صورت جداگانه در این باره با رهبری عزیز رایزنی خواهیم کرد.

جهانگیری: ‌هاشمی هیچ اعتراضی نخواهد کرد

در سوی مقابل، اسحاق جهانگیری گفت: آقای ‌هاشمی رفسنجانی و ستاد ایشان مجموعا بر اساس قانون‌مداری و اخلاق‌مداری وارد صحنه شده‌اند و ادامه راه نیز همین خواهد بود.

رییس ستاد انتخاباتی‌هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره اینکه آیا‌ هاشمی رفسنجانی نسبت به عدم احراز صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان درخواست تجدیدنظر یا اعتراضی خواهد کرد، تاکید کرد: آقای‌هاشمی و ستاد ایشان هیچ اعتراضی نخواهند کرد.

وی یادآور شد: آقای‌هاشمی جزو استوانه‌های نظام بوده‌اند و خواهند بود ان‌شاءالله. وی درباره اینکه آیا میان کاندیداهای منتسب به اصلاح‌طلب تایید صلاحیت شده ائتلافی صورت خواهد گرفت یا نه؟ گفت: ما فعلا درباره انتخابات اظهارنظری نخواهیم کرد. جهانگیری در این باره که آیا بیانیه‌ای از سوی دفتر آیت‌الله‌هاشمی صادر خواهد شد، اظهار کرد: در این باره تصیمیم‌گیری می‌شود و در صورت لزوم بیانیه صادر خواهند کرد.

همچنین یکی از مشاوران رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفت: آیت‌الله‌هاشمی همواره در خدمت نظام و همراه رهبری بوده و خواهد بود و در چارچوب مصلحت نظام حرکت می‌کند. محمدرضا صادق ادامه داد: قطعا آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی نظرشان را درخصوص نظر شورای نگهبان اعلام می‌کنند؛ اما سابقه وی نشان داده که در چارچوب قانون و مصالح ملی حرکت می‌کنند.

وی بر همین اساس گفت: جوی که از سوی برخی به وجود آمده که ادعا کردند آقای‌هاشمی فراتر از قانون حرکت می‌کند،‌ جوی تخریبی است که علیه وی به وجود آمده است. مشاور رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان با اشاره به سخن حضرت امام(ره)‌ که فرمودند ‌هاشمی زنده است تا نهضت زنده است به کسانی که خود را حامی وی می‌خوانند توصیه کرد در مسیر قانون و مسیری که آقای‌هاشمی حرکت می‌کند، حرکت کنند.

عسگری: حامیان‌ هاشمی از حکم حکومتی ناامید نیستند

معاون پارلمانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با بیان اینکه اگر درباره آقای‌هاشمی بحث سن و سال است باید درباره سلامت جسمی برخی افراد هم این موضوع مدنظر باشد، گفت:‌ هاشمی به تصمیم شورای نگهبان اعتراض نخواهد کرد و حامیان او هم از صدور حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب ناامید نیستند.

حجت‌الاسلام علی‌عسگری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر ادامه داد: برداشت بنده این است که این بزرگ‌ترین رد صلاحیت پس از پیروزی انقلاب است؛ چون رییس مجلس و رییس‌جمهور اسبق، رییس خبرگان رهبری سابق و رییس فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام رد صلاحیت شده است. آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی آبروی خودش را در کف دست گرفت و ایثارگرانه ثبت نام کرد تا حماسه سیاسی مورد نظر رهبر معظم انقلاب شکل گیرد.

وی افزود: آنچه مسلم است این است که آقای‌هاشمی همواره در کنار امام و رهبر معظم انقلاب بوده است و همچنان در کنار رهبری نظام خواهد بود. وی ادامه داد: اقدام شورای نگهبان در اعلام احراز صلاحیت نشدن آیت‌الله‌هاشمی در جامعه ایجاد شوک کرد و بسیاری از دلسوزان و نخبگان نظام درباره این اقدام سوالات بسیاری را مطرح می‌کنند. عسگری با تاکید بر اینکه در جایگاه روحانیت بحث سن و سال مطرح نبوده و نیست، گفت: مراجعی داشتیم نظیر آیت‌الله اراکی که در ۱۰۰ سالگی پذیرای مرجعیت شده‌اند. حضرت امام هم با سن و سال بالا با سرزندگی و نشاط کشور را رهبری می‌کردند و امروز هم رهبر معظم انقلاب که تفاوت سنی ایشان با آقای‌هاشمی چند سال است به خوبی رهبری نظام را برعهده دارند. ضمن اینکه شخص آقای جنتی هم در سن و سالی بالاتر از آقای‌هاشمی پذیرای مسوولیتی سنگین است.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه بسیاری از اطرافیان آقای‌هاشمی منتظر حکم رهبر معظم انقلاب هستند و از این موضوع ناامید نیستند، گفت: در غیر این صورت انتخابات را از نام‌هاشمی به گزینه مورد نظر ایشان معطوف خواهیم کرد و نخواهیم گذاشت موج حاصل آمده از حضور آقای‌هاشمی به تحلیل برود.

تشکر زاکانی از شورای نگهبان

همچنین علیرضا زاکانی در واکنش به عدم احراز صلاحیتش گفت: حمایت از گفتمان برادران بزرگوارم آقایان دکتر حدادعادل و دکتر جلیلی را وظیفه خود می‌دانم. وی در پی اعلام نتایج احراز صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان، بیانیه ای خطاب به مردم ایران صادر کرد و نوشت: «برخی دوستان عزیز مطلع از نتیجه احراز صلاحیت‌ها خیرخواهانه توصیه می‌کردند که به اصطلاح تدبیر کنم و زودتر به نفع دیگران انصراف دهم؛ اما همان طور که در مصاحبه اخیر اعلام کردم این کار را مغایر اصول خود و نافی صداقتم نسبت به رهبری، مردم و انقلاب می‌دانستم و قبول نکردم و معتقدم که ان العزه لله جمیعا.» زاکانی ضمن تشکر از شورای نگهبان از حمایت‌هایی که از وی شده بود نیز قدردانی کرد.

حزب مردم سالاری: تصمیم می‌گیریم

در این بین، رییس ستاد انتخابات حزب مردم سالاری گفت: کواکبیان بر اساس یک تکلیف حزبی وارد انتخابات شد و همگی به نظر شورای نگهبان و قانون احترام می‌گذاریم. میرزابابا مطهری نژاد در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با تاکید بر اینکه اعتراض از طریق مراجع قانونی حق طبیعی ما محسوب می‌‌شود، ادامه داد: در جلسه آتی حزب در مورد اعتراض نسبت به رد صلاحیت کواکبیان تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

پزشکیان: تمکین می‌کنم

مسعود پزشکیان دیگر داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به اعلام نتایج بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست‌جمهوری، ‌گفت: بنده از نظر شورای نگهبان تمکین می‌کنم و مشکلی با نظر این شورا ندارم. وی در پاسخ به این سوال که آیا‌هاشمی رفسنجانی نیز به نظر شورای نگهبان تمکین می‌کند، اظهار کرد: طبیعی است که‌هاشمی رفسنجانی از نظر شورای نگهبان تمکین می‌کند، چرا که با آنها دعوا ندارد.

سعیدی‌کیا: سجده شکر به جا می‌آورم

همچنین محمد سعیدی‌کیا داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم با صدور بیانیه‌ای ضمن احترام به نظر شورای نگهبان از همه مردم برای خلق حماسه‌ای بی‌نظیر در انتخابات ریاست‌جمهوری دعوت کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: این بنده با این عقیده که بعد از سی‌سال خدمت در سطوح عالی مدیریتی نظام جمهوری اسلامی، شایسته است در سنگر مهم‌تری به وظیفه سربازی خود در سایه ولایت فقیه عمل نمایم، با اعتقاد کامل و بررسی همه جانبه و باور به نیاز کشور به روحیه جهادی وارد میدان انتخابات ریاست‌جمهوری شدم و تا امروز استوار ماندم و امروز با احترام به تشخیص شورای محترم نگهبان این تکلیف را از دوش خود برداشته می‌بینم. لذا با حمد و سپاس خداوند متعال سر بر تربت پاک سیدالشهدا گذاشته و سجده شکر به جا می‌آورم.

سبحانی: سرتسلیم فرود می‌آورم

در این بین، حسن سبحانی درباره عدم احراز صلاحیتش توسط شورای نگهبان گفت: تدبیر کرده بودم تا مراحل انتخابات ریاست‌جمهوری را تا آخرین گام طی کنم؛ اما خداوند برایم امر دیگری را مقدر نمود و بر این تقدیر الهی سر تسلیم فرود می‌آورم.

واعظ‌زاده: از راه قانونی پیگیری می‌کنم

علاوه بر اینها، صادق واعظ‌زاده که صلاحیت وی برای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم مورد تایید قرار نگرفت، تمکین خود را به قانون اعلام کرد. وی گفت: با احترام به شورای نگهبان نسبت به عدم تایید صلاحیت خود از راه قانونی اعتراض خود را پیگیری خواهم کرد.