گروه بورس- بورس تهران روز چهارشنبه در شرایطی معاملات خود را آغاز کرد که نمادهای معاملاتی شرکت‌های کابل‌های مخابراتی شهید قندی، موتورسازان تراکتورسازی ایران، رادیاتور ایران، دارویی امین، داروسازی ابوریحان، داروسازی فارابی، دارویی رازک، سینادارو، گروه صنعتی سپاهان و خوراک دام پارس پس از اعلام پیش‌بینی درآمد سال مالی ۸۷ و لعاب ایران پس از افزایش سرمایه مورد بازگشایی قرار گرفتند. همزمان با اعلام گزارش‌های EPS،ا ۹ماهه و ۱۲ماهه سال آتی بازار، شایعات و خبرهای غیررسمی در رابطه با پیش‌بینی‌های جدید شرکت‌ها افزایش یافته است، تا جایی که در روز چهارشنبه ۵ شرکت بورسی که در ادامه اخبار غیررسمی در رابطه با آنها را می‌خوانید، مورد توجه شایعه‌سازان بازار قرار گرفته‌ بودند.

بهره‌برداری «فخاس» از معدن سنگ‌آهن «خواف»

گفته‌های بازار: در بازار همزمان با برگزاری مجمع فولاد خراسان به منظور انتخاب اعضای هیات‌مدیره، شایع شده که این شرکت طرح تولید کنسانتره و گندله سنگ‌آهن خواف را در دستور کار داشته و در صدد اخذ مجوز برای بهره‌برداری از معدن سنگ‌آهن خواف است.

با این وصف «فخاس» در کنار تولید محصولات فولادی، مواد اولیه خود یعنی سنگ‌آهن را نیز تامین می‌کند. این در حالی است که در حال حاضر فولاد خراسان ضایعات فلزی را ذوب و به میلگرد تبدیل می‌کند.

شنیده‌های ما: براساس خبرهای رسیده از فولاد خراسان، طرح سنگ‌آهن خواف از سوی این شرکت در دست مطالعه قرار دارد.

براساس این طرح فولاد خراسان با در اختیار گرفتن معدن سنگ‌آهن خواف به تولید کنسانتره و گندله می‌پردازد.

پیش‌بینی می‌شود ۲میلیون تن کنسانتره در سال از این معدن تولید شود؛ ولی از آنجا که این طرح در حال مطالعه است، جزئیاتی نمی‌توان در رابطه با آن ارائه کرد.

مجمع فولاد خراسان در روز پنج‌شنبه اشخاص حقوقی شامل ایمیدرو، شرکت ملی فولاد، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی را به عنوان اعضای هیات مدیره شرکت برگزید.

EPS «غدیر» بالاتر از رقم کنونی

گفته‌های بازار: منابع خبری گزارش می‌دهند سرمایه‌گذاری غدیر پیش‌بینی سود سال آتی خود را ۵۰درصد بالاتر از EPS سال‌جاری اعلام خواهد کرد.

همچنین در ظاهر «وغدیر» برنامه فروش برخی از شرکت‌های زیرمجموعه خود را در دستور کار دارد.

شنیده‌های ما: براساس خبرهای رسیده «وغدیر» به طور قطع پیش‌بینی سود خود برای سال مالی آتی را بالاتر از رقم کنونی اعلام خواهد کرد.

EPS احتمالی گل‌گهر

گفته‌های بازار: همزمان با توقف نماد سنگ‌آهن گل گهر برای اعلام EPS سال آینده گفته می‌شود، میزان پیش‌بینی اعلامی این شرکت رقمی بالغ بر ۲۸۰ تومان است.

شنیده‌های ما: اما در ظاهر این شرکت پیش‌بینی سودی کمتر از رقم ۲۸۰ تومان قرار است، اعلام کند.

«سفارود» تعدیلی ندارد

گفته‌های بازار: فارسیت دورود نیز به دنبال پوشش بیش از ۹۰درصدی EPS در گزارش ۹ ماهه با شایعه احتمالی تعدیل مثبت روبه‌رو است.

شنیده‌های ما: اما خبرهای رسیده چنین تعدیلی را تایید نمی‌کنند و در ظاهر این شرکت توانایی پوشش EPS اعلامی خود را ندارد.

گمانه‌زنی‌ها از EPS آتی «ومعادن»

گفته‌های بازار: گفته می‌شود سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات برای سال آینده EPS بیش از ۷۰ تومانی اعلام خواهد کرد.

شنیده‌های ما: بنابر اطلاعات رسیده وضعیت سال آینده پیش‌بینی سود شرکت در دست بررسی است و هنوز رقم EPS آتی شرکت نهایی نشده که قابل ذکر باشد.

اما به هر حال در همین محدوده (۷۰۰ ریال) «ومعادن» توانایی اعلام EPS را دارد.