معاملات کم‌حجم حقوقی‌ها - ۲ خرداد ۹۲

گروه بورس - اعظم شریفی: روند کند معاملات این هفته در سایه مسائل سیاسی و انتخابات ادامه یافت.

به گزارش خبرنگار ما، در حالی که اثرات مصوبات بودجه‌ای مجلس با اصلاح قیمت‌ها در گروه‌های مرتبط تا حدی متعادل شده بود، معامله‌گران در انتظار معرفی کاندیداهای ریاست‌جمهوری عملکردی محتاطانه را در این هفته به نمایش گذاشتند. به طوری که تنها صف‌های خرید در گروه سیمانی مورد توجه بود و گروه پالایشگاهی نیز توانست با توقف نماد پالایشگاه نفت بندرعباس پس از یک دوره اصلاح قیمت‌ها تعادل نسبی را شاهد باشد.

با این حال حجم کم معاملات در این هفته در شرایطی رقم خورد که حمایت حقوقی‌ها از نمادهای زیرمجموعه تغییر مالکیت ۱۲۰ میلیارد ریالی از سهامداران حقیقی به حقوقی را در پی داشت.

بر این اساس نمادهای پتروشیمی خارک، آذرآب و گروه سیمانی مورد توجه حقیقی‌ها بودند و معامله‌گران حقوقی نیز از نمادهای فولاد، «ومعادن»، «شبندر»، «شپنا» و ملی مس حمایت کردند.

تحرکات حقوقی‌ها در نمادهای زیرمجموعه

معاملات روز شنبه با حضور کم‌فروغ حقوقی‌ها دنبال شد که در نمادهای زیرمجموعه خریدهای کم حجمی داشتند.

در این روز سرمایه‌گذاری بوعلی در نمادهای گل‌گهر، «وساخت»، «وصندوق» و پالایش نفت اصفهان خریدهای کم‌حجمی داشت و در مقابل ۵۰ هزار سهم سیمان تهران را عرضه کرد.از سوی دیگر صندوق عشایر در کنار خرید ۵۰۰ هزار سهم «پارسان» برای خرید ۱۳۰ هزار سهم بانک انصار اقدام کرد. همچنین هامون سپاهان و صنایع معدنی امید به ترتیب ۵۵۰ هزار سهم پالایش نفت تبریز و ۲۲۰ هزار سهم سرمایه‌گذاری سپه را خریداری کردند. روز شنبه بیمه ایران در صف خرید سیمانی‌ها در نقش فروشنده ۴۰۰ هزار سهمی سیمان شمال ظاهر شد. همچنین بیمه کارآفرین، صباتامین و بیمه سامان خریدهای کم‌حجمی را در نمادهای بانک کارآفرین، ملی مس و شیشه همدان صورت دادند. سرمایه‌گذاری بهمن روز شنبه خریدار ۵۰۰ هزار سهم توسعه صنایع بهشهر بود و توسعه معادن روی نیز با خرید ۸۵۰ هزار سهم کالسیمین در این نماد فعال بود. بنابراین اطلاعات سرمایه‌گذاری توسعه ملی در صف خرید ۳۰۰ هزار سهم پتروشیمی خارک را عرضه کرد.

از سوی دیگر، روز شنبه گروه مالی ملت در کنار خرید یک میلیون سهم بانک ملت اقدام به خرید ۵۰۰ هزار سهم «ومعادن» کرد.

بازار آماده بازگشت

تحرکات حقوقی‌ها در بازار روز یکشنبه معاملات پرحجمی را رقم زد که نشانه‌هایی برای بازگشت بازار بود. خرید ۱/۲ میلیون سهم گل‌گهر از سوی فولاد مبارکه در کنار خریدهای صبا تامین در نمادهای ملی مس، صندوق بازنشستگی و بانک کارآفرین مورد توجه بود. همچنین گروه مالی ملت در این روز ۱۹۰ هزار سهم «ومعادن» را به پرتفولیوی خود افزود. مانند روزهای گذشته بیمه کارآفرین و بیمه سامان در نمادهای بانک کارآفرین و شیشه همدان خریدهای کم‌حجمی داشتند. هامون سپاهان روز یکشنبه همچنان در نماد پالایش نفت تبریز خریدار بود و صندوق عشایر نیز «پارسان» و بانک انصار خرید. روز یکشنبه اعتضاد غدیر در کنار فروش ۶۰ هزار سهم سیمان کردستان اقدام به عرضه ۱/۲ میلیون سهمی لیزینگ خودرو غدیر کرد. در همین حال بیمه ایران در نماد سیمان شمال ۴۰۰ هزار سهم فروخت و دانایان پارس ۱/۱ میلیون سهم سرمایه‌گذاری ساختمان و صنعت و معدن هم ۴۰ هزار سهم ملی سرب و روی را خریداری کردند. در ادامه معاملات روز یکشنبه سرمایه‌گذاری مهر و نوآوران مدیریت سبا به ترتیب در نمادهای سرمایه‌گذاری سپه و «وصندوق» به ترتیب ۴۰ هزار و ۴۶۰ هزار سهم خریداری کردند.

حضور کم‌فروغ حقوقی‌ها

روز شنبه حضور حقوقی‌ها به میزان قابل‌توجهی کم‌رنگ‌تر شد؛ به طوری که با وجود ثبت یک روز مثبت در معاملات، بازیگران حقوقی تنها در چند نماد زیرمجموعه سهم خریدند و در دو نماد نیز فروشنده بودند.

روز دوشنبه صندوق نفت در کنار خرید ۳۰۰ هزار سهم سرمایه‌گذاری صنعت نفت در نقش فروشنده ۶۰۰ هزار سهمی سیمان تهران ظاهر شد؛ همچنین سرمایه‌گذاری توسعه ملی نیز ۱۰۵ هزار سهم فروخت.

در روز دوشنبه گروه مالی ملت و بیمه کارآفرین در نمادهای بانک ملت و بانک کارآفرین خریدهای پرحجمی را صورت دادند. در همین حال صندوق عشایر و سرمایه‌گذاری صنعت و معدن به ترتیب در نمادهای بانک انصار و ملی سرب و روی خریدار بودند. در ادامه معاملات روز دوشنبه، اعتضاد غدیر با خرید ۵۲۰ هزار سهم کویرتایر و دانایان پارس با خرید یک میلیون سهم سرمایه‌گذاری ساختمان پرکار بودند. همچنین اندوخته شاهد نیز ۱۸۰ هزار سهم سرمایه‌گذاری شاهد را خریداری کرد.

خرید و فروش‌های محتاطانه

در نوسان‌های منفی روز سه‌شنبه صندوق عشایر در نماد بانک انصار بیش از ۶/۳ میلیون سهم خریداری کرد. دانایان پارس در ادامه خریدهای خود در نماد سرمایه‌گذاری ساختمان یک میلیون سهم خرید. بر این اساس، گروه مالی ملت دیگر حقوقی فعال روز شنبه بود که حدود دو میلیون سهم بانک ملت را از بازار جمع کرد و در نماد سرمایه‌گذاران معادن و فلزات هم خریدار ۱۰۰ هزار سهمی بود. از سوی دیگر، بیمه کارآفرین با خرید ۱۴ هزار سهم در نماد بانک کارآفرین فعال بود و کارکنان مپنا با خرید ۸/۱ میلیون سهم و توکافولاد نیز با خرید ۸۰ هزار سهم به ترتیب در نمادهای مپنا و توکاریل حمایتگر بودند.

در عرضه‌های گروه سیمانی روز سه‌شنبه، سرمایه‌گذاری بانک مسکن در نماد سیمان سپاهان تعداد ۶/۳ میلیون سهم فروخت و سرمایه‌گذاری بوعلی نیز با عرضه ۲۰۰ هزار سهمی سیمان تهران، دیگر فروشنده سهام سیمانی بود. بنابراین اطلاعات نوآوران مدیریت سبا با خرید ۴۰۰ هزار سهم «وصندوق» از این نماد حمایت کرد، اما بیمه آسیا در کنار خرید ۱۰۰ هزار سهم ایران دارو، فروشنده ۱۰۰ هزار سهم پارس‌دارو بود. همچنین صباتامین در نمادهای دارویی لقمان و ایران تایر به ترتیب ۳۰۰ و ۵۰۰ هزار سهم فروخت. دارویی سبحان دیگر فروشنده سهام دارویی بود که در نماد البرز دارو ۷۰۰ هزار سهم عرضه

کرد. با این همه، رویکرد معامله‌گران در پایان هفته با تعادل نسبی همراه بود که به آرامش در نمادهای عمده منجر شد. به نظر می‌رسد با برطرف شدن التهاب از فضای سیاسی معامله‌گران همزمان با رونق فصل مجامع حضور پررنگ‌تری در جریان دادوستدهای سهام داشته باشند.